utgave nr 15 2008

En ekstra trygghet: Lensealarm

Publisert Sist oppdatert

En ekstra trygghet:


Lensealarm


Båteierens store skrekk er at det skal oppstå lekkasje om bord. Alene på sjøen en sen natt eller i dårlig vær, kan man lett ta seg i å tenke: Er ikke båten litt tung i hekken nå? Vi monterte en enkel og smart løsning for å få et varsel om lekkasje i reportasjebåten.


TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN
Det kan være mange grunner til at det oppstår lekkasje i båten. Det kan være skade på ulike skroggjennomføringer, kjølevannsinntak eller propellaksling som ikke er tett. Man kan også oppleve at drenering på dekk er gått tett, og at sjøvann eller regnvann ender under dørken. Mulighetene, og farene, kan være mange. Før eller senere vil vi trolig alle oppleve at det trenger vann inn i båten, vanligvis i små mengder. Men når en alvorlig lekkasje oppstår og vi er underveis, vil det være av stor betydning for utfallet at vi varsles hurtigst mulig. En automatisk lensepumpe kan da være fattig trøst, og i verste fall en falsk trygghet. En alarm som gir signal både med lyd og lys er i slike tilfeller det eneste effektive systemet – aller helst i kombinasjon med en virkelig kraftig lensepumpe.
Normalt vil lensepumpen ta unna de beskjedne vannmengdene som måtte komme i båten, men selv små lekkasjer kan bli mye vann over tid. Og har det først kommet større mengder vann i motorrommet, kan propellaksel eller drivhjul kaste det opp under dekk og i sin tur ned i luftinntaket – med motorstopp som resultat. Andre tenkbare tilfeller er at lensepumpen er defekt. Det kan være at flottøren ikke virker, eller at silen i pumpen er gått tett. Uansett er det greit å være forberedt. I stedet for å sitte vakt selv, kan man montere en elektrisk lensevakt.

På instrumentpanelet
Vi fikk Bo-André Trondsen hos Viknes på Askøy til å montere en lensealarm i Båtmagasinets reportasjebåt. Det er allerede montert lensepumpe med god kapasitet i båtens motorrom. Den er koblet mot en flottør, slik at den begynner å pumpe når vannet når et visst nivå. Når pumpen går, tennes et rødt lys på bryterpanelet for lensepumpen. Dette for å gi et varsel om at pumpen er i drift. Det første Bo-André gjorde var å montere ytterligere en kraftig rød lysdiode på instrumentpanelet. Denne dioden er parallellkoblet mot lyset på bryteren, som kan være vanskelig å se siden den sitter under rattet. Ved å ha en signallampe på instrumentpanelet vil båtføreren umiddelbart få beskjed om at lensepumpen er i drift. Det er helt normalt at pumpen går fra tid til annen, men det kan være problemer dersom ikke pumpen kobler ut etter en tid. Det kan være et varsel om at pumpen ikke tar unna.

Varsel ved vann
Neste punkt var at Bo-André monterte en rustfri lensevakt fra Wema-System. Denne ble montert cirka 15 centimeter over den eksisterende flottøren. Lensealarmen ble koblet mot en kraftig akustisk alarm i styrhuset. – Prinsippet er at dersom pumpen ikke virker, eller tar unna vannet, vil det gå alarm når vannet kommer opp til faretruende nivå. Båtføreren vil da få et varsel om at noe er galt, og forhåpentligvis ha tid nok til å ta affære, forklarer Trondsen. Han legger til at dersom det ikke allerede var montert flottør, ville han montert to lensevakter fra Wema med cirka 15 centimeter høydeforskjell. Disse rustfrie lensevaktene/flottørene har i følge Bo André vist seg svært driftssikre. Flottøren, eller vippebryteren, til lensepumpen har i prinsippet samme funksjon som lensevakten, og de kan brukes om hverandre. Forskjellen er at flottøren, som sitter lavest, starter lensepumpen, mens lensealarmen gir varsel om at vann-nivået er for høyt. – Systemet er koblet på direktestrøm, slik at det også skal virke selv om hovedbryterne er slått av, forklarer Bo André. Det vil altså si at strømmen går rett fra forbruksbatteriet, men det er viktig at ledningene blir sikret med riktige sikringer. Den akustiske alarmen er svært kraftig, og vi hadde ingen problemer med å høre den både ute og inne. Du skal ha et godt sovehjerte om du ikke våkner når den tar løs.
Viknes tar cirka kr 2.500,- for å montere systemet i båten. Selve monteringen er enkel, og det er ikke noe i veien for at man kan gjøre det selv. Normalt vil ikke arbeidet ta mer enn noen timer, men det kommer selvfølgelig an på hvor nevenyttig du er. Systemet er enkelt, men likevel smart. Det gir absolutt en ekstra trygghet å vite at man får varsel dersom det skulle oppstå lekkasje om bord. Du får da ekstra tid til å gjøre noe med skaden, tid til å tilkalle assistanse og sette kursen mot land.

Dette trenger du:

VERKTØY/PRODUKTERPRIS
Wema flottørKroner
LedningKroner
KabelskoKroner
AlarmKroner
VerktøyKroner
VerktøyKroner
VerktøyKroner
Mer informasjon på www.wema.no