utgave nr 4 2002
Nyheter
Nyheter
Storslagent og luksuriøstMed to Volvo Penta KAD 300 skal Gobbi 425 SC gjøre 36 knop, men det er ikke bare farten som er viktig når du står på 425 SC sin teakkledde dørk. Det er luksus. Noe du får mer enn nok av. Her er køyeplass til seks, fordelt på tre lugarer. Det er to toaletter og to bysseavdelinger. Til og med "båthus" til en jolle har båten, og porten hever og senker seg ved et knappetrykk.
All luksusen tar selvsagt plass. Gobbi 425 SC strekker seg 45 fot og er drøye 4 meter bred. Vekten er 8,1 tonn.
Noe vanlig syn langs kysten blir båten neppe. Både fordi denne er den eneste båten som blir levert fra verftet i Italia til Norge i år, men også fordi prislappen er på 3 millioner kroner.
Da den første grillfeberen herjet over Norge for ca 30 år siden, var det en del båtfamilier som insisterte på å dra greiene med seg om bord. Vi har sett mange rare innretninger skrudd opp på rekka eller plassert helt akterut på en slags brakett. Vi har sett pølser og koteletter bli til fiskeføde når det er kommet en uventet bølge, og vi har hørt ungeskrik og foreldres forbannelser. Ikke spesielt grillkoselig.
Men spesialproduserte gassgriller dukker stadig opp. I solide materialer - for det meste garantert rustfritt stål - og med stødige festeanordninger. Dessuten har de enten slingrekanter eller lokk slik at maten blir på plassen sin om det beveger seg der nede. Den kanadiske produsenten SI-Port II Industries har innsett at den tiden da man brukte en støpejernsgryte med trekull og tennvæske og så satte seg til å vente på at grillen skulle bli klar, er over for godt. De satser på lettvektsgriller for gass som gir en jevn og ikke så sterk varme når man legger maten på øverste rist. Vil man ha en raske bruning, legges maten på bunnristen. Tenningen er elektrisk, det finnes skikkelige bærehåndtak og solide føtter om man ønsker grillpartyet på svaberget. I bunnen finnes en skuff som samler opp alt fett og saft, som er lett å tømme.
Opplysninger: SI-PORT 11 Industries. Tlf.: 001 604 888 2939. www.sport20000bbq.com
Galia 630 er Polsk og med det som mål å tilby en rimelig Walk-Around i klassen rundt 6,5 meter. Det betyr at båten går i direkte nærkamp med storheter som Askeladden 635 WA og Yamarin 6230.Motormessig skiller den seg lite fra konkurrentene, med muligheten til å utsmykke akterspeilet med motorer fra 90 til 200 hester. Dobbeltinstallasjon er også mulig. Det betyr at Galia 630 kan forsere vannmassene i hastigheter opp mot 50 knop dersom du velger utgaven med 200 hester.Også innredningen minner mye om konkurrentenes. Galia 630 har køyeplass for tre, og bak vindskjermen befinner det seg to stoler.
Galia 630 koster 328.300 kroner med en 150 hesters Evinrude motor på akterspeilet. Til sammenlikning koster en Askeladden 635 WA 376.000 kroner med 150 hesters motor, og en Yamarin 6230 koster 400.994 kroner med en Yamaha 150 hesters HPDI motor. Med en 90 hesters Evinrude motor koster Galia 630 279.100 kroner.
Dette er en godt foret og vanntet fotobag som er laget spesielt båtfolk og seilere som har kameraer med zoom og teleobjektiver. Inne i bagen kan man bygge om slik at det passer nøyaktig for det utstyret man skal bringe med seg. Med fire fester kan bagen kneppes på en sele for å ha den sikkert inn til kroppen og man har begge hender fri. Man kan også feste den i beltet med en maksimumsbredde på 3 cm. Bagen kan også fungere som skulderbag hvis ønskelig.
Det er Ortlieb i Tyskland som produserer bagen og prisen er 768 kroner. Den kan leveres i sort eller rødt.
