Artikkelen inneholder annonselenker
Gode råd og godt utstyr til båtpussen
Her er sjekklisten for vårpussen, samt noen tips med kjøpslenker til utstyr før du setter i gang.
Båtsesongen står for døren, og det er tid for båtpuss for alle oss som har båt. Og så er det rengjøring, både innvendig og utvendig. Begynn utvendig, gjerne forrest i båten for så å jobbe deg akterover, for deretter å vaske båten utvendig. Rengjøringen er også en anledning til å oppdage eventuelle skader som du ikke allerede visste om.
Innvendig
Det første du må gjøre er å lufte godt. Når båten står under presenning om vinteren, blir det ofte kondens og fukt under dekk. Har du fukt i båten kan du bruke en avfukter for å holde båten tørr.
Kjøp avfukter eller fuktrenser her
Motor
Vask motoren og motorrommet. Bruk avfettingsmilder med omhu. Skyll med vann. Skift gearolje, bensinfilter og plugger minst en gang hver sesong, og smør alle bevegelige deler med grease. Følg for øvrig motorfabrikantens anbefalinger og intervallkontroller.
Tette filtre er vanligste årsak til assistanse, ifølge Redningsselskapet. Det kan derfor være lurt å sjekke filtrene som del av vårpussen: Rens sjøvannsfilter, sjekk oljefilter og dieselfilter, både forfilter og hovedfilter. Kontroller gjerne også pakkboks og etterfyll med grease. Sjekk at alle slangeklemmer sitter ordentlig, og ettertrekk løse klemmer.
Kontroller at dynamoen lader batteriene, og sjekk batteriet for syre og etterfyll om nødvendig. Mål spenningen til nær 14,4 volt. Sett til lading hvis batteriets spenning er under 12,7 volt. Smør polene med vaselin for å gi god kontakt. Når du kontrollerer dynamoen kan det også være en god idé å undersøke viftereimen. Den bør byttes når den er slitt.
Utvendig
Det heter seg at godt verktøy er halve jobben. Foruten vaskemidler som båtrensemidler, trenger du både kluter, hansker, børster, sandpapir, pensler, håndverktøy og bunnstoff. Loggivere og ekkoloddsvinger skal ikke bunnstoffes. Hekkaggregat skal påføres egen type bunnstoff.
Kjøp båtrensemidler og polish her
Høytrykksspyler og poleringsmaskin bidrar til å gjøre jobben enklere med å fjerne smuss og skitt. Det er praktisk å spyle bunn før du vannsliper undervannsskroget og legger på bunnstoff. Med høytrykksspyler får du fjernet rester etter alger og skitt som har festet seg i løpet av vinteren. (Mange opplagsplasser har nå rensekum som skal ta opp mijøgiftene i bunnstoffet).
Benytt kvalitetsutstyr, og i hvert fall ikke en billig poleringsmaskin. Det er viktigere at den er kraftig enn at den har høy hastighet, sier båtekspert Stein Viken. Det holder vanligvis med én polering av skroget per sesong, men gi gjerne dekk og overbygg en ekstra polering i løpet av sommeren, oppfordrer han. Ikke poler i direkte sollys. Benytt båtpolish
Det er viktig at du kontrollerer propell og ror, for denne blir liggende under vann resten av sesongen. Offeranoder må skiftes allerede når de er en tredjedels oppspist. Skift offeranodene hvis de er mer enn en tredjedel opptæret.
Vær nøye med å behandle drevet med egnet antigroe for å unngå skjelldannelse på belgen. For mye skjell rundt belgen kan skjære hull i belgen, og i verste fall skape lekkasje.
Sjekk gjennomføringer, gassinstallasjonen og det elektriske anlegget. Lensepumpene og brannslukkeren skal virke når det gjelder.
Vask alt treverk ute med såpe og varmt vann. Om nødvendig mattes lakkerte overflater med fint sandpapir og påføres lakk. Teak og andre ikke-lakkede overflater kan oljes, men det anbefales ikke å olje teakdekk. Teak er fra gammelt av valgt som dekksplank fordi teaken inneholder mye olje, samtidig som overflaten blir ru slik at du ikke mister fotfeste når det kommer vann på dekk.
Når båten er sjøsatt, og du skal ut på tur, er det en fordel å ha med vitale reservedeler som blant annet impeller, viftereim og dieselfilter om bord, sier Stein Viken.
Lykke til med båtpussen!
Artikkelen er oppdatert 10.4 2024.