utgave nr 6 201
PRAKTISK: Vi installerer batterimonitor
Alle båter har en tankmåler for drivstoff. Nesten like viktig er ”tankmåler” for batterikapasitet: Monteringen er ganske enkel.
Batteriets ”tankmåler”
PRAKTISK: Vi installerer batterimonitor
Alle båter har en tankmåler for drivstoff. Nesten like viktig er ”tankmåler” for batterikapasitet: Monteringen er ganske enkel.
TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN
En kontoutskrift fra banken forteller deg om hvor mye du har på konto. Kanskje skulle vi også hatt en kontoutskrift fra batteribanken i båten. Så hadde vi unngått overtrekk.
Stort sett alle båter har en tankmåler for drivstoff. Vi hadde ikke likt å legge ut på tur uten å vite hvor mye drivstoff det er på tanken. Vi vil vite når det er på tide å fylle den opp, og hvor langt vi kommer med det vi har. I en moderne båt er det å ha nok strøm nesten like viktig som å ha nok drivstoff. Det har derfor forundret oss at det ikke er mer vanlig å ha en tankmåler for batteribanken, en batterimonitor. Med tanke på hvor mye instrumenter og elektronikk man putter i båten, er en slik monitor en liten utgift. For mellom 1500 og 3000 kroner kan du få full oversikt over hvor mye strøm du har til disposisjon. Monitoren gir deg saldo, akkurat som nettbanken.
Mange modeller
Dagens batterimonitorer er som en avansert utgave av wattmeteret. Bare at den gir oss mye mer informasjon. Typisk for en batterimonitor er at den viser spenning på batteri(er), hvor mye som brukes av strøm eller hvor mye som blir tilført med lading og hvor mange ampéretimer man har igjen i batteribanken. Noen av dem viser også hvor mange timer man har strøm igjen med aktuelt strømforbruk. De ulike modellene har litt forskjellig måte å gi deg informasjon på. Noen bruker rene tall, andre bruker i tillegg grafer. De enkleste modellene gir deg bare informasjon om én batteribank (forbruksbatterier), mens de mer avanserte modellene kan gi deg informasjon om flere batteribanker.
For de fleste vil det hovedsakelig være overvåking av forbruksbatteriene som er interessant, men det er også nyttig å få informasjon om startbatteri og eventuelt truster-batteri. Det er også en del forskjell i fysisk størrelse. Noen av modellene er ganske store, noe som gir god oversikt men krever en del plass. Andre modeller er mer kompakte og dermed lettere å plassere i båten.
Shunt
Felles for alle batterimonitorer er at de kommer med en shunt. Dette er et koblingsstykke som vanligvis settes innpå ledningen fra batteriets minus-pol, jordingsledningen. Det er via shunten batterimonitoren henter informasjon. Typisk kommer shuntene i størrelse 100, 200 eller 500 ampére (A). Kjøper du en monitor med
Mange muligheter
Det du trenger er selve monitoren, shunt og spesialkabler mellom shunt og monitor. Noen leverer alt som trengs i en pakke, men for noen av modellene må man kjøpe kabler utenom. Som ”prøvemodeller” valgte vi én batterimonitor fra BEP Marine og én fra NASA. Dette ikke til forkleinelse for andre merker. Modellen fra NASA er rimeligst, kr 1.490,- hos Seatronic. Pakken inneholder da alt som trengs. Batterimonitoren fra BEP er ganske kompakt, og er priset til kr 2.980,- hos Seatronic. Prisen inkluderer
Planlegg arbeidet
Installasjonen av batterimonitoren er ganske enkel. Men som ved alle nyinstallasjoner lønner det seg å planlegge arbeidet og ha det du trenger av materiell og verktøy for hånden. I artikkelen demonstrerer vi montering av BEP batterimonitoren. Fremgangsmåten vil være omtrent lik uansett modell og merke. Monteringsanvisningen som følger med BEP-instrumentet er grei nok, men ikke mer enn det. Den er på engelsk, men det er mulig å gå inn på importørens hjemmeside (Flak AS) og laste ned en delvis oversatt bruksanvisning. Det burde fulgt med en fullgod norsk oversettelse.
