utgave nr 10 2002

VHF-kurs: GMDSS

Publisert Sist oppdatert

VHF-kurs del 5:


GMDSS

Her ser vi på det globale maritime sikkerhetssystemet, som det kreves at du kjenner til. Vi titter også på SSFC, det "gamle" SelCall-systemet som er på vei ut.

Denne delen dekker kapitlene 17 - 18 i pensumheftet.
GMDSS står for "Global Maritime Distress and Safety System". På norsk: "Det globale nød- og sikkerhetssystemet". Hovedprinsippet i GMDSS er at personer ombord på fartøy i nød hurtig skal kunne varsle redningsmyndighetene i land. De skal så gjennom et nett av kommunikasjonssystemer kunne varsle andre fartøyer i området, og sende redningshelikoptre, osv. På den måten vil en samordnet redningsaksjon kunne settes i verk med minst mulig forsinkelse. Et fartøy skal også kunne varsle eventuelle andre fartøyer i nærheten om nødsituasjonen.

Krav til større båter

GMDSS trådte i kraft for nybygde "konvensjonsfartøyer" 1. januar 1992, og for eksisterende "konvensjonsfartøyer" 1. januar 1999. Et "konvensjonsfartøy" er skip på over 500 brutto tonn. Nye og eksisterende fiskefartøyer på 15 meter eller mer er også pålagt å følge krav i GMDSS vedrørende radioinstallasjoner. Andre norske yrkesfartøyer vil få tilsvarende krav i løpet av kort tid. Også for fritidsfartøyer vil det kunne være hensiktsmessig å installere GMDSS radioutstyr, men foreløpig er det ikke noe krav om det.

SAR

SAR står for "Search And Rescue", dvs "Søk Og Redning". Det er et system de fleste land har bygd opp for å koordinere redningsarbeidet i forbindelse med søk og berging av liv. Arbeidet styres fra en hovedredningssentral kalt HRS. (På engelsk kalles den RCC, som står for "Rescue Co-ordinating Center". I Norge har vi to hovedredningssentraler, en i Stavanger og en i Bodø. De mottar meldinger om fartøyer som trenger assistanse via kyststasjoner og satellitt jordstasjoner. Hovedredningssentralene har kommunikasjon med andre redningssentraler, kystradiostasjoner, kystjordstasjoner, helikopterbaser, osv. Alt redningsarbeidet koordineres fra en hovedredningssentral. Kommunikasjonen mellom hovedredningssentralen, fartøyer, kystradiostasjoner, helikoptre og fly kalles SAR-kommunikasjon. Den norske SAR-tjenesten administreres av Justisdepartementet.

GMDSS funksjonskrav

Ethvert fartøy i GMDSS-systemet skal, uansett hvilket havområde det er i, kunne utføre den kommunikasjonen som er nødvendig for å trygge eget og andre fartøyer i området. For å oppnå dette, skal alle GMDSS-fartøyer være utstyrt slik at de kan

a) sende skip-til-land nødalarmer ved hjelp av minst to adskilte og uavhengige metoder, med forskjellige radiokommunikasjonssystemer
b) motta land-til-skip nødmeldinger
c) sende og motta skip-til-skip nødalarmer
d) sende- og motta meldinger i forbindelse med ettersøking og redningsaksjoner (Search And Rescue-kommunikasjon)
e) sende og motta kommunikasjon på stedet under en redningsaksjon ("on-scene" SAR-kommunikasjon)
f) sende og motta signaler for lokalisering (SART og radar)
g) sende og motta maritim sikkerhetsinformasjon (MSI)
h) sende og motta generell radiokommunikasjon til og fra landbaserte radiostasjoner eller nett
i) send og motta bro-til-bro kommunikasjon

Radiosystemer i GMDSS

GMDSS er basert på følgende radiosystemer:
·Inmarsats maritime satellitt-tjenester
·Cospas-Sarsats polare satellitt-systemer
·NAVTEX
·Maritime tjenester i VHF-båndet (DSC)
·Maritime tjenester i mellombølge (MF)-båndet (DSC)
·Maritime tjenester i kortbølgebåndet (DSC)

Radiodekningsområder

Radiosystemene i GMDSS har forskjellig rekkevidde. Kravene til utrustning avhenger derfor av hvilke radiosystemer fartøyet kan bruke til alarmering og kommunikasjon mellom fartøy og land i sitt aktuelle radiodekningsområde.
Radiodekningsområdene er oppdelt slik:

A1:
Havområder som er innenfor radiotelefonidekning av minst en VHF kystradiostasjon som har kontinuerlig alarmeringsmulighet på DSC og som er definert av landets myndigheter til å være et slikt område.

A2:
Havområder - unntatt A1 områder - som er innenfor radiotelefonidekning av minst en MF kystradiostasjon med kontinuerlig alarmeringsmulighet på DSC, og som er definert av landets myndigheter til å være et slikt område.

A3:
Havområder - unntatt A1 og A2 områder - som er innenfor dekningsområdet av det geostasjonære satellittsystemet Inmarsat, hvor kontinuerlig alarmering er mulig (mellom 70 grader Nord og 70 grader Syd).

