Nr 5 2013

Gjør det selv: Vi monterer gassalarm

De fleste bobåter har gassanlegg om bord. Sammen med motorbrann er gasslekkasje noe av det vi frykter mest. Det kan være helt avgjørende å får et tidlig varsel om det skulle oppstå lekkasje. En gassalarm er en rimelig forsikring.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Gass er en snikende fare. Vi har sett skrekkbilder hvor skrog og dekk er blitt blåst fra hverandre. Enda oftere har vi sett bilder av campingvogner som har eksplodert. Rådene har vært at man skal kontrollere gassanlegg i campingvogner og båter. Hovedsakelig er det kokeapparatet/komfyren i en båt som går på gass, men det er også noen få som har oppvarming og kjøleskap på gass. De siste årene er det dessuten blitt vanlig å bruke gassgriller i båten. Propangassen vi bruker kalles også LPG (Liqufied Petroleum Gas). Både butan og propan, som er det vanlige i fritidsbåter her hjemme, er LPG. Denne gassen er tyngre enn luft, og vil derfor synke ned i båten dersom det er lekkasje. I utgangspunktet er gassen uten lukt, men den er tilsatt lukt for at lekkasje lettere skal avsløres. Tryggere er det å la en gassalarm avsløre lekkasje.

 

Samling i bunn

Det finnes ulike gassalarmer på markedet.. Og de kommer i ulike prisklasser, med eller uten ekstern sensor. De mer avanserte modellene kan utstyres med flere sensorer. Alle alarmene reagerer på forskjellige eksplosive gasser. Så lenge gassalarmen skal registrere LPG-gasser, er det avgjørende at sensoren monteres så langt nede i båten som mulig. Det har som vi har vært inne på sammenheng med at denne gassen er tyngre enn luft, og følgelig synker ned i bunnen av båten.

 

BEP Contour Matrix gassalarmer

. I den norske forhandlernettet finnes det to modeller av BEP Marine, med utgang for henholdsvis én eller to sensorer. Den mest avanserte modellen har også en del tilleggsfunksjoner. Ellers er alarmene identiske og i samme utførelse og med samme ytre mål som mange andre instrumenter fra BEP – for eksempel batterimonitorer og tankmonitorer. Modellen med muligheter for to sensorer er tenk å skulle kunne fange opp LPG-gasser og andre flyktige gasser som er lettere enn luft. For eksempel bensindamp. Da monteres den ene sensoren i bunnen av båten, og den andre sensoren høyt oppe. Eventuelt kan man montere begge sensorene lavt på ulike steder i båten. Monteringen er svært enkel, arbeidet tok oss ikke mer en god time.

   Alarmmodulen monteres på egnet sted, vanligvis i salongen eller ved instrumentpanelet. De eksterne sensorene har en kabellengde på 5 meter. Alarmen tilkobles spenning, 12 volt eller 24 volt. For den enkleste modellen er det bare kobling strøm inn og utgang til sensor som skal gjøres. Merk at tilførselsledning skal sikres, men du bør ikke la strømmen gå via bryter – da risikerer du at alarmen ikke alltid er aktiv. Du må selv vurdere om alarmen skal gå på direktestrøm eller ikke. Altså om den skal monteres rett på batteriet (via sikring) eller etter hovedstrømsbryter. Vi valgte sistnevnte installering, siden strømmen uansett er på når vi befinner oss i båten. Alarmen har for øvrig en selvtestingsfunksjon, slik at den piper en viss stund etter at strømmen slås på. Det er også innebygget en testknapp.

   Da vi monterte alarmen slapp vi ut en liten mengde butangass i bunnen av båten, og alarmen reagerte umiddelbart. Ved gasslekkasje får man rødt lys på panelet, og det går en kraftig akustisk alarm. Grønt lys på panelet indikerer at den er i funksjon. Sensoren monteres i bunnen av båten, så langt nede som mulig, dog ikke slik at den risikerer å bli våt ved at det kommer vann eller oljesøl på den. Plasser den på et sted hvor det er naturlig at eventuell gass samler seg og gjerne i nærheten av byssa.