Norsk importør: Marin Foto Norge AS. Tlf.: 56 38 74 77. www.uvfoto.com
Flojet har lansert to nye pentrypumper med navnet Sensor-Flo VSD. Kapasiteten er på 14 eller 17 liter i minuttet og pumpene kan kobles opp mot enten 12 eller 24 volts anlegg. Vannstrømmen reguleres elektronisk, og skal vi tro Sleipner Motor, er pumpene både stillegårnde og sikrer en jevn vannstrøm. I tillegg skal strømforbruket være lavt. Ved liten vannstrøm trekker pumpen under 1 ampere, mens pumpen bevilger seg ca 10 ampere ved full effekt. Pumpene koster fra 3.200 kroner.
Opplysninger: Sleipner Motor AS, Telefon: 69 30 00 60
Sitter du først godt til rette på akterdekket og nyter en vakker soldnedgang, er kanskje noe av det siste du ønsker å gjøre akkurat da å reise deg for å skru ned lyden på musikkanlegget? Med Poly Planars anlegg og høyttalere kan du nå få en fjernkontroll som styrer funksjonene på CD-spilleren. Fjernkontrollen er ikke større enn et kredittkort, det er vanntett og har benevnelsen MRR-1. Med den kan du bytte stasjoner, cd-er, lyd opp og ned og regulere bass og diskant.
Den første høyttaleren som har dette innebygget er MA4056 - en rund høyttaler med 15,24 cm i diameter. Dybden er 6,35 cm og den leveres i sort eller hvitt. Høyttaleren er vanntett og kan monteres overalt uavhengig av navigasjonsinstrumentene på dashbordet.
Opplysninger: www.polyplanar.com
Treverk eller noe som ligner brukes om bord for at vi skal opprettholde en viss maritim stil. Med alt datautstyr, stereoanlegg, TV-er og en del andre ekektroniske dubbeditter vi bringer med oss på sjøen, bør det festes skikkelig. Amerikanske FSI tilbyr nå side sikkerhetsfester eller klemmer i en "teak og lær" utgave.
TV-festene finnes i denne kvaliteten og det samme gjør bæreremmene. For å feste disse brukes 3M Marine lim. Man kan også skru festene ordentlig fast. Thumb Lock festene ble opprinnelig utviklet for den amerikanske marinen for å sikre High tech utstyr i røff sjø og de brukes nå av hele forsvaret både til biler, fly og skip. Produktet kan også levers i sort eller hvitt.
Opplysninger; FSI. Tlf.: 001 818 996 7835.
Sleipner Motor As lanserer seks nye ekkolodd fra Eagle som har en mengde funksjoner som tidligere bare var forbeholdt store profesjonelle lodd. Ekkoloddene har nå 1500 Watt sendereffekt som gjør at man ser ned til ca 300 meters dyp. Skjermoppløsningen på 240 punkter er vertikalt, noe som skal gi et klart og detaljert bilde. De fire gråtonene på skjermen gjør det enklere å skille fisk og andre gjenstander fra hverandre, i følge importøren. Det finnes alarmer på fisk og dybder. Et innebygget batteri skal huske alle innstillinger på ekkoloddet slik at det bare er å trykke inn på-knappen når man kommer om bord.
De fleste modellene leveres med svinger og innebygget temperaturgiver slik at vanntemperaturen leses fra skjermen.
Opplysninger: Sleipner Motor As i Fredrikstad. Tlf.: 69 30 00 60.
Springfield Marine i USA bygger videre på sine fører- og passasjerstoler. Her lanserer de det vi er nær ved å kalle en sofa hvor fører og passasjer ser ut til å ha rikelig med plass. Begge setene kan snus, samtidig eller hver for seg. Har passasjeren behov for og lyst til å følge med på hva som skjer bak båten, om de har en person på vannski eller wakeboard etter båten, kan vedkommende ha full oversikt herfra.
Målene på hvert sete er 52,1 cm høyde, 48,3 cm bredde og dybden er 63,5 cm. Belegget er kraftig vinyl og setene har tykk skumgummi for god komfort.
Norsk importør: Jens Sagen A/S. Tlf. 38 18 31 11.
Hos Kristian Djupevåg i Norheimsund er det full fart for tiden. Trebåtbyggeren og staben hans skal ha to nye 30 fots sjalupper til kongeskipet "Norge" klart i disse dager. Avtalen med offiserene på "Norge" er at båtene skal være ferdige 15. april. De to sjaluppene har identiske skrog, men det er små forskjeller når det gjelder detaljer. Som for eksempel de oppvarmede setene og gullstripen som pryder den ene, som kongefamilien skal bruke. Den andre er tiltenkt gjester.
