utgave nr 1 2003

Båtjuss

Publisert Sist oppdatert

Båtjuss

Har du juridiske problemer i forbindelse med båtlivet? Båtmagasinet kan hjelpe deg. Advokat Pål Skarnes Jensen tar opp juridiske problemstillinger for båtfolket og besvarer spørsmål to timer i uken. Han har bakgrunn som blant annet vitenskapelig assistent ved Nordisk institutt for sjørett, dommerfullmektig og er i dag tilknyttet Vestfolds største advokatfirma Tenden & Co., postboks 653, 3101 Tønsberg. Abonnenter med båtrelaterte jusspørsmål tilbys gratis telefonkonsultasjon av kortere varighet hver tirsdag og torsdag fra klokken 0900-1000. Annen juridisk bistand, for eksempel dokumentgjennomgang, svar til motpart eller et møte, gis i inntil én time for 550 kroner eks. mva. Advokat Jensen kan kontaktes på e-post: pal.jensen@eurojuris.no eller på telefon: 33 35 94 00.

Forsikringsoppgjør etter tyveri

Min båt, en Agder 8000 TC, 1998-modell gått 209 timer, ble forleden stjålet og brukt av tyven(e) i ni døgn. Båten ble funnet igjen i fjæresteinene; tyvkoblet med skader på, og tau i propellen. Jeg er også urolig for skader på maskin – en innenbords dieselmotor – og gir, blant annet som følge av overbelastning. For eksempel om tyven(e) har hatt full maskin med tau i propellen. Båten er nå levert til verksted for reparasjon. Jeg har dessverre liten tro på at båten kan bringes tilbake i samme stand, slik at jeg ønsker i stedet utbetalt forsikringssummen, eventuelt få erstatning for skadene på motor. Jeg har fritidsbåtforsikring med tyveridekning i If, og lurer på hvilke rettigheter jeg har ved en slik skadesak?

Svar:
Som ved enhver forsikringsskade følger det av forsikringsavtalen (vilkårene) hva du har krav på. Du opplyser at du har forsikring, herunder tyveridekning i If og mitt svar tar derfor utgangspunkt i deres vilkår. Som hovedregel erstatter selskapet gjenanskaffelsesverdien, innenfor forsikringssummen. Dette beregnes etter hva det på skadedagen vil koste selskapet å anskaffe tilsvarende – eller i det alt vesentlig tilsvarende – utstyrt båt av samme merke, modell, type og årgang, utførelse og stand. Dersom en lik modell ikke lar seg gjenanskaffe, kan selskapet tilby en båt med samme, eller i det vesentlig samme, bruksområde. Kan imidlertid skaden repareres, erstattes reparasjonsomkostningene. I utgangspunktet dekkes heller ikke motorskade, men det er gjort unntak for blant annet følgeskader etter tyveri. Det følger videre av Ifs vilkår at selskapet både kan bestemme om reparasjon skal foretas og hvor denne skal utføres, se pkt. 7.2.4 og 7.2.3. Du kan således ikke velge om du ønsker reparasjon eller forsikringsverdien. Generelt er det da viktig å finne et anerkjent verksted, helst merkeverksted, og det er etter min erfaring sjelden at selskapet er vanskelige i denne forbindelsen.
Det du skal få dekket er utgiftene til transport av skadet båt og selve reparasjonen. Derimot får du ikke erstattet avsavn, verdiforringelse, tapt arbeidsfortjeneste. Dersom reparasjonen skjer ved innsetting av nye deler som erstatter deler som er forringet ved slitasje, tidligere skader, korrosjon eller tilsvarende, kan også selskapet beregne et skjønnsmessig fradrag for forbedringen, men dette er neppe aktuelt i ditt tilfelle. Som nevnt får du i utgangspunktet ikke erstattet eventuell verdiforringelse etter fullført reparasjon, se vilkårene pkt. 7.2.5. Når jeg her skriver i utgangspunktet, kan vilkårene etter mitt syn ikke tas helt på ordet. I hvert fall må naturligvis selskapet være ansvarlig for å reparere alle skader så langt de lar seg reparere. Videre, om det etter dette har oppstått en verdiforringelse, må det naturligvis være visse grenser for hva man skal måtte avfinne seg med. Står man overfor en urimelig verdiforringelse, må forsikringstakeren kunne motsette seg dette og enten kreve kompensasjon eller forsikringsverdien, jf. avtaleloven § 36. Hva som imidlertid vil være en urimelig verdiforringelse vil ofte være vanskeligere å fastslå i praksis da dette naturligvis er svært skjønnsmessig.
I ditt tilfelle skulle man likevel tro at det burde la seg gjøre å reparere skadene på en fullgod måte, slik at det praktisk talt ikke oppstår noen verdiforringelse. Det er imidlertid viktig å få verkstedet til å gjennomgå båten, herunder motoren skikkelig, og gjennomføre de nødvendige tester for å avdekke potensielle følgeskader. Også av den grunn er det viktig å finne et kompetent verksted. Hva som er nødvendig kan naturligvis diskuteres, men her må du nok til en viss grad resignere. Om selskapet mener at de har reparert og gjort det som er nødvendig, er det opp til deg å bevise at du fortsatt har skade på båten. Om båten går uten problemer etter skaden og reparasjonen, må en anse reparasjonen som utført.

