utgave nr 11 2009

Ekstrembåt Predator 337: Når villdyret våkner

Med et vilt brøl flerrer vi oss gjennom småsjø fra innhentede båter. Det er hverken snekka, seilbåten eller daycruiseren, men noe ubestemmelig langt der fremme som rovdyret Predator 337 jager.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Hans Due

Om det er et flir eller rett og slett lufttrykket som sørger for grimasene i ansiktet til båtbygger og eier av ”rovdyret”, Andree Bakkegaard (24) er vi usikre på, men i 27 graders sommervarme og med tilnærmet flatt hav, er det i hvert fall skrekkblandet fryd som jager gjennom oss når nærmere 85 knops fart truer med å rive vår etter hvert noe aldersstegne hårmanke løs fra skallen. Det rykker i kinnene av vindpresset, og i et kort øyeblikk minnes vi vår gamle folkeskolelærer som nappet bestemt i et lite guttekinn når leksene ikke var gjort skikkelig. Han hadde nok fått annet å tenke på hadde han vært med på denne turen, den gamle skolelæreren.

Florida-inspirert
Man behøver ikke være atomfysiker for å skjønne hvor inspirasjonen til denne båten kommer fra. Med en far som har vært – og er – i båtbransjen og med mange år som produsent for noe av det mest hårete som flyter over vannspeilet, Nor-Tech båtene som lages i Fort Meyers i Florida, har nok Andree Bakkegaard hatt et skrått blikk på så vel design som gleden ved fart som han har fått ved utallige besøk hos pappa Olav. Nå jobber han for Nor-Safe i Hellas og Kina, mens Andree er verdifull arbeidskraft hos Adriatic – og Ibiza-produsent Helge Duus. Heller ikke han særlig fjernt fra fartspotente båter.

Men drømmen om å lage sin egen båt fra bunnen av har Andree hatt siden han løp rundt i kortbukser og syklet på trehjulssykkel. Nå er han voksen nok til å stå på egne ben, og i løpet av de siste to årene har fartsbåten Predator 337 blitt til i egnede lokaler på Tromøya og i Arendal. Alt gjort på ledige kvelds- og nattetimer når dagens dont i betalt arbeide er unnagjort.
-Jeg sloss nok noen runder med faderen når skroget skulle konstrueres, forteller Andree til Båtmagasinet. – Men gubben er jo søkkfull av erfaring og kunnskap om slike båter, så det har nok vært fornuftig å la han få det siste ordet, sier Andree, og vi samstemmer mer enn gjerne på det. For den nesten 3,5 tonn tunge båten, som egentlig skulle være 33,7 fot lang (derav modellbetegnelsen 337) er blitt 34,5 fot lang og 2,68 meter bred, og går som en drøm på vannet, selv i hastigheter de alle fleste forbinder med helt andre elementer enn det våte. For drøyt 160 kilometer i timen vil de færreste oppleve selv på landeveien, og på vannet skal det uhyre lite til med et skrog som ikke er perfekt før katastrofen er et faktum.
- Skroget har 24 graders V-bunn akterut der vi har laget en ”running-pad” (en slags skiformet del av bunnen), og ”notched transom” (hakk inn i akterspeilet som sørger for større vanntilførsel til propellene).

Dessuten er skroget dobbeltsteppet (hakk fra kjølen og sideveis ut mot overgangen til skrogsiden for tilførsel av luft til skrogbunnen =mindre friksjon og større hastighet), forteller Andree. De amerikanske uttrykkene renner ut av han, og vi skjønner at besøkene på fabrikken hos pappa Olav i Florida har vært nyttig for engelskopplæringen – selv om disse faguttrykkene neppe står i pensum på våre hjemlige skoler.

Høyglanslakkert
Den spesielle dekoren på båten har ikke Andree gjort selv. Her har han fått kunstlakkereren Glenn Andersen til å hellakkere båten. Andersen er kjent fra blant annet arbeide han har gjort for TV-programmet Autofil, og han har også vært over på Nor-Tech-fabrikken i Florida for å style opp båtene der.
Under motorlokket, som også er høyglanslakkert på undersiden av Glenn Andersen, er det to opptrimmede Mercruiser 496 KO ProCharger motorer koblet til Bravo 1XR Sportmaster-drev som gir fremdriften. Motorene leverer i standardutgaven 425 hk hver seg, men etter trimmingen er de gode for 550 hk hver – altså 1.100 hk til sammen. Det gir en toppfart på 87 knop – en hastighet Andree og kamerater fikk god bruk for da de den siste helgen i juni deltok i Cape North Offshorerace i Stockholm.

En noe treg start gjorde at de kun klarte 4. plassen, men med noe mer trening og timing regner de med forbedringer plasseringsmessig. Planen var å delta i Poker Run i Bergen også, men det ble som kjent avlyst etter ulykken under Stavangerracet. Lydnivået er det ikke noe å si på, og for motorfrelste er det dyp, buldrende vellyd fra sinna V8-ere. For ikke å provosere i idylliske havner og farleder, er eksossystemet utstyrt med effektive støydempere som raskt aktiveres med et knapptrykk.
Instrumenteringen ved førerplassen er omtrent like omfattende som i et rutefly. Og selvsagt er det amerikanske instrumenter og kontrollspaker fra Livorsi (tidligere Gafrig). Den fullhydrauliske styringen er levert av IMCO, og discodunkene kommer fra Pioneer og Audiobahn.

Hele båten er bygget i hybridkevlar, vinylester og divinycell. Alle skott er faste og her finnes ikke en kvadratcentimeter med kryssfiner. Kun beinsterke komposittmaterialer. Derfor er det heller ikke store muligheter for variasjon i innredningen under fordekket. Her er en enkel innredning med to langsgående sittebenker, en dobbeltkøye i forpiggen, en minibysse og et toalettrom. Men dette er heller ikke båten for de langvarige utflukter med overnatting med familien, så særlig mer innredning enn det som er, er vel knapt nødvendig.

Til salgs
- Selv om markedet er meget smalt her i Norge for slike båter, håper jeg å kunne selge båten og lage flere etter hvert, sier Andree, som har satt en prislapp på den første båten på 1.850.000 kroner. Han kan også gjennom sitt enmannsfirma Unimar Norge levere båt til ca 900.000 kroner med en singel CumminsMercruiser dieselmotor på 320 hk. Da blir toppfarten ca 45 knop. Knuslete, spør du oss etter en prøvetur med 1.100 hesters monsteret, men antagelig holder det i massevis for de aller fleste, og dessuten renner det langt mindre drivstoff ut av de 600 liter store drivstofftankene i båten. For i høyere hastigheter skal du ha gode kunnskaper om båtkjøring – noe Andree Bakkegaard definitivt har.

Data Predator 337
Lengde 10,5 meter
Bredde 2,68 meter
Vekt 3.450 kg
Drivstoff 600 liter
V-bunnsvinkel 24 grader
Materialer Hybridkevlar, vinylester og divinycell
Motor 2 x 550 hk Mercruiser 496 KO ProCharger
Alternativt motorvalg 1 x 320 hk CumminsMercruiser QSD 4,2
Drev 2 x Bravo 1 XR Sportmaster
Toppfart 87 knop
Pris kr. 1.850.000,- (med minste motorvalg kr. 899.000)
Produsent Unimar Norge DA Tlf. 92891380