I norske farvann går A1-området ca. 50 nautiske mil ut fra kystlinjen. I dette området kreves det bare VHF-kommunikasjon med DSC.

SSFC SelCall

Dette er det "gamle", analoge SelCall-systemet, som har eksistert i mange år. Systemet, som er på vei ut, benytter toner med bestemte frekvenser av bestemt varighet.
SSFC SelCall-mottagere kan tilkoples de fleste fastmonterte VHF-apparater. Fartøyet som har installert systemet, har fått tildelt et femsifret nummer. Nummeret er tatt inn i "Liste over norske skipsradiostasjoner" på samme måte som kallesignaler. En SSFC-mottager består av en dekoder for tonesignaler, en klokke for akustisk alarm ved anrop, og to lys, som viser henholdsvis anrop til eget fartøy og anrop til alle fartøyer.
Ved anrop til et bestemt fartøy sender kyststasjonen ut fem toner som representerer fartøyets SelCall-nummer. Hvis fartøyet er i kyststasjonenes dekningsområde, vil lyset for anrop til eget fartøy tennes, og klokka ringer i ca. 15 sekunder. Ved anrop til alle fartøyer sender kyststasjonen ut et bestemt tonesignal som representerer anrop til alle fartøyer. Lampen for anrop til alle fartøyer lyser, og klokka ringer inntil operatøren slår den av. Kalling til alle fartøyer kan brukes for å angi utsending av nød- og hastemeldinger, samt livsviktige tryggingsmeldinger.
Er det bestilt en telefonsamtale til et fartøy, sender kystradiostasjonen ut SSFC-anrop to ganger. Dersom fartøyet ikke svarer umiddelbart, går bestillingen inn på trafikklisten, om den som har bestilt samtalen ønsker det.
Kyststasjonene bruker VHF kanal 16 til SSFC-signalering. Fartøyer med SSFC må ha VHF-radioen innstilt på kanal 16 for å kunne motta disse signalene. SSFC anrop vil ikke kunne mottas når fartøyet er opptatt med trafikk på en annen kanal.
SSFC vil etterhvert bli skiftet ut med DSC (som vi skal se mer på i neste del av kurset). Men Telenor krever likevel at du kjenner til dette "gamle" SelCall-systemet, som allerede er underveis til skraphaugen.

Forkortelser

DSCDigital Selective Calling. Digital SelCall. Digitalt selektivt anropsystem.
GMDSSGlobal Maritime Distress and Safety System. Det globale nød- og sikkerhetssystemet.
GMTGreenwich Mean Time. Klokkeslettet på null-meridianen i England. Det samme som UTC.
MHzAntall millioner svingninger per sekund. Angir en frekvens.
MMSIMaritime Mobile Service Identity. Maritim mobiltjenesteidentitet. En nisifret internasjonal unik tallkode som identifiserer fartøyer, grupper av fartøyer eller radiostasjoner på land.
MSIMaritime Safety Information. Maritime sikkerhetsmeldinger.
NAVTEXBetegnelsen på et system som sender sikkerhetsmeldinger til sjøfarende. Meldingene mottas automatisk og skrives ut (eller vises på en skjerm) ombord.
SARSearch And Rescue. Søk Og Redning.
SARTSearch And Rescue Radar Transponder. Radartransponder.
SSFCSingle Sequential Frequency Code. Det "gamle" selektive (SelCall) anropssystemet.
VHFVery High Frequency. Meget høy frekvens. Den maritim VHF-tjenesten benytter frekvenser i området fra 156 til 162 MHz.
UTCUniversal Time Coordinated. Tilsvarer Greenwich Mean Time (GMT).

Øvingsoppgaver

Oppgavene er hentet fra en demo-eksamen, som er utarbeidet av Radioinspeksjonen, som administrerer VHF-eksamen. Tilsvarende/lignende (eller kanskje de samme?) spørsmål vil du få under en virkelig eksamen. Disse oppgavene er eksempler på noen av de mange spørsmålene du må klare å besvare riktig for å få et VHF-sertifikat.

1. Hvorfor har telemyndighetene i de skandinaviske landene tildelt fiskefartøyer 3 kanaler og fritidsfartøyer 3 kanaler i tillegg til de internasjonale kanalene?

a) Etter vedtak i Nordisk Råd for å utvikle språkforståelse mellom de nordiske landene.
b) For å hindre overbelastning av internasjonale skip-til-skip-kanaler.
c) Fiskefartøyer, og særlig fritidsfartøyer utveksler ofte informasjon som andre fartøygrupper ikke skal kunne avlytte.
d) For å kunne snakke duplex.

3. Hvilken kanal skal to fiskefartøyer fortrinnsvis bruke når de skal føre en direkte samtale på VHF med hverandre?

a) En av F-kanalene.
b) Kanal 16.
c) kanal 06.
d) Kanal 70.

Svar på oppgavene

1: b
3: a

NESTE GANG: DSC: Digital SelCall