Båtene er støpt på Bømlo og Djupevåg Båtbyggeri A/S har ansvar for resten. I hver sjalupp sitter det en Yanmar 140 hk og det er Eivind Amble som står for konstruksjonen. Det skal bli staselig å se dem i aksjon til sommeren!
I den digre båthallen bygges dessuten en 60 fots Colin Archer skøyte som også skal være klar til sommeren. Det er Per Gjerdrum i Oslo som venter på sitt fjerde bygg fra trebåtbyggeriet i løpet av 30 år. Her er det snakk om enorme dimensjoner. Bare ankrene veier hver seg 250 kilo. Det skal bli spennende å se nybygget under Risør Trebåtfestival i august.
På Sjøen for alle i fjor viste Canacas frem ribben Arctic Blue 27. Det gjør de i år også, men denne gang med hekkaggregat. Å finne en passende motor burde være lett. Utvalget er stort, og av bensinmotorer kan du velge alt fra MerCruisers 4,3-liters MPi motor til MerCruiser HP-500.
Mer drivstofføkonomisk er likevel dieselmotorene, og største alternativ er MerCruisers nye 300 hester. Skal vi tro Canacas, skulle båten ha fartsressurser nok. Med 300 dieselhester til å dytte den 27 fots store ribben faller ikke knopmåleren til ro før ved 60 knop.
Prisen på Canacas Arctic Blue 27 begynner på 433.104 kroner med bensinmotor og 487.510 kroner med dieselmotor.
Båtsystem i Sverige har lansert en badeplattform som skal gjøre livet triveligere når man skal ta seg en dukkert og den forenkler dessuten håndtering av dregg og fiskeredskap. Festene skal kunne tilpasses de alle fleste båtmerker i denne størrelsen og målene er ca 180 cm bredde og 35 cm dybde. Plattformen er bygget i 32 mm syrefaste rør og har en stabil badeleider. Treverket er i 22 mm teak og produktet koster ca 6 900 svenske kroner.
Opplysninger: Rasmussen Engros i Arendal. Tlf.: 37 02 54 45.
Regatta har utviklet, og fått godkjent, en ny redningsvest for babyer. Vesten kan tilpasses babyer opp til 15 kilo, og skal snu barnet innen ti sekunder etter at barnet har havnet i sjøen. Vesten, som heter Regatta Thermo Cruise Baby, er dessuten designet til å beskytte kroppen og hodet. I tillegg har vesten en line som mor eller far bærer for å sikre at barnet ikke flyter avgårde. Vesten koster ca 600 kroner og er godkjent som flyteplagg.
Mer informasjon: Regatta, tlf 70 17 69 00 eller internett: https:/www.regatta.no
Båter som har ligget i sin dvale gjennom vinter trenger en solid gjennomgang på alle punkter. Det hører også med en viktig vaskedag hvor man vasker og skyller alt ute og inne. Det kan omfatte skrogflekkfjerning, smøring av trege komponenter. Shurhold Industries i USA har en rekke spesialprodukter for dette med blant annet skrubber og det de kaller Snap-Stick smørestift. Skrubbene kan tilkobles lange teleskophåndtak som gjør at de kommer til på de fleste steder.
Snap Stick skal være ideell for luker og dørhengsler, kalesjer og vidussnepperter, glidelåser og styrekabler. Stiften skal beskytte disse områdene for korrosjon og skal ha varig effekt. Vi lurer nå litt på med glidelåsene, da. Der har vi alltid brukt et stearinlys for å få låsen i gang igjen og alltid fikset det på denne enkle måten
Men er du interessert, får du opplysninger hos: Shurhold Industries. Tlf.: 001 34990 5558. www.shurhold.com
Du bør ikke være engstelig for lange, nysgjerrige, blikk dersom du investerer drøye 1,1 million kroner i en Gozzi 29 SC. For designet på den 29 fots store båten er mildt sagt futuristisk. Bare på de minuttene vi studerte båten på Sjølyst haglet kommentarene.
Men det er ikke bare designet som skiller seg ut. Under teakdørken vil du finne motorer fra 200 hester og oppover - og dersom du ønsker det kan båten utstyres med en to-trinns ZF-girkasse, dobbelinstallasjon og nesten så mange hestekrefter som du vil ha.
De første båtene vil vekke oppsikt på sjøen fra slutten av juli.
