Ny fødsel for Scand Boats
Med fem millioner kroner i kapital skal et nytt driftsselskap sammen med nye investorer sørge for at de mye omtalte Scand Boats-båtene nok en gang får vann under kjølen. (01.10.09)
Relaterte saker:
► Milliontap på Scand-konkurs
► Scand er konkurs
► Razzia hos Scand Boats AS
Tidligere styreleder i Scand Boats, Einar Halvorsen, forteller til Båtmagasinet at det nye driftsstyret vil bestå av nøkkelpersoner som tidligere var ansatt i konkursrammede Scand Boats. I tillegg er to nye investorer på plass.
Nytt blod
Halvorsen ønsker ikke å si så mye mer om hvilke investorer det dreier seg om, annet enn at de har lokal forankring. Scand Boats AS står også på lista over fritidsbåtklynga i Agder som nylig har blitt plukket ut til å motta millionstøtte fra Staten gjennom det såkalt Arena-programmet. Selv trekker Halvorsen seg nå ut på styresiden, men vil fungere som rådgiver for det nye driftsstyret.
Mindre produksjon
Halvorsen forteller at det har vært tett dialog med bobestyrer og kreditorene for å få til en løsning med tanke på å selge bygningsmassen på Haslatangen. Det nye driftsstyret ønsker da å overta varelageret og drive videre i samme produksjonslokaler som tidligere.
- En vil da gå inn som leietaker med vesentlig mindre produksjon enn tidligere, sier Halvorsen.
Navnestrid
Gjenoppstandelsen er mulig ettersom rettighetene til støpeformene formelt skal ligge i familien Baardsens eie. En eventuell avtale om ny produksjon vil da innebære at Baardsen står som utleier av formene, men skal i følge Halvorsen ikke inn på eiersiden. Scand Boats-navnet ligger derimot i boet, og det er dermed usikkert om de nye båtene kan produseres under samme navn. Båtnavnet er derimot ikke patentert, og det nye driftsstyret skal være i forhandlinger også om eventuell bruk av Scand Boats-navnet.
Bredere båtdrift
Med nytt blod og frisk kapital skisseres det fire ulike løsninger for videre drift. Det nye driftsstyret ønsker å komme i gang med noe produksjon av Scand-båter, samt drive service- og reservedelersalg til allerede eksisterende båter. I tillegg ønsker de å tilby vinterlagring til egne kunder, og selve Scand-båter som halvfabrikat.
Økonomisk utfordring
Den tidligere styrelederen legger ikke skjul på at det har vært vanskelig å finne en finansieringsløsning, og at det måtte en totalpakke til for å tilfredsstille både kreditorer og bobestyrer.
- Vi er klar over at vi vil få problemer med å få banklån, og er forberedt på at alt må kjøpes inn kontant hvis vi får kjøpt varelageret. I følge Halvorsen vil det koste de nye eierne rundt fem millioner kroner å få produksjonen opp å gå igjen. Så gjenstår det å se om det blir under navnet Scand Boats.