Gjør-Det-Selv (inneholder kjøpslenker)

I et godt ventilert stuverom i cockpiten fant vi et perfekt sted for en EFOY 150. Her fikk vi en avstand til alle vegger på over 5 cm, som er kravet.
PERFEKT PLASS: I et godt ventilert stuverom i cockpiten fant vi et perfekt sted for en EFOY 150. Her fikk vi en avstand til alle vegger på over 5 cm, som er kravet.

Slik monterer du Efoy 150 BT: Den metanoldrevne batteriladeren

Det høres kanskje merkelig ut, men med hjelp av metanol kan man lade båtens batterier. Hele prosessen skjer i en såkalt brenselcelle som omdanner metanolen til elektrisk energi via en katalytisk prosess. Restproduktene er ubetydelige og består kun av en liten del vanndamp og kulldioksid.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet EFOY har satset på denne teknologien og utviklet et antall enheter i ulike effekter spesialtilpasset båter, campingvogner og campingbiler. Monteringen er enkel, og formatet gjør det lett å finne en egnet plass til enheten ombord. I en båt kan den blant annet plasseres i et stuverom. Det eneste kravet er at rommet har god ventilasjon siden enheten utvikler en del varme. I en seilbåt bør den monteres langskips siden EFOY kun tåler en krengning på opp til 45 grader i et begrenset tidsrom.

Vi har montert en EFOY 150 BT i en større motorbåt som hadde et perfekt stuverom på uteplassen akter hvor enheten kunne plasseres. Betegnelsen 150 står for den maksimale ladeeffekten i Ah som denne modellen kan produsere i løpet av et døgn. Dette holder normalt for de fleste båteieres behov.

Bildet viser alt som trengs for en komplett installasjon. Til høyre rør og ventiler som kan brukes til å lede bort overskuddsvarmen. Drivstoff er tilgjengelig i 5 eller 10 liters beholdere og passer i holderen vist til venstre.
Bildet viser alt som trengs for en komplett installasjon. Til høyre rør og ventiler som kan brukes til å lede bort overskuddsvarmen. Drivstoff er tilgjengelig i 5 eller 10 liters beholdere og passer i holderen vist til venstre.

Fakta Efoy 150 BT

EFOY er tilgjengelig i tre forskjellige størrelser med ladekapasitet i løpet av 24 timer på 80, 150 og 250 Ah. Alt tilpasset både 12 og 24 volt.

Nominell uteffekt 75 Watt

Spenning 12 – 24 volt

Kompatible batterier Bly-syre, GEL, AGM og LiFePO4

Mål, h x b x d 448 x 198 x 275 mm

Vekt 6,9 kg

Cirka-pris 44 990 kroner

Mer info: www.seatronic.no

Forbruket av metanol ligger på 0,9 liter per kWh, og en kanne med 5 liter metanol gir 5,6 kWh. Med 5 liter kan man dermed få ut cirka 460 Ah i et 12 V-system.

Enheten styres via en app som man laster ned til en smarttelefon eller et nettbrett. Her kan man se hvor mye brenselcellen lader og overvåke drivstoffnivået. Via appen foretar man også alle grunninnstillinger, som batteritype, skrur ladingen av og på, overvåker hvor mye enheten lader, batterispenning med mer. Både 12 V og 24 V batterier kan lades.

I grunninnstilling (for 12 V) starter ladeprosessen når batteriet har en spenning på 12,3 V og avsluttes ved 14,2 V. Om batteriet får lading fra andre enheter, som solcellepaneler eller dynamo, justerer EFOY-systemet ned ladingen automatisk.

I de følgende bildetekstene beskriver vi deler av installasjonen, men for å få en komplett beskrivelse må man laste ned installasjonsveiledningen fra Seatronic.

Du kan lese mer om Efoy 150 BT, og kjøpe produktet her

Slik monterer du

Både brenselcellen og metanoltanken skal festes. For tanken er det en egen holder og for brenselcellen er det bøyler som skrus inn i underlaget og låses med en stropp.
Både brenselcellen og metanoltanken skal festes. For tanken er det en egen holder og for brenselcellen er det bøyler som skrus inn i underlaget og låses med en stropp.
Tanken med metanol må ikke plasseres slik at den hindrer tilluft og avtrekksluft. Her på siden av brenselcellen står den perfekt.
Tanken med metanol må ikke plasseres slik at den hindrer tilluft og avtrekksluft. Her på siden av brenselcellen står den perfekt.
Foran på brenselcellen sitter drivstoffslangen som kobles direkte til metanoltanken. Her er også koblingen til slangen som leder bort vanndamp og karbondioksid.
Foran på brenselcellen sitter drivstoffslangen som kobles direkte til metanoltanken. Her er også koblingen til slangen som leder bort vanndamp og karbondioksid.
Overskuddsvarmen fra prosessen kommer ut via det grønne gitteret på fronten (se bilde 7) og den kan enten føres videre inn i båten eller ut via en ventil montert på siden av stuerommet.
Overskuddsvarmen fra prosessen kommer ut via det grønne gitteret på fronten (se bilde 7) og den kan enten føres videre inn i båten eller ut via en ventil montert på siden av stuerommet.
Under et deksel på toppen sitter en bryter og alle koblinger til batteriene. En ferdig kabling og to sikringer på 20 og 2 A er inkludert.
Under et deksel på toppen sitter en bryter og alle koblinger til batteriene. En ferdig kabling og to sikringer på 20 og 2 A er inkludert.

Les mer om Efoy 150 BT hos Seatronic

.

Affiliate

Denne saken er skrevet som innhold av Båtmagasinets redaksjon, helt uavhengig av kommersielle aktører. Redaksjonens oppdragsgiver er leserne, og vi følger Vær-Varsom-Plakaten og Redaktørplakaten. Kjøpslenker i artikkelen henviser til aktører som betaler en provisjon for eventuelle kjøp fra lesere av artikkelen, og som dermed finansierer vårt redaksjonelle arbeid, gjennom affiliate-lenker.