Brann er alltid katastrofalt og hvis båten din begynner å brenne, ender lystseilasen ofte i tragedie. Pyrogen er et nytt brannslokningsapparat som ved hjelp av kjemikalier avbryter oksygenbroen flammene er så avhengige av. I tillegg kjøler den ned brannen, og hindrer dermed også faren for at brannen igjen skal blusse opp. Anlegget kan løses ut på tre ulike måter. Enten manuelt ved hjelp av en elektrisk kontakt, eller ved at beholderen når en temperatur på om lag 500 grader. Man kan også tilslutte en lunte som vil antenne Pyrogen og dermed iverksette slukningsprosessen.
Anlegget tar liten plass og skal være enkelt å installere. Pyrogen er godkjent for installasjon i motorrom. Prisen for et anlegg til en normal lystbåt er ca. 6.000 kroner.
Mer informasjon finner du på www.technor.no eller ved å ringe Technor på telefon 51 84 41 09.
Er begjæret om fart og spenning en viktig del av båtlivet for deg? I såfall har muligens Mercury løsningen. Mercury Pro Max 225X utvikler nemlig 225 hester fra et slagvolum på 2,5-liter. De seks sylindrene er ordnet i V-form og motoren er en to-takter. For å forbedre kjølingen har Mercury utstyrt motoren med ekstra store kjølepassasjer, samtidig som elektronisk styrt oljeinnsprøytning sørger for smøringen. Motoren har digital tenning, og elektronisk bensininnsprøytning. Mercury Pro Max 225X veier 170 kilo. Prisen oppgis på forespørsel.
Mer informasjon: Marine Power Tlf.: 815 22 814 eller internett: www.mercury.no
"Verdenspremiere" står det å lese på skroget til Nordkapp 590 Enduro, men strengt tatt er ikke 590 Enduro noe mer enn en skjærgårdsjeepsutgave av 590 Avant. Skroget er det samme, og med unntak av vindskjermen på Avant, har også innerlineren fellestrekk - blant annet med sofaen bak og den u-formede sofaen i baugen.
Nordkapp mener imidlertid at 590 Enduro skal være mer sportslig enn Avant, og fartspotensialet burde være tilstrekkelig. Med 70 hester gjør båten om lag 30 knop, mens den nærmer seg 50 dersom du henger 150 hestekrefter på akterspeilet.
Også prismessig har 590 Enduro svært mye felles med Avant. For den rimeligste utgaven av Enduro, med en 70 hesters to-takter, må du ut med 256.000 kroner. Det er nøyaktig det samme som en 590 Avant med samme motor.
På babord side har Navette S 525 en port. Uten ville det vært nær sagt umulig å komme seg om bord. For det er liten tvil om at Navette med sin nyutviklede båt setter noe i nærheten av norsk rekord i fribordshøyde. For fra baugen og bakover er glassfiberen formet i en kurve flere IT-selskaper bare kan drømme om; oppover.
Fordelene er selvsagte. Familien trenger ikke å være engstelige for at barna skal snuble å falle over bord, og det er liten tvil om at den høye hekken gir god støyskjerming mot utenbordsmotoren. I følge konstruktøren skal designet også bidra til å holde båten stabil dersom ulykken skulle være ute og båten fylles med vann.
Navette S 565 leveres med motorer fra Suzuki og er beregnet for motorer fra 70 til 140 hestekrefter, og målgruppen er familier. For en Navette S565 med 90 hester må du skille deg av med 257.000 kroner.
Det finnes riktig mange finske båtprodusenter, og mange er representert i Norge. Nytt merke på det norske markedet er MV-Marin (MV står for Villmanstrand der produksjonen startet i 1974). MV-Marin har fra før en 15 fots skjærgårdsjeep og en 18 fots bowrider/daycruiser på sitt program. Helt nytt i år er en hardtopbåt bygget på 18-fots skroget med modellbetegnelsen MV-5400 HT.
Hardtopbåten har et overbygg som går helt ut til skrogsiden og intet dollbord for å gi maksimal plass innvendig, men også et nedsenket fordekk og en stor dør/glassrute som en integrert del av frontruten. Dermed er det også enkelt å bevege seg fra for til akter i båten uten å måtte klatre på utsiden av styrhuset/hardtoppen.
