FØRSTEINNTRYKK - Ranger Tugs R29

GOD TUR: Ranger Tungs R29 er en miniutgave av taubåtene vi kanskje forbinder med Hudson River.

Taubåt med stil

Ranger Tugs 29, en ujålete fritidsbåt med ekte ”tugs-look”.

Publisert Sist oppdatert

Tugs er kraftplugger av noen taubåter vi kjenner fra Hudson River. Bygget for å løse tunge oppdrag, ikke for å jåle seg for andre.

For det er akkurat det den er, Ranger Tugs 29, en ujålete fritidsbåt med ekte ”tugs-look”. Den vil vekke oppsikt, der du kommer tøffende, ikke på grunn av sin skjønnhet, heller på manglende sådan. Praktisk er den, godt egnet for en hyggelig ferietur langs kysten, og for en litt mer avansert fisketur.

Her er det plass til alle, til mor på sittepute fremme på dekkstaket, far bak rattet i tøffende fart mot uthavnen, tittende ut av skyvedøra ved styreposisjonen og barna lekende på et stort og godt akterdekk. På taket er både kajakken og tursyklene vel plassert. Når kvelden kommer er det godt med køyeplasser, far og mor i kapteinlugaren foran, storebror i bred stikkkøye med egen inngang på babord side og de to barna på en nedsenkbar pute i salongen.

SOVEPLASS: Med nedslått bord og ileggspute er det god køyeplass for to i styrhuskøia.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: USA

Lengde (meter): 10.00

Bredde (meter): 3.05

Lengde (fot): 32.00

Vekt (kg): 4196

Dyptgaende (meter): 0.71

Drivstoff (liter): 454

Max. antall personer: 8

Motor testbåt: Yanmar 6 BY 260

Opplysninger: www.stavangermarinesenter.no

Drivstoffgjerrig

Det sier seg selv at en tugs ikke er skapt for fart, men med sin strake aksel, 260 hesters Yanmar, durer det av gårde i over 20 knop. Så veier den heller ikke så mye, med sine 4.2 tonn. Vi fant den perfekte marsjfarten på 15 knop. Det den ikke vinner i fart, har den igjen på drivstofføkonomi. I denne farten forbruker hun i overkant av 26 liter diesel pr. time. Det er et vektig argument i disse tider.

Den standard utstyrslisten er omfattende, alt fra thruster både i baug og hekk til 2500 watts generator, TV både i hovedlugar og styrhus, landstrøm, VHF og ankervinsj. Vår testbåt har også radar. Du får en godt utstyrt båt for 1,9 millioner kroner.

Spesialist på ”slepebåter”

Båten er designet og utviklet av David Livingston som driver sitt båtbyggeri nær Seattle i Pacific Nortwest-regionen i staten Washington. Han har spesialisert seg på ”slepebåter” til fritidsformål. Dette har de drevet med i over 35 år. Det startet med lille tøffe-tøffe på 21 fot. Dette er båter som har slått godt an på det amerikanske hjemmemarkedet. I løpet av de siste tre årene er det bygget over 100 båter av 29 fots utgaven. Den bygges for øvrig i alle størrelser fra 31 til 21 fot.

Selv om den gjør suksess hjemme, gjenstår det å se om Ola og Kari vil tøffe rundt i en retro slepebåt. Men hvorfor ikke? Konseptet er spennende, båten er praktisk og økonomisk. Passe stor er den også. Her er det masser av oppbevaringsplass. Med badeplattform, som for øvrig blir den reneste terrassen med rekkverk rundt, måler den 33 fot. Og med sin litt over tre meters bredde er den lett og hanskes med mellom utriggerne i hjemmehavnen. I USA ser vi den gjerne på en båthenger etter SUV-en, på vei mellom leikene. Det vil du neppe oppleve i Norge.

KAPTEINLUGAREN: Mye lys, godt med stuveplass og en romsling dobbeltkøye preger fremre lugar.

Svært innholdsrik

Påskeværet i Stavanger med flatt hav innbød ikke til de store utfordringene. Men med en forholdsvis dyp bunnvinkel er den myk i sjøen og tar bølgene uten slag.

Båten har et stort og innholdsrikt akterdekk. Det er trapp ned fra dollbord på begge sider. I hver av skrogsidene, undervtrappene, er det to store stuverom, i det ene med batteribank og generator i det andre. Akter på dekket er det plassert en minibysse med vann. Siden hovedbyssa befinner seg i nærheten, rett på innsiden av døra til styrhuset, er vel ”vannposten” akter mest egnet for rensing av fisk. På styrbord side er det port ut til badeplattformen. Den er for øvrig utstyrt med rekkverk, sikkert trygt, men slett ikke praktisk. En stor luke i akterdekket gir fin adkomst til et stort og ryddig motorrom.

På begge sider av styrhuset er det et greit dollbord. Båten har en god griperekke på taket på begge sider langs dollbordene.

Rundt hele dekket er det en solid og god rekke. Det er godt med sitteplasser på lugartaket.

TOALETT: Toalettet, som også har dusjmuligheter er romslig og pent.

God plassutnyttelse

Styrhuset er tradisjonelt innredet, men det ”lille” huset rommer likevel mye. Rett på innsiden av døren er det nedgang til en god stikklugar på babord side. Hele styrbord side er brukt til en innholdsrik bysse. Enda større plass blir det for kokken når han vender opp førerstolen. I byssa er det to vasker og to gassbluss og stekeovn. Både kjøleskap og vinkjøler er standard.

På babord side finner vi en tradisjonell salong, stor og god, men plassert ett trinn opp. Det ene setet kan vendes, slik at det blir en stol i kjøreretningen. Et stort bord kan felles ned, slik at salongen forvandres til en god soveplass for to.

Det beste med styreplassen er døra ut til dollbordet. En varm sommerdag er det deilig å cruise rundt med åpne takluker og åpen dør. Den er praktisk også når skipperen skal håndtere båten alene. Rattet er plassert langt nede, under en stor plotter rett foran skipperen. Den høye førerstolen gjør at du likevel ikke mister sikten. Du vil dessuten drives med å føre denne båten i stående stilling.

En trapp fører ned til hovedlugaren. Her er det stor og fin takhøyde og godt med skap og stuveplass. Et romslig toalettrom med dusj er plassert på babord side.

Som amerikanske båter flest, er det tepper på alle gulv, men de kan jo for all del bare fjernes.