Det første du må gjøre er altså å bestemme hvor selve monitoren skal stå. BEP monitoren har et utvendig mål på 88 x
Enkel installasjon
Shunten skal plasseres så nært batteribanken som mulig, helst ikke mer enn cirka
Spesialkabelen festes så i henhold til monteringsanvisningen til to skruer på shunten. For å måle strømmen til batteriene må det trekkes ledninger fra pluss polene på batteriene som skal måles. Disse ledningene kan festes ved ut-siden av batterivenderen. Det holder med for eksempel 1,5 kvadrat ledninger. Hver av ledningene skal sikres med sikring på
Programmering
Installasjonen er så ferdig, men monitoren er ennå ikke helt klar for bruk. Monitoren fra BEP har en relativ tung programmering. Fra fabrikken er den satt opp for en batteribank på 200 Ah. For at instrumentet skal vise rett settes det opp i henhold til størrelsen på din batteribank. Bruksanvisningen for programmerning er ikke veldig god, men det går greit om man begynner fra begynnelsen og tar det steg for steg. Blant annet setter man opp verdiene for varsling. For spenningen er fabrikkinnstillingen varsel for lav spenning på 11 volt og for høy spenning satt til 15 volt. Spenningen vises for hvert av batteriene (merket HOUSE BATT og START BATT). Dette er fornuftige verdier og vil fungere for de fleste. Du kan velge navn for eventuelt tredje batteri. Om du ikke har en tredje batteribank må alarmverdien for dette settes til 0 volt, eventuelt kan instrumentet kobles slik at det tredje batteriet viser det samme som forbruksbatteriet. Deretter settes kapasiteten for din batteribank. I vårt tilfelle 280 ampéretimer. Siden batteriene ikke bør tappes ned til mer enn det halve valgte vi å sette alarmen for lav ampéretimer (LO AH) til 140 Ah. Det er også en del andre innstillinger som settes i henhold til bruksanvisningen. Stort sett er de fleste fabrikkinnstillinger greie. Det som først og fremst programmeres er altså batteribankens størrelse og varsel for lav ampéretime. Det er lett for å ”trykkes eg bort” ved andre innstillinger. I så fall reset instrumentet og begynn på nytt. Instrumentet skal nullstilles uten belastning på anlegget.
I bruk
Instrumentet er svært enkelt å bruke. Det er tre knapper, merket V, A og C. Når du slår på strømmen vises spenningen på forbruksbatteriet (House batt). Trykk V og du får opp spenningen på startbatteri, videre eventuelt tredje batteri eller lensepumpeinformasjon. Trykk A og du får frem forbruk eller ladning på forbruksbatterier. Er du koblet til landstrøm eller at motoren går får du frem hvor mye batteriene lades (Charge), for eksempel
NASA batterimonitor
Vi satte også opp monitoren fra NASA. Denne kommer i to ulike utgaver, BM-1 og BM-1 Compackt. BM-1 er relativt stor 110 x
Monteringen er svært enkel. Displayet er stort og oversiktlig. I tillegg til opplysningene man får fra BEP-monitoren får du opplysninger om gjenværende timer med det strømforbruket som er på. En grafisk søyle på ene siden av instrumentet viser hele tiden gjenværende strøm i prosent. Egen bryter hvor du kan velge om du vil ha bakgrunnsbelysning på eller av. Det er også en fordel at man i programmeringen kan legge inn temperatur ved batteriet som parameter, for det er av betydning for at instrumentet skal være mest mulig nøyaktig. Dette er rett og slett et instrument vi ble begeistret for, og til en svært gunstig pris.
Noen alternativer
Det kommer stadig nye batterimonitorer på markedet, og vi kan ikke omtale alle. I all hovedsak fungerer de likt, og gir omtrent samme informasjon. Monitorer som ikke er omtalt kan være like bra som dem vi omtaler i artikkelen.
