utgave nr 6 2007
Test av kartprogrammet Chart Navigator
Test av kartprogrammet Chart Navigator
Maptechs nye flaggskip
Tekst og foto: Terje Bølstad
Av en eller annen grunn har den amerikanske kartprodusenten Maptech valgt å slutte å selge sitt utmerkede navigasjonsprogram Offshore Navigator, og i stedet satse på et nytt produkt; Chart Navigator. Programmet leveres i tre forskjellige versjoner; Light, Standard og Pro. Den første er den enkleste, som følger med gratis når man kjøper et elektronisk BSB-kart på CD. Prisen og antall funksjoner øker på de to andre utgavene. Alle versjonene har både dansk, engelsk og tysk språk. Ettersom dansken var temmelig dårlig (samt ispedd mye tysk) – og forsvant etter en oppgradering til siste versjon – gjorde vi det meste av testingen med engelsk.
ET KVALITETSPRODUKT
Det er tydeligvis lagt ned mange timer i utviklingen av dette programmet. Det har masser av funksjoner, hvorav mange er forsøkt skjult for brukeren – kanskje for å gjøre det så enkelt å bruke som mulig. Hvilket utviklerene ikke har lyktes helt med – etter vår mening. Men alt i alt er det likevel noe av det beste og mest robuste vi har sett på dette feltet. Vi har bare sett det feile én gang, og da skyldtes det sannsynligvis et annet program (en driver for en virtuell COM-port). I det tilfellet genererte Chart Navigator sin egen feil-logg, og kom opp med et nesten ferdig utfylt epost-skjema – med feil-loggen som vedlegg – med invitasjon til å sende feilmelding - til produsenten, med beskrivelse av hva som hadde skjedd. Imponerende.
KJENTE VINDOWS-FUNKSJONER: Du kan alltid gå tilbake til forrige kartbilde, eller gjøre om en funksjon.
IMPONERENDE GPS-STØTTE
Det er støtte for en mange GPSer, fra forskjellige produsenter. En wizard kan hjelpe deg med automatisk å finne ut hva slags GPS du har – og hvor den er tilkoplet. Det er mulig å se hvilke NMEA-setninger som mottas, og alle innkommende rådata. Under navigasjon er det vanlig at GPSen sender ut posisjonen sin med NMEA-data. Ved overføring av kurspunkter, ruter og spor må den som regel stilles om til en egen/annen kommunikasjons-mode (fordi NMEA har dårlig støtte for den slags). Har du en GPS fra Garmin, kan du imidlertid – som regel – alltid la den være i den såkalte Garmin Mode. (Men det fungerer ikke for alle Garmin GPSer.)
LIGHT – FOR PLANLEGGING
Er du nøktern, klarer du deg med den enkleste – Light-versjonen. De fleste av Chart Navigators funksjoner finnes i denne gratis-utgaven, men de kan være vriene å finne. MOB-funksjonen kan for eksempel bare aktiveres ved å trykke på F4-tasten. Light-utgaven er mest egnet for planlegging av turen. Du kan ha opptil tre kartvinduer på skjermen samtidig, og det er lekende lett å tegne kurspunkter (som her kalles ”marks”) og ruter, og starte navigering til/i dem. Først da vil båtens kart og kurs kunne vises (i denne versjonen av programmet). Lister over kurspunkter, ruter – og andre data – finnes i et såkalt ”Navigational Objects”-vindu, som det kan ta litt tid å bli fortrolig med. Chart Navigator Light er et godt program, som til nød også kan brukes for navigasjon på sjøen. Men for de fleste vil vi heller anbefale Standard-versjonen.
STANDARD – FOR NAVIGASJON
I denne versjonen får man med en viktig funksjon – ”Cruising Mode” – som ikke er inkludert i Light-utgaven. Denne funksjonen er tenkt brukt på vannet, og har en rad med nyttige og store funksjonstaster nederst på skjermen. Dessuten har denne utgaven mulighet for å styre en autopilot, og man kan lagre/logge innkommende NMEA-data. I tillegg får man noen flere alarmer, og bedre styring på egne spor (”tracks”).
Spesielt liker vi ”Instant Route”-funksjonen, som gjør det mulig å tegne et kurspunkt – og starte navigeringen dit – med ett museklikk. Light og Standard kan bare vise BSB rasterkart. Prisen er 995 kroner.
PRO – MED AIS
Pro-versjonen har i tillegg AIS (Automatisk Identifikasjons System), og mulighet for å kunne vise vektor-kart av typen S57-ENC. Man får også tilgang til flere data-paneler – for å kunne vise info om vind, etc. Stemme-alarmer er tilgjengelig i denne utgaven, men krever spesiell lyd-hardware på PCen for å kunne virke. En av grunnene til å kjøpe Pro-versjonen, er at den kan benytte vektorkart. Så vidt vi vet, kan slike kart ennå ikke leveres for norske farvann. For mange blir det dermed for dyrt å kjøpe Pro-versjonen bare for å få AIS. Det er det mange andre kartprogrammer som har nå – til en langt lavere pris. Pro-versjonen koster 2.995 kroner.
GODE KART
Det er mange måter å flytte og zoome kartene på. Alt for mange etter vår smak. Av og til hopper derfor kartet til et uventet sted. Heldigvis kan det trekkes med musa, slik mange foretrekker. Kartene inneholder en omfattende database med stedsnavn. En morsom egenskap er bruk av denne databasen for automatisk generering av rute-navn. Når man tegner en rute, henter programmet de nærmeste navnene fra start- og ende-punktet, og de brukes for å lage et navn på ruten. Man kan endre dette navnet – om man vil.