Ansvar for transport ved mangelfull båt

Jeg har i vår kjøpt et halvfabrikata som etter kort tid har fått store gelcoatskader. Det meste tyder på at det har manglet herder, slik at gelcoaten nærmest faller av. Produsenten aksepterer å reparere dette, og ber meg komme ned til dem i ferien 2003. De holder til på Sørlandet mens jeg bor på Eidsvoll. For meg er dette langt fra tilfredsstillende da jeg vil bruke ferien på noe annet enn å ligge på verftet for å få gjort et arbeid som burde vært skikkelig utført fra første dag. Jeg ønsker derfor å sende båten på lastebil til verftet og mener at de må være ansvarlig for dette. Videre lurer jeg på hva jeg kan kreve med hensyn til utbedringen på verkstedet, jeg tenker da på om jeg kan kreve å få gjort jobben innen en viss tid.

Svar:
Jeg forstår at skroget er kjøpt før 1. juli i år, slik at det er kjøpsloven av 1988 som vil regulere spørsmålet. Jeg legger videre til grunn at dette må anses som en mangel – noe jeg forstår også produsenten har akseptert. Det følger da av kjøpsloven § 34 første ledd at kjøperen kan kreve at "selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe". Alternativet for selgeren er å tilby omlevering, nytt skrog, men det er kanskje ikke så aktuelt om du har gjennomført større arbeider allerede. I så fall må naturligvis selgeren dekke dine utgifter til dette, og i praksis tilby deg en ny båt.
At rettingen skal skje for selgerens regning, innebærer nettopp at selgeren både må bære selve rettingskostnadene og eventuelle sideutgifter, for eksempel til transport, leie av erstatningsting og andre nødvendige utgifter. Videre følger det av kjøpsloven § 40 første ledd at kjøperen kan kreve erstatning for "det tap han lider som følge av mangel ved tingen". Unntak gjelder for så vidt om selgeren kan godtgjøre at det forhold at tingen er mangelfull, skyldes hindring utenfor hans kontroll. At herdeprosessen på gelcoaten ikke er gjort skikkelig, kan vanskelig være å anse som en hindring utenfor selgerens kontroll. Typiske eksempler på slike hindringer er imidlertid naturkatastrofer, krig og andre former for såkalt "force majeure". Med andre ord kan jeg vanskelig se annet enn at produsenten må dekke dine transportskader. Etter mitt syn bør du gjøre dem kjent med ditt standpunkt, og be dem sende en lastebil for å hente båten. Om de ikke vil dette, må du selv engasjere en transportør og kreve utgiftene erstattet.
Selve rettingen – reparasjonen – skal gjennomføres uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Uten vesentlig ulempe refererer også til tidsforløpet, med andre ord slik at reparasjonen må kunne utføres innen en tidshorisont som ikke vil påføre deg vesentlig ulempe. Nå som det ikke er sesong, burde det være gode muligheter for produsenten å ta jobben innen rimelig tid uten å påføre deg vesentlig ulempe. Annerledes om sommerferien var nært forestående. Her kan det imidlertid være en fordel å sette en rimelig (romslig) tidsfrist for produsentens retting, og slik at du kan ha båten ferdig før ny sesong.