utgave nr 7 2002
Sea Ray 225: Foret solskinnsbåt
Sea Ray 225
Fóret solskinnsbåt
Sea Ray 225 er ekstremt amerikansk. En overdådig polstret bilhybrid utviklet fjernt fra vår hjemlige skjærgård. Den kan by på mye moro en nydelig sommerdag, men å trekke fisk over ripa er utenkelig.
Sea Ray produserer i underkant av 20.000 båter i året. Selv om Sea Ray 225 er et fullverdig alternativ i klassen, ligger den på visse punkter et stykke etter de øvrige konkurrentene – særlig med tanke på finish og valg av praktiske, nordiske løsninger.
Sjøegenskaper
Sjøegenskapene er kanskje det mest imponerende ved Sea Ray 225. Med en Mercruiser 4.3L EFI V6 bensinmotor på 210 hk er båten fleksibel, lettdrevet og grei å manøvrere også i deplasementsfart. Dette motoralternativet har imidlertid gått ut av Marine Powers sortiment og er erstattet med Mercruiser 5.0 MPI V8 på 260 hk.
På grunn av drevet er retningsstabiliteten noe redusert når båten ikke er i plan, et alminnelig trekk for båter med drev. Den skarpe V-bunnen tar sjøen svært mykt, og planingsterskelen passeres med et moderat løft av forskipet uten at sikten sjeneres. Båten tåler kraftige rorutslag selv ved topphastighet på nær 39 knop uten å vise særlige tegn til å hugge.
Førerplassen
Komfort har utvilsomt vært et ledemotiv under utviklingen av Sea Ray 225. På visse områder har produsenten lykkes med det. Båten er en kjøremaskin og skuffer ikke. Her er det virkelig mye kjøreglede. Førerplassen er komfortabel med en bred ståstol og god fothviler. Et lite minus for at stolen ikke kan justeres hverken i høyde eller lengderetning, men den oppvippbare frontputen ga oss god kjørestilling. Den ergonomisk utstuderte kontrollspaken er montert litt høyt når man sitter, men fungerer bedre når frontputen vippes opp. Rattet er tiltbart og falt oss rett i hendene. Motorinstrumentene er lettleste og oversiktlige. Et vanntett multipanel til høyre for rattet, med brytere for avtrekksviften i motorrommet, horn og lanterner, var en elegant detalj. Dybdemåler og fjernbetjening til stereoanlegg er til venstre for rattet, lett tilgjengelig for føreren. Her er ett 12 volts uttak samt en flaskeholder. Kompasset er i siktlinjen, men båten mangler kartbord. Under førersetet er det et stuerom i en støpt seksjon. Åpningen er i forkant, noe som gjør det vanskelig å benytte.
Uteplassen
På passasjersiden er det et behagelig sete i fartsretningen. Sammen med setet som står rygg i rygg (mest myntet på kontrollør ved vannskikjøring), kan dette konverteres til en solseng. Under stolene/sengen er det et stuerom. På selve konsollen er det en trippel flaskeholder og på skottet et gripetak. Bak førersetet er en Igloo isboks festet til dørken. I sidene lenger akter er det to åpne, polstrede stuerom hvor det er plass for fendere osv. Her ligger også den avtagbare akterlanternemasten. På dollbordet er det trinn for ilandstigning i kombinasjon med mekanisk ventilasjon til motorrommet. I forkant av motorkassen er det et hull i dørken til bordsøylen.
Helt akter er det en benk i hel bredde med puter som kan fjernes i hjørnene slik at man kan gå ut i sidene. På babord side er det en liten port i akterspeilet som fører ut på badeplattformen som er integrert i skroget. En påmontert, rund historie danner en forlengelse vi ikke ser fordelene ved. Sea Ray 225 mangler dollbord. Det går forholdsvis greit å ta seg ombord og i land. Vil man frem på dekk, må man opp tre solide trinn og gjennom luken i vindskjermen. Fordekket er forsynt med en rekke uten åpning. I våre farvann er dette nærmest et krav, om man skal hoppe i land over baugen. Båten har seks kryssholt som er relativt spinkle sammenlignet med de øvrige båtene i testen
Lugar/salong
En solid, støpt skyvedør med stopper i åpen posisjon fører ned til den lille lugaren. Her er tak, skott og skrogsider polstret, med unntak av skilleskottet til toalettet. Finishen er grei nok på synlige steder, men man skal ikke lete lenge før man oppdager at avslutninger og festing av polstring er slurvete gjort.
Planløsningen består av en U-sofa med tre puter. Under den bakerste puten ligger bordplaten. Bordsøylen er også festet her. De tre stuerommene i benkene er relativt små. I det ene fant vi utstående stifter og skruer som lett kan skade gjenstander og klær som legges dit.
U-sofaen kan konverteres til en køye ved hjelp av bordplaten og ryggputene, men køyen gir knapt nok plass til to voksne. Det er ikke ståhøyde i lugaren. I akterkant på babord side er det en liten barløsning med vask og kaldt vann og en liten drenert isboks. Over er det en det en liten polstret hylle som ikke er festet med rustfrie skruer, noe som etter hvert vil sette sine spor. Over køye/sofa er det en lufte-/evakueringsluke hengslet i akterkant. Vi ser helst at slike luker er hengslet i forkant. Positivt at luken har avtagbart myggnett. To lamper i taket, foruten lufteluken og to fargede koøyer gir lys. Brannvarsler og carbon monoxide alarm er på plass. Meget bra!
I trinnet fra salongen er det en søppeldunk som ikke er drenert, med vannansamling som resultat. Kabelen til ledelyset i forkant av trinnet henger løst og belegget på selve luken hadde begynt å løsne på denne snaut to år gamle båten.
Toalettløsningen består av en portabel Sannipottie plassert i et lite avlukke med et trekkspillforheng. Man kan sitte ned på toalettet, men det ikke et blivende sted. Forhenget må nemlig være åpent når man gjør sine forretninger. At det heller ikke er lufting fra toalettet gjør dette til testens suverent dårligste løsning.
Motor/teknisk
For å komme til motoren må man fjerne alle putene på akterbenken og det heldekkende, kantsydde dørkteppet. Motorkassen åpnes i akterkant slik at hele lukeseksjonen, som ikke er hengslet eller har festeanordninger som holder den oppe, må trekkes forover i båten. Dette i kombinasjon med det relativt trange motorrommet gjør det til å besværlig oppgave å peile oljen, for eksempel. Motoren er antakelig montert før båtens innerliner ble satt på plass, noe som gjør det komplisert og dyrt dersom motoren må tas ut av båten. Kabling, slanger og gjennomføringer er organisert på en akseptabel måte.
Konklusjon
Selv om testbåten er en nær to år gammel demonstrasjonsbåt, mener vi at den ikke har den kvalitet man forventer i en båt til nær 600.000 kroner. Er du en liebhaber av amerikanske båter og villig til å betale prisen, kan du finne mye dagsturkomfort og kjøreglede i denne fullblods solskinnsbåten.