utgave nr 9 2003

Leder

Publisert Sist oppdatert

HansDet har vært en alldeles glimrende sommer, og båtbransjen melder om rekordsalg av så vel båter som motorer. Sjelden har vi sett så mange fornøyde båtfolk på fjorden. I år har kollega Atle Knutsen kjørt Båtmagasinets signingsferd på nordvestlandet, og over alt er han blitt møtt av blide og hyggelige båtfolk.
Men alt er ikke bare velstand. Det kan blant annet lensmannen i Lillesand skrive under på. Og han var ikke alene da han sammen med flere av sine kolleger nesten gjorde mytteri for at politipatruljene skulle komme seg på sjøen. Vi velger å tro at politimesterne i Agder i beste fall benyttet fellesferiestarten til politisk markering over manglende bevilgninger da de stoppet båtpatruljeringen og beordret politibåtene i fortøyningene fordi de påsto at de ikke hadde penger på budsjettet til bensin. Var det ikke en politisk markering, var det i så fall den mest idiotiske prioritering vi noensinne har sett av etatens sjefer. Men vi velger altså å tro det første.
Norske gjestehavner har vært flittig besøkt i sommer, ikke minst takket være Båtmagasinets junipublikasjon "Norske Gjestehavner". Men noen gjestehavner har merket nedgang i besøket i år, og det spørs om ikke grådigheten i overnattingspriser er årsak til det. Det gjelder blant annet i Arendal der det også koster blod for å ta seg en dusj. 35 kroner må det være, sier gjestehavnas bestyrer og klager på momsen. Den er imidlertid bare på kr. 8,50. For en familie på 5 på båttur koster det 175 kroner dagen bare for dusjing. Ikke rart folket heller trekker til gjestehavna i Grimstad som rapporterer om økt besøk. Flere andre gjestehavner får pepper av båtfolket på vår diskusjonsbase på Internet, Båtplassen. Blant dem Mandal og Stavern. Parkeringsselskaper og betalingsautomater hører ikke hjemme i gjestehavner. Bli kvitt svineriet!
På det lille fjellvannet Furusjøen i sørenden av Rondane har den lille tresnekka "Glitra" fraktet fjellvandrere støtt og sikkert uten uhell i over 50 år. Maksimalt har man klart å stue 8 personer i snekka for å frakte dem de 15 minuttene det tar å kjøre over det 2-3 meter dype vannet. Men så kom Sjøfartsdirektoratets utsendte på overraskende, uanmeldt besøk, og straks ble det pålegg om fritidsbåtsertifikat, grunnleggende sikkerhetsopplæring, krengeprøve med 16 mann på ripa og redningsflåte som nesten er større enn båten selv. - Vi håndhever bare et regelverk som Stortinget har bestemt. Det gjelder for alle som frakter passasjerer, sier avdelingssjef Per Meek i Sjøfartsdirektoratet i et intervju med Aftenposten.
- Men det er vel alltid litt rom for skjønn?, spør Aftenposten.
- I det øyeblikk man bruker skjønn er man inne på et minefelt, sier Meek.
Vi vil påstå at Meek og Sjøfartsdirektoratet allerede har detonert mange miner ved ikke å bruke skjønn. Dette er det reneste sprøyt av byråkratiet og misbruk av offentlige midler. På den lille Furusjøen er det verken behov for navigasjonskunnskap eller annen grunnleggende båtopplæring. Båtføreren kan sjøen bedre enn sin egen bukselomme, og hva skulle han lære gjennom fritidsbåtsertifikatet som han ville få bruk for på Furusjøen? Svaret er enkelt. Absolutt ingenting!
Ellers registrerer vi at skogoppsynsmann Arvid Snellingen i Jevnaker og Lunner ligger i buskene for å ta folk som bruker elektrisk påhengsmotor som fremdriftsmiddel i områdets innsjøer. Overfor avisen Hadeland henviser han til hjemmel i "Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag". Vi ønsker Snellingen god bedring og håper han snart finner meningsfulle oppgaver å fylle arbeidsdagen med.
Norges største flytende båtmesse, "Båter i Sjøen", åpner portene på Kadettangen i Sandvika 4. september. Her kan du beskue det som flyte kan, og forhåpentligvis tar utstillerne deg imot med åpne armer, uansett båtstørrelse og din egen klesdrakt. Der tabbet de seg nemlig ut i fjor.