BESTUMKILEN: - Det ter tragisk for båtfolket hvis båtplassene forsvinner i Bestumkilen, sier generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund Stig Hvide Smith. Båtplassene her koster en tidel av det du må betale hvis du skal leie båtplass privat i Oslo, sier Hvide Smith.
VIL HA NEDSATT HASTIGHET i mørke og tåke etter tragisk ulykke.

Vil ha maks syv knop i mørke og tåke

Stig Hvide Smith i Båtforbundet vil ha hastighetsbegrensning i mørke og tåke etter tragisk vannscooterulykke i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

– Det er forferdelig at to ungdommer ble revet vekk, sier Hvide Smith i Båtforbundet i en kommentar til den tragiske ulykken i Stavanger der to ungdommer omkom. De to ungdommene kjørte vannscooter og ble funnet omkommet i sjøen. De to guttene skal selv ha hjulpet en mann som hadde vært utsatt for en alvorlig ulykke på vannscooter samme kveld da vanncooteren han kjørte ble delt i to av en bølge, melder NRK.

En 30 år gammel mann som nettopp hadde kjøpt seg ny båt er siktet etter ulykken, ettersom han meldte fra om å ha truffet noe i sjøen i det samme området, og ettersom vannscooteren til de to ungdommene ble funnet med tydelige tegn på kollisjon. Mannen nekter imidlertid straffeskyld og hevder at han ble anmodet av hovedredningssentralen om å kjøre videre.  Det  ble ikke iverksatt søk.  Det kan tyde på av det som så langt har fremkommet at ingen på dette tidspunktet mistenkte at det kunne være personer involvert. Politiet understreker at de fortsatt ikke vet hva som har skjedd, slik Båtmagasinet tidligere har omtalt.

Foreslår nedsatt hastighet i tåke og mørke

Stig Hvide Smith i Båtforbundet  ber nå Sikkerhets og utdanningskomiteen i Båtforbundet om å vurdere nedsatt hastighet i tåke og mørke. I innstillingen fra Hvide Smith heter det:

  1. Ut fra skaden synes det som om cabincruiseren har kommet inn i scooteren fra babord side.
  2. Ut fra skaden synes det som om cabincruiseren har kjørt med relativ høy hastighet i natten
  3. Scooteren synes å ha kjørt uten lanterner.
  4. Hovedredningssentralen har angivelig gitt melding om at cabincruiseren kunne kjøre videre, -anbefalte de i så fall søk?
  5. Man kan så langt ikke konkludere med noe, men strafferettslig er dette et interessant case. Dette underbygger vel mitt forslag for hastighetsbegrensning i mørke og tåke, -max 7 knop. Jeg ber om at det vurderes aksjon i forhold til det. Smith presiserer at dette er hans personlige oppfatning. 

Båtforbundet føler med familiene, slutter Hvide Smith.