Klåstadskipet rekonstrueres

STIFTELSEN NYTT OSBERGSKIP: Etter å ha bygget Osebergskipet er stiftelsen godt i gang med Klåstadskipet.

Bygger vikingtidens vogntog

I Tønsberg kan du se byggingen av Klåstadskipet som skal seile langs hele Norskekysten, inn i Russland og ut i Svartehavet.

Publisert Sist oppdatert

En stormfull vinternatt på slutten av 900-tallet strandet en 20 meter lang knarr i Klåstadkilen ved Larvik. Den ble første gang funnet i 1893, men var ikke interessant nok. Etter utgravningen i 1970 er Klåstadskipet blitt stilt ut på Slottsfjellmuseet i Tønsberg. Der har det vært mulig å se restene, men ingen har visst hvordan den har vært på sjøen. Eivind Luthen, som er initiativtager for Stiftelsen Nytt Osebergskip fikk en idé. Hva med å å rekonstruere Klåstadskipet? De var nettopp ferdig med rekonstrueringen av  Osebergskipet, og så seg etter nye muligheter.

– Hvis Osebergskipet er Rolls-Royce, så Klåkstadskipet er en Volvo Truck, sier Luthen. Han forteller at dette var den tids hverdagsskip.

– De seilte til Island, Grønland og Vinland. Dette var et vanlig skip, eller det som betegnes som en knarr, sier Luthen.

Fokus på handel

Klåstadskipet omtales som Norges fjerde vikingskip. Likevel er dette et skip som har vært ganske så ukjent, frem til nå.

– Osebergskipet er ikke representativt for den tids vikingskip. Det var et snobbeskip, et smykke. Men handelsskipet er jo det mest representative. Knarrene seilte i Norge 13 til 1400-tallet, helt til koggen tok over denne type skip, sier Luthen. I begrepet knarr ligger det at den er bred, og dermed også god lastekapasitet.

Luthen synes det er mest fokus på den voldelige historien fra vikingtiden.Det er bare så mye mer.

– Vikingtiden bestod av mye handelvirksomhet. De seilte som handelsmenn. Derfor er det veldig moro å bygge en kopi av dette. Jeg synes dette er mer spennende enn det voldelige, sier Luthen.

 

Se deg rundt på byggetomta (bruk muspekeren, trygg venstre musknapp, og beveg deg rundt i bildet. Trygg på de røde merkene for å komme til nye bilder).

 

Vi står utenfor Oseberg Kulturhus i Tønsberg. Her ble Osebergskipet rekonstruert og sjøsatt. Nå er det byggingen av Klåstadskipet som preger området. Skipet står under en stor presenning, men kan sees av alle besøkende som ønsker det. Klåstadskipet er halveis ferdig, der den står. Det er en bordgang igjen, og båtbyggerne plasserer spant, knær og avstiver skroget.

Gammel byggekunst

REISERUTE: Kartet viser turen som er planlagt for Klåstadskipet.

Stiftelsen Nytt Osebergskip har knyttet til seg lærlinger. De lærer et håndverk som nesten har gått tapt. Vi titter ned i båten. Dørken er ikke på plass ennå, og v ser vi det som kalles kjerringa. Den avstiver skroget, og masta blir plassert i et hull. Der ska kjerringa ta i mot mange tonn trykk fra mast og seil. Kjerringa veier nesten 400 kilo, og syv meter lang - så det trengtes 15 mann for å løfte den på plass.

I Båtliv nummer 5, som kommer i salg etter sommeren kan du lese mer om Klåstadskipet, om seilet som i sin tid var verdt sin vekt i gull og hvordan skipet skal motoriseres.