Innvendig er det en sittebenk akterut, et førersete og et passasjersete samt en åpen minilugar under fordekket.
Skrogkonstruksjonen gir en stor bæreflate akterut beregnet på tunge firetaktspåhengere, men gjør også at planingsterskelen til båten er lav. Man kan faktisk klare seg med en 60-hester på båten som er godkjent for inntil 90 hk.
Lengden er 5,40 meter, bredden 2,25 meter og vekt ca. 700 kg. Det er fast tank på 75 liter og båten kan ha inntil 6 personer om bord. Ytterligere opplysninger: Wee Båt AS, tlf. 52 86 63 30.
Morgan 525 er med sine 220 centimeter bredde og 525 centimeter lengde nok et tilskudd til en stadig voksende flåte av skjærgårdsjeeper. Og den er slett ikke ulik sin mindre søster Bever 445. Faktisk er likheten slående. Innerlineren i Morgan 525 byr nemlig på de samme løsningene som i Bever 445, bare med mer plass.
Derfor sitter du på aktertoften og kjører, uten komforten som to enkle stoler gir. Litt skeptiske er vi dessuten til ryggstøtten som er i laveste laget. En smart løsning er imidlertid "førersetet" som kan flyttes frem og tilbake i lengderetningen. Dermed skulle det i alle fall være enkelt å finne en komfortabel kjørestilling.
På akterspeilet kan du velge motorer fra 50 og opp til 90 hester. Det gir båten et fartspotensiale fra 28 til 39 knop. Prisen for båten uten motor starter på om lag 115.000 kroner.
Mercury Marine stilte ut en dummy av en stor firetakts utenbordsmotor under båtutstillingen i Miami nylig. Uten å røpe detaljer ble det sagt at dette var en ren marinemotor fra a til å som hverken er basert på en bil eller en motorsykkelmotor. Dette er spesielt og forklarer kanskje hvorfor produsenten har brukt så vidt lang tid på prosjektet som de har gjort. Motoren skal være prøvekjørt i mer enn 25 000 timer og man regner med en lansering i slutten av 2002. Man antar at motoren vil ligge i størrelsesorden fra 250 til 300 hk.
Opplysninger: Marine Power Int. Tlf.: 22 81 26 20.
Alle som har erfaring med større båter kjenner baugpropellens fordeler, og nå skal livet med baugpropellen bli enda enklere skal vi tro Lewmar. For i Lewmar TT Thruster skal et nytt monteringssystem ikke bare sørge for mindre forurensning, men også raskere montering og lengre intervaller mellom hver gang propellen trenger vedlikehold. En nyutviklet propell, Equi-Thrust, skal dessuten redusere støy og vibrasjoner samtidig som den skal være mer effektiv. Baugpropellen kan styres enten med joystick eller knapper.
Lewmar TT Thruster er beregnet for båter fra 26 til 80 fot.
Opplysninger: Leif H. Strøm, Hasleveien 15, Oslo Tlf.: 23 23 39 70
Har man hatt en svømmetur, kan noen ha trøbbel med å komme seg opp badeleideren, av en eller annen grunn. Det kan være glatt og bratt. Det samme gjelder steile leidere opp til flybridgen. De er svært ofte skapt for atleter som i tillegg er slanke. Johnson Marine i USA har laget et belegg til metalltrinnene i teakfarget ABS plast som er 12,7 cm brede og som enkelt kan skrus fast på hvert trinn.
Disse ekstratrinnene passer for leidere som er laget i 2,5 cm rør og har 90 graders vinkel. Man kan gjerne skru fast halvparten av trinnene på høyre side av leideren og de andre til venstre etter som folk klatrer opp.
Opplysninger: Johnson Marine. Tlf.: 001 860 873 8697. www.csjohnson.com
Outdoor og Compact II er navnene på tre nye laderer fra Sleipner Motor. Outdoor er, som navnet antyder, vanntett og bygget for å tåle livet i en skjærgårdsjeep, mens Compact II er viftekjølt og beregnet for et mer beskyttet liv. Begge laderne har innebygget ladekontroll som i praksis betyr at de kan stå på kontinuerlig. Outdoor leverer 4 A ved 12 volt, mens Compact II leverer 20 A ved 12 volt og 10A i 24 volts versjon. Outdoor koster 1.300 kroner, mens Compact II i 12 og 24 volts utførelse koster 2.358 kroner.