   Tilleggsfunksjonene for modellen med to sensorer (600-GD) er blant annet muligheten for å montere ekstern alarm. Det kan for eksempel være på flybridge eller på lugaren. Nå skal det sies at alarmen har en meget høy og gjennomtrengende lyd, så du skal ha godt sovehjerte om du ikke hører den. Andre funksjoner er at du kan koble den mot vifte i gassrommet (der gassflaskene er plassert). Da startes viften automatisk om gassalarmen utløses. Husk at det i så fall må monteres en vifte som er godkjent for dette. Faktisk kommer modellen med to sensorer i to ulike utgaver, hvor den mest avanserte (600-GDL) også kan styre en magnetventil som stenger gassen når alarmen utløses. Den har også betjening for å kunne åpne/stenge magnetventil. Modellen med muligheter for to sensorer leveres med én sensor. Den andre kjøpes ekstra.

 

Priser (hentet fra Seatronic):

BEP FD-2 gassalarm for én sensor (inkludert):                                   kr 1.750,-

BEP 600-GD gassalarm for to sensorer (én inkludert):          kr 2.280,-

Ekstra sensor:                                                                                 kr   695,-

 

NEXA G-3000 gassalarm

Dette er en enkel og rimelig modell som er tiltenk å kunne brukes både i hjemmet, på hytta, i campingvogn og i båt. Den har ikke ekstern sensor, og hele alarmmodulen må monteres så lavt som mulig i båten for å fange opp LPG-gasser. Er den tenkt å skulle fange opp flyktige (lette) gasser monteres den høyt. Den blir levert både med 230 volt adapter og med 12 volt kabel med sigarettennerstøpsel. Dette er ingen god løsning, men det er ingen ting i veien for at du kan koble den med egen kabel direkte til 12 volt strømnettet i båten. Du kan for eksempel montere den under dørkplatene i nærheten av byssen. Den akustiske alarmen er meget høy og skarp (85 dB) og også denne alarmen prøvde vi ved å utsette den for en liten mengde butangass. Noe den reagerte umiddelbart på. Leveres med veggoppheng og skruer for montering.

Pris: kr 450,- (hos Seatronic)

 

Vår vurdering:

Det finnes andre gassalarmer på markedet, som vi ikke har prøvd og heller ikke omtalt. Likevel vil vi hevde at gassalarmene fra BEP er det beste som finnes på markedet, og produsenten har et komplett sortiment innen dette. De koster en del, men det er likevel en rimelig sikkerhet. Vi kan love at du sover mye bedre om natten om du har montert gassalarm. Det er drøyt 500 kroner i forskjell på modellen for én eller to sensorer. Har du en båt med bensin som drivstoff ville vi valgt den mest avanserte modellen. Da kommer det et tillegg på cirka 700 kroner for den ekstra sensoren. Fordelen med denne modellen er at man også har fornuftige tilleggsfunksjoner. Man kan eventuelt starte med å kjøpe grunnmodellen for to sensorer og bygge ut med ekstra sensor, ekstern alarm og start av vifte etter hvert.

Nexa G-3000 er et rimelig alternativ med mange bruksområder. Kan være et godt alternativ i for eksempel mindre styrehusbåter med butanbluss. Ulempen er at hele enheten må plasseres der den kan utsettes for gass. Vi anbefaler å montere den fast og legge opp egen strømkrets til den i stedet for å bruke kabelen med sigarettennerstøpsel.

 

Noen gass-tips

Før hver sesong bør du gå over og sjekke hele gassanlegget i båten. Bytt ut slanger, rør og deler du er usikker på er i orden. Sørg for at gassflaskene er forsvarlig montert i et dedikert gass-skap med drenering. For ekstra sikkerhet kan du eventuelt også montere:

 

Lekkasjetester som monteres ved gassflaske. Indikerer om det er lekkasje på anlegget. Pris cirka kr 500,-.

Magnetventil: Monteres ved regulator og gjør at du kan fjernstyre åpning og stenging av gassanlegget. Bryter kan for eksempel monteres i nærheten av byssen. Pris Truma magnetventil med betjeningspanel cirka kr 1000,- .

Feste for flasker: Festeanordning for enten 2 kg Statoil-flasker (oransje) eller Primus-flasker (blå). Rustfritt utførelse med hurtigbetjening. Pris cirka kr 550,-.

 

Mer informasjon:

BEP Marine:                        www.bepmarine.com

Seatronic:                             www.seatronic.no