Nederlandske Victron Energy har to aktuelle modeller for fritidsbåter, BMV 600 og BMV 602. De er like, bortsett fra at den ene måler én batteribank (forbruksbatteriet) mens den andre kan måle to batteribanker. Disse monitorene gir deg samme informasjon som for eksempel BEP. Installasjonen skal være uhyre enkel, og kablingen er med telefonkontakter – ”plug and play”. Instrumentene leveres komplett med
Om du ønsker å måle flere batteribanker er PMP1 fra Sterling Power Products et godt og prisgunstig alternativ. Den kan måle opp til fire batteribanker på inntil 9999 Ah. Den viser i tillegg til modellen fra BEP gjenstående utladningstid i timer. Har også innebygget akustisk alarm. Den kommer med
Svenske Odelco har lenge vært ledende når det gjelder batterimonitorer. Modellen har vært utviklet gjennom årene, og dagens Batt-Meter³ er en komplett batterimonitor av høy kvalitet. Den overvåker både forbruksbatteri og startbatteri. Øverst i displayet er en grafisk fremstilling av hvor mye strøm som er igjen. Ellers oppgis informasjonen i tallverdier, også gjenværende strøm i timer. Det er nesten ingen begrensinger i hvilke muligheter man har med dette instrumentet. Selv om det er enkelt i bruk finnes et hav av avanserte funksjoner. Pluss er det også at det kan kobles til en temperatursensor, noe som er spesielt interessant for dem som bruker båten på vinteren. Den lagrer også en viss mengde data, og det er mulig å koble instrumentet mot datamaskin. Batterimonitoren fra Odelco har en utvendig diameter på
Odelco har også utviklet et enkelt system som ikke krever installasjon – en snarvei til batteriovervåking. Det er rett og slett et instrument med ledninger i begge ender. Ledningene kobles over polene på batteriet mens instrumentet blir liggende på batteriet. Her kan man umiddelbart lese av hvor mye strøm det er igjen på batteriene. Monteringen tar bare noen minutter. Dette er et system som først og fremst er beregnet på mindre båter, for eksempel daycruisere. Det blir nesten som om man har drivstoffmåleren rett på tanken. ”Battery Bug” finnes i tre modeller. SBM serien er utviklet for startbatteri. DCM er for forbruksbatterier, den minste for 20-
Litt om batterimonitorer
Tidligere utgaver av batterimonitorer var ganske unøyaktige og omtrentlige. Dagens instrumenter er små datamaskiner og er meget nøyaktige. Dersom eksisterende voltmeter i båten viser andre verdier enn batterimonitoren, er det etter all sannsynlighet batterimonitoren som er riktig. Spesielt om du har et analogt instrument. Likevel er det enkelte faktorer som gjør at de nødvendigvis ikke viser helt riktig. Temperaturen kan som nevnt ha innvirkning. Det har også kvaliteten og ”livssyklusen” til batteriene, osv. Husk at batterier blir skadet av å bli for mye utladet. Som vi har skrevet i tidligere artikler bør de aldri tappes ned til under det halve. Med batterimonitor er det mye lettere å spare strøm, siden man til enhver tid kan se hvor stort forbruket er. Noe som er spesielt nyttig om man ligger i uthavner, uten tilgang på landstrøm. Videre kan man kontrollere at batteriene tar lading fra dynamo eller landstrøm. Man slipper ubehagelige overraskelser, som at batteribanken man trodde var oppladet likevel ikke er det. Instrumentet kan også være til nytte ved feilsøking. Lurer du for eksempel på om kjøleboksen trekker strøm, kan du lese det av instrumentet. Har du først montert batterimonitor forstår du ikke hvordan du greide deg uten. Vi gjør det i alle fall ikke.
På nett
Seatronic, Moss. Stort utvalg og god fagkunnskap på batterimonitorer: www.seatronic.no
BEP marine: www.bepmarine.com
Flak as, norsk importør av BEP-produkter: www.flak.no
NASA: www.nasamarine.com
Victron Energy: www.victronenergy.com
Farco as, importør og forhandler for monitorer fra Victron Energy: www.farco.no
Sterling Power Products: www.sterling-power.comOdelco ab: www.odelco.se