Mer informasjon: Sleipner Motor AS, Telefon: 69 30 00 60
Det kan være vanskelig å montere antenner om bord i mangel på helt flatt underlag. Den nye 414 Shim Kit fra Shakespeare i USA kan med sin skrånende profil løse dette problemet. Beslaget er laget i en fleksibel gummikvalitet og den endrer antennevinkelen med fem grader. Festehullene er drillet ferdig til montering.
Opplysninger: Han Van der Heijden. Tlf.: 0031 35 603 2494.
Under "Dra til sjøs"-messen i Bergen ble Yamarin 5010S vist for første gang for presse og publikum. Skjærgårdsjeepen har tidligere vært presentert under båtmessen i Helsingfors, men da i en enklere utgave som ikke vil bli tilbudt på det norske markedet, opplyser Yamaha Motor Norge AS.
Den nye 16-foteren er arvtaker for modellen 490 som nå tas ut av produktlinjen. Yamarin 5010S er en ujålete landstebåt med dobbel styrekonsoll som er sidemontert, V-benk med stuerom forut hvor det også er et nedfellbart bord montert på styrbord side. En "badeplattform" omkranser motoren og det er en port i rekka/akterskottet. Båten er 495 cm lang og veier rundt 480 kg. Maks motorstørrelse er 60 hk, noe som i følge produsenten gir en toppfart på 32 knop.
Siden 60-tallet har Fiberplast AS laget halvfabrikata båter. Derfor er introduksjonen av Fiberplast Westcruiser 24 noe av et jubileum for Fiberplast AS. Det er nemlig den første helt ferdige båten verftet har produsert. Med sine 24 fot strekker båten seg drøye 7 meter mens den legger beslag på 2,5 meter i bredden. Til fremdrift kan du velge motorer fra 96 til 144 hester som driver propellen ved hjelp av en stiv aksling.I første rekke sikter Fiberplast AS seg inn på det profesjonelle markedet, men en utgave for fritidsbrukerne er også planlagt. Daglig Leder i Fiberplast AS, Egil Sunde, forteller at fritidsutgaven av Westcruiser 24 får køyeplass til to og byssekrok. Trass i at Westcruiser 24 er den første komplette båten Fiberplast AS har levert, er det ikke Fiberplast AS som har utviklet Westcruiser, eller sitter på rettighetene. Det er det Ydstebø Marine som gjør. Prisen for Westcruiser med en 144 hesters Yanmar motor er 458.000 kroner.
Mer informasjon. Fiberplast AS Tlf.: 53 47 40 54 eller internett: www.fiberplast.no
Noen vil ha krem på kaker og desserten. Andre foretrekker kremen på toppen av en kaffekopp med mer. I mangel av miksmaster og strøm velger man ofte nødløsningen når man er om bord, nemlig krem på boks. Den er grei nok, men det beste er nyvispet ekte vare. Denne hjulvisperen er langt kjappere enn de gamle typene hvor man kunne sveive av seg både håndledd og skuldre og som dessuten forstyrret middagshvilen dramatisk. Alessis hjulvisper er så å si lydløs. Den bare rasler svakt når du sveiver rundt. Prisen ligger på 410 kroner.
Opplysninger: Sit In i Oslo. Tlf.: 22 43 45 35.
Valiants Vanguard nye modell er Vanguard 750T som nylig satte rekord fra Portugal til Azorene og som vi beskriver innledningsvis i dette nummeret. Bedriften lanserte for et par år siden Vaguard 520T og 570T med en rekke teakdetaljer og teakdekk, for at man ikke skal skli, vedlikeholdet minimaliseres og at materialet skal tåle sjøvann og solstråler. Dette gjelder også storesøster som kommer nå.
Produsenten bruker vakuuminjeksjonsteknologi uten liming og det skal være mulig å feste nødvendig utstyr i dørken. Valiants Vanguardserie omfatter runde kompaktbåter med brede forskip. Standardlisten er ganske omfattende med bl.a senterkonsoll, hydraulisk styring, integrert drivstofftank, dreggluke, pulpit, ankerboks akterut, vannskikroker, selvdrenering, bærehåndtak osv.
