Nimbus W9

NIMBUS W9: Se 360-graders omvisning av båten nederst i artikkelen.

Sjekk første fase i ny storsatsning fra Nimbus

Tre versjoner av Nimbus W9 ble premierevist på verdens største båtmesse. Fram i tid kan du vente et mangfold av båter som du aldri har sett maken til fra produsenten. Bli med om bord!

Publisert Sist oppdatert

Se deg rundt i Nimbus W9 med Båtlivs 360-visning nederst i artikkelen.

Boot Düsseldorf/Båtliv: Mye skjer hos Nimbus fremover. Om noen år vil du knapt nok kjenne igjen Nimbus-serien. Nimbus W9 er en del av et båtprogram som består av åtte ulike modeller, ifølge Jonas Göthberg som er daglig leder for den svenske båtprodusenten.

– I tillegg til skroget på ni meter vil vi fremover lansere et skrog på 11, og et annet på 11 meter. Til hvert skrogkonsept kommer det flere modeller, forteller Göthberg fra standen til Nimbus. Bak oss er det tre Nimbus W9, i tre forskjellige varianter, og hver sine farger for å understreke forskjellene. Det er nesten så man skulle tro at svenskene her frir til nordmenn, med de tre fargene rødt, hvitt og blått.

– Flere har faktisk trodd at Nimbus er norske båter på grunn av fargene, sier Göthberg.

Weekender

W står for weekender. Denne tar over etter Nimbus sine klassiske daycruisere 22 DC og 26 DC Epoca og 32 Ballista.

– Det finnes mye Nimbushistorie i disse nye båtene, fortsetter Göthberg. Han forteller videre at neste som kommer er T9. Altså Tender, som skal erstatte Nova-modellen. Den blir derfor med senterkonsoll.

– Men det blir samme skrog, samme teknikk, toalettløsning, men det skal bli mulig å gå rundt hele båten. Den får også et mer åpent akterdekk som en eier kan tilpasse mer som ønsket. Man kan de for eksempel velge om det skal være helt åpent, om det skal være en sofa, en wetbar eller hva man ønsker. Også på den blir det mulighet for en biminitopp, sier Göthberg, som ikke legger skjul på at det er en av hans favorittløsninger blant de tre nye Nimbusene som fikk sin verdenspremiere på Boot Düsseldorf.

Commuter

Siste som kommer i serien med nimeter-skroget er C9. Her står C for Commuter.  Denne skal bygges med utgangspunkt med T-dekket, noe som innebærer at den får walkaround, stor kabin og store skyvedører. I tillegg forteller  Göthberg at den også får et stort soltak.

I tillegg til at man får ni-meteren i alle de nevnte variantene, så kan man nærmest doble mulighetene, i og med at man kan velge to vidt forskjellige motoriseringer. Man kan da i velge om hver av disse modellene skal leveres med innenbords- eller utenbordsmotor. Nimbus begynte med utenbordsmotorer i 1993, og hadde denne muligiheten i produksjon frem til 2005. Vi snakker da om modellen Nimbus 19 og 20 Nova. Men generelt sett er Nimbus betraktet som en produsent av båter med innenbordsmotorer.

– Hva går mest av, tror du?

– Vi tror utenborsmotorer har den sterkste trenden. Men vi har også tro på at innenbordsmotorer vil ha et sterkt feste i det svenske og det norske markedet. Båten er hovedsakelig tenkt som utenbords, men balansen er veldig bra med begge motoralternativene, sier Göthberg.

Skroget

Göthberg har selv kjørt den Nimbus W9 en uke på Malorca. Dette er altså et helt nytt skrog for Nimbus, som måler 9,35 meter og har en bredde på 2,94 meter. Skroget skal ifølge produsenten være et utpreget farstskrog. Den har et ekstremt dypt baugparti og kraftige steg. Men etter hvert som skroget trekker akterover flater det ut i vinkelen. Helt akter har den en ganske liten vinkel, altså ingen skarp v-bunn.

– Det gjør at man får en båt som er ekstremt bra i alle typer sjø. Liten planingsterskel og lettplanende båt, og den skarpe baugen gjør at den tar sjøen veldig bra, sier Göthberg.

Prisen for Nimbus W9 med 300 hestekrefter Verado begynner på 1,4 millioner svenske kroner. Båten er da standard, men tilbehørslisten er da likevel imponerende. Til denne prisen følger da altså med baugpropell, ti tommers kartplotter, Zipwake med automatisk trimplan, toalett, ferskvann og kjøleskap. Alt dette er standard. Med 350 hesters motor skal båten lett gjøre mer enn 40 knop. Og den går stabilt.

Se deg rundt med Båtlivs 360-visning, laget under båtmessen Boot Düsseldorf: