Egen messe for elbåter
Til helgen vises fremtidens båter frem i Stockholm.
Norge ligger langt fremme på elbiler, men etter på elbåter. I Stockholm blir det denne helgen arrangert egen båtmesse for elbåter. Utstillingen holdes på Sjöhistoriska museet, og er Sveriges første elbåtmesse.
Ny industri
Flere aktører i Sverige satser på elbåter og ser muligheten til ny industri.
Greenstar Marin utvikler nye motorer, og vil i år lansere en kraftig påhenger som skal konkurrere med bensin på pris.
Candela har utviklet en hydrofoilbåt som går fort med minimal motorkraft. Det gir god rekkevidde
Crescent lager snekker, og det er flere år siden de fortalte at de solgte flere med elmotor enn med diesel.
Elektrisk drift er trendy, og mange vil betale litt ekstra for å være med på den grønne bølgen i Sverige, virker det som. Vi skal til Stockholm for å se hva som foregår, og reiser naturligvis utslippfritt.
Det satses også i Norge, les hva SeaDrive fra Tønsberg holder på med her
I fjor testet Båtliv elbåten Q-Yachts: Les testen her (for abonnenter)
Utstillere på messen
Candela, Greenstar Marin/Vikensnipan El Navark, Solar boats, ePropulsion, Electro-Mobile Scandinavia/Snickeri Träbåten/Lime Power, Wildtech, Torqeedo, Captains, Crescent, Mastervolt, Orust e-boats, HWILA25, Nordic Gensets & Motors AB, Helsinki Vessel, dittdrag/ Haibo, Ryds Båtar/Supercharger Innovation, KTH Maribot FoilCart, Flux Field Engines AB/Båthamns Butiken, Vått AB/GoElectric, Greenline Yachts/Hybridbåtar i Sverige AB, Roiro.
LES: Vil gjøre eldrift billigere enn fossilt