Opplysninger: www.marinepower.com
AV DAG PIKE
Et nytt og spennende materiale til båtproduksjon er utviklet hos Halmatic, som er Storbritannias største båtbyggeri. Verftet tilhører Vosper Thornycraft-gruppen, og den første båten støpt i Twintex var til marinen. Nå har de støpt en rib i dette materialet, som er en blanding av polypropylen og glassfiber som forsterker plast på samme måte som glassfiber forsterker polyester.
Den største forskjellen på disse to materialene er at når man bruker Twintex, kan man formstøpe plasten til ønsket fasong med varme. Med glassfiberarmert polyester (GRP) må glassfiberen impregneres med harpiks lag på lag til ønsket tykkelse før formstøp.
Med polypropylen og glassfiber blandet med Twintex blir formingen ganske enkel ved at man rett og slett draperer materialet over formen. Men formene må lages helt annerledes enn de som brukes til tradisjonell støp. De skal tåle høye temperaturer. I tillegg er det nødvendig med en dobbel form for støtte.
Halmatic bruker former i metall for sine prototyper, men de er svært dyre og kan kun rettferdiggjøres i masseproduksjon eller til helt enkle konstruksjoner. Man ser etter andre formmaterialer som kan passe for mindre serier. Et plastmateriale som tåler mye varme er ett alternativ.
Den aller første båten produsert i Twintex til marinen er fem meter lang og to meter bred. Vekten er kun 165 kilo uten motor. Riben de holder på med er et prøveprosjekt. Formen som brukes er relativt enkel utvendig, men det er den innvendige strukturen man har plundret en del med å få til. Skroget er ferdig støpt og man ser klart fordelene. Skrog bygget i Twintex er lette, og materialet tåler ekstremt mye kjemiske påvirkninger. Dessuten er det resirkulerbart og dermed miljøvennlig.
Tiden med giftige kjølevannstriper skal være forbi. Fra Danmark kommer nemlig ToxFree, et bunnstoff som er helt fritt for giftstoffer og tungmetaller. Så miljøvennlig skal ToxFree være at den tilfredsstiller EU sin miljølovgivning også etter 2003. Bunnstoffet skal i følge produsenten hindre begroing i fem år etter påføring, samtidig som det skal hindre osmose eller plastpest. Hemmeligheten er at stoffet danner en overflate som blir hard og glatt, men samtidig fleksibel. Dermed får alger og andre organismer problemer med å bite seg fast.
I tillegg til bunnstoffet lanserer ToxFree et antisklibelegg, samt stoffer til å påføre både båt og seil for å beskytte mot UV-stråler.
Mer informasjon finner du på ToxFree sine internettsider: www.tox-free.com
Folk som ramler i sjøen dør i en rekke tilfeller ikke av drukning, men av at de fryser i hjel. ACR Electronics Inc. i Florida (av alle steder) har lansert et termoteppe for folk som har for lav kroppstemperatur fordi de for eksempel har hatt et ufrivillig bad eller på annen måte har vært utsatt for rask nedkjøling. Produsenten har spesialisert seg på sikkerhetsutstyr, og termoteppet er laget med tanke på båtfolk, syklere, fjellvandrere, jegere, klatrere og redningspersonell. Det er laget i en metallbelagt polyesterkvalitet og veier bare 51 gram. Det skal være både vind- og vanntett og kan pakkes i en bitte liten pose.
Opplysninger: Tlf.: 001 954 981 3333. www.acrelectronics.com
Stormway viste to ribber på Sjølyst, RIB 602 og RIB 702. Og det er tydelig at de vil kapre kunder som i utgangspunktet er på jakt etter eksklusivitet. Bak et elegant aluminiumsratt skjuler det seg nemlig fire vakre instrumenter og finishen er upåklagelig.
Stormway RIB 600 og 602 leveres med motorer fra 60 til 90 hester, mens RIB 700 og 702 leveres med motorer fra 90 til 135 hester. Farten er det ikke noe å si på. Stormway RIB 600/ 602 skal nemlig gjøre 67 knop med minste motoralternativ, mens RIB 700/ 702 skal forsere havflaten i en fart av 48 knop med 115 hester på akterspeilet.
For en Stormway 602 med en Mercury F60 motor må du legge 208.126 kroner på bordet, mens RIB 702 med Mercury F115 EFi koster 284.794 kroner.
Poly-planar Inc. I USA har lansert sitt nyeste stereoanlegg for båt, det såkalte MRD60. Det ser fint ut sammen med annen elektronikk eller tilpasset båtens dashbord. Viser det seg vrient å få til en slik installasjon, skal denne boksen gjøre jobben enklere om man vil ha anlegget i eller under dashbordet. Den kalles WC70 Weather Cover og er åpent i den enden anleggets display skal være. I og med at anlegget er garantert vanntett, skal det ikke være nødvendig med beskyttelse her. Innerst i boksen finnes rom og anvisninger for kablene som skal til.
Selve braketten boksen festes til er slik at man kan vippe anlegget opp og ned når man ønsker å skru opp volumet eller gjøre andre justeringer. Anlegget festes til boksen med fire skruer som skjules når alt er på plass. Målene er 6,98 cm høyde, 20,95 cm bredde og 21,59 cm dybde og passer som hanske rundt hånden for denne produsentens anlegg, MRD50 og MRD60.
Opplysninger: Ilerød A/S i Oslo. Tlf.: 22 64 80 40.
En GPS satellittstyrt fartsmåler for vannskifolket og de som driver med kjøring på brett i full fart kan nå måle hastigheten sin med en ny liten "Speedo" produsert i USA. Farten måles dessverre ikke i knop, men i mph fra 1 til 52 hver halve miles. Målingene foretas "oppå vannet" og det skal ikke være nødvendig med kalibreringer for vind og strøm. Instrumentet har innebygget minne som viser høyeste hastighet og gjennomsnittsfart. Tallene skal være lettleste og instrumentet leveres med valgfri sort eller hvit bakrunn, og du kan velge mellom en rekke farger på innfatningen. I USA koster instrumentet med tilkobling ca 400 $.
Opplysninger: Livorsi Marine. Tlf.: 001 847 548 5900. www.livorsi.com
Denne strømpen eller hva man nå måtte assosiere den med når man ser beskyttelsen dette tauverket har fått, er i en kraftig nylonkvalitet og kan enkelt pakkes rundt eller trekkes på tauet der det er spesielt utsatt for slitasje. Produsenten i USA kaller den for "Secure Chafe Guard" og den lages i to versjoner. En er justerbar og kan fjernes. Den andre sitter permanent.
Den justerbare har fester hele veie og trenger ingen ekstra surring av noe slag. Den kan man skifte over til et eventuelt tykkere tau. Den er tilpasset tauverk fra 10 mm til 24 mm i diameter. Den andre varianten brukes på tauverk som for eksempel brukes til fortøyning. Den passer godt både til faste fortøyninger i hjemmehavna eller til en bøye. Den permanente er tilpasset tauverk fra 10 mm til 25 mm i diameter.
Opplysninger: Davis Instruments. Tlf.: 001 510 732 9229 eller 0031 78 6194316.
For å spare plass om bord vil nok en rekke båteiere sette pris på å ha en sokkel som kan brukes til flere funksjoner. At den kan skiftes mellom å brukes til et sete eller om den brukes som understell for et bord. Amerikanske Springfield Marine har lansert en sokkel de kaller for "Side Arm Adjustable Pedestal" og som skal være meget funksjonell.
I høyeste posisjon passer sokkelen til et bord og den kan låses ved alle høyder mellom 30,8 cm og 69,8 cm. I helt sammenfoldet posisjon forsterkes den naturlig nok og er velegnet under en kraftig stol eller køye. Fjærer og den gasstyrte sylinderen skal virke knirkefritt. Sokkelfoten er bare 18,4 cm x 27,3 cm. Platen øverst på sokkelen kan tilpasses alle andre stolbunner fra samme produsent. Materialer er rustfritt stål, aluminium og hardplast.
Norsk importør: Jens Sagen A/S i Kristiansand. Tlf.: 38 18 31 11
Etter at administrerende direktør Oddvar Hansen døde i januar, ble Haakon Rudsand Hansen ansatt i stillingen som toppsjef hos motorimportøren. Rudsand Hansen har 25 års fartstid hos Yanmar. De siste årene, etter at Yanmar Norge AS ble etablert som eget selskap i 1995, har han vært markedssjef. Tidligere maskinist og med utdannelse innen markedsføring og økonomi, skal han lede skuta videre. Mannskapet består av 16 personer og importøren leverer motorer fra 9 til 407 ahk, både til fritidsbåter og yrkesbåter som redningstjenesten, kystvakt, politi osv.