”Quilting” er en ny og god funksjon, som sørger for at tilsluttende kart vises på skjermen i samme skala. Dermed vil det aldri vises skarpe og ulogiske overganger mellom kart i forskjellige skalaer, eller grå felter (i stedet for kart) – som i mange andre kartprogram. Når Quilting er slått på, har man ikke lenger mulighet for selv å bestemme hvor langt man skal kunne zoome inn på et bestemt kart, før programmet automatisk skifter over til en bedre kart-skala.
Kartene installeres automatisk når man setter inn en ny kart-CD i PCen. BSB-kart for norske farvann har ingen informasjon om tidevann. Selv om vi liker BSB-kartene godt, synes vi at de har blitt litt dårligere de siste årene. De skannes tydeligvis med lavere oppløsning enn tidligere. Det resulterer i litt mer uklare og ”grøtete” kart – som vi ikke setter spesielt pris på. En CD med BSB-kart koster 950 kroner.
NOEN SMÅ PROBLEMER
Et av problemene med dette programmet, er å finne ut hva som er mulig – og hvordan det gjøres. I hvert fall til å begynne med. Noen funksjoner kan bare aktiveres fra menyene, noen bare fra verktøyknapper, noen bare fra funksjons-knappene nederst på skjermen, noen med musen (på bestemte steder på skjermen) – og noen bare med tastetrykk. For eksempel kan DR-funksjonen bare aktiveres og styres med tastetrykk. Båtens fart kan kun justeres manuelt i trinn på 5 knop, og kursen i trinn på 10 grader, hvilket gjør funksjonen nærmest ubrukelig i praksis. Men den er grei som simulator.
Enkelte ganger virker ikke enkelte funksjonstaster (som F12). Det er fordi brukeren har valgt et annet vindu enn et kart-vindu (for eksempel et vindu med kart-egenskaper). Det er ganske forvirrende – og unødvendig. Skalaen på kartet i oversiktsvinduet (til venstre på skjermen) bestemmes automatisk av programmet i det øyeblikket man velger at to kart skal vises, men endrer seg ikke deretter. Selv hvis skalaen på hovedkartet endres. Det er irriterende. Det er mulig å endre den manuelt – men det er ikke helt intuitivt. Har man valgt oversikts-kartet som det aktive vinduet, og går tilbake til å vise bare ett kart, fungerer ikke den viktigste zoom-knappen (uten videre) etterpå. Automatisk oppgradering til siste SW-versjon (via Internet) fungerte ikke. Men med litt manuell flytting av filer, fikk vi det likevel til – til slutt.
OPPSUMMERING
PLUSS:
Omfattende og stabilt
Har de fleste tenkelige funksjoner
Flere kartvinduer
Nattskjerm og MOB
Styring av autopilot (ikke testet)
AIS (i Pro-versjonen)
Gratis nedlasting av værdata (i Pro-versjonen)
MINUS:
Ikke så enkelt å lære seg
DR-funksjonen er for dårlig
Mindre god dansk tekst
Automatisk oppgradering fungerer dårlig
SAVNES:
Norsk bruksanvisning
VIKTIGE ORD OG FORKORTELSER
AISAutomatisk Identifikasjons System. Et system hvor båter sender ut informasjon om bl.a. egen posisjon. Påbudt på store skip.
BSB-kartElektroniske raster sjøkart, selges av www.nautisk.no
CPA”Closest Point of Approach”. Plass for minste avstand (til et AIS-objekt).
DR. “Dead Reckoning”Bestikknavigering. Beregning av egen posisjon, etter ført bestikk basert på kompasskurs og hastighet.
COG”Course Over Ground”, kurs over grunnen.
ETA”Estimated Time of Arrival”. Estimert ankomsttid.
GPSGlobal Positioning System, også brukt om en GPS navigator.
Kurspunkt”Waypoint”, veipunkt, stedpunkt.
MBMegaByte. Antall millioner tegn.
nmNautisk mil.
MarkKurspunkt (i dette programmet).
MOBMann Over Bord.
NMEA”National Marine Electronics Association”. Standard for å overføre data mellom forskjellige instrumenter i en båt.
PCPersonlig Computer.
PDAPersonlig Digital Assistent, Pocket PC.
RAM”Random Access Memory”. Lese- og skrive-minne.
SOG”Speed Over Ground”, hastighet over grunnen.
TCPA”Time to CPA”. Tid til plass for minste avstand (for et AIS-objekt).
WaypointVeipunkt, kurspunkt, stedpunkt.
XTE“Cross Track Error”. Avvik til høyre eller venstre fra den ideelle kurslinjen mot et kurspunkt (eller rutepunkt).
FOR MER INFO:
www.nautisk.no
Sammenligning med noen andre vanlige kartprogrammer:
Kommentarer til tabellen:
Egenskaper/funksjonerChart NavigatorSeaClearFugawi NavigatorOzi ExplorerTiki NavigatorSeaPro LiteSOB vMAXNobeltec |
MOB-funksjonJaJaJaJaJaNeiJaJa |
Overføring av kurspunkter til GPSJaJaJaJaJaNeiNeiJa |
Styring av autopilotJa (*)JaJaJaJa (*)JaJaJa |
Simulator-funksjonJa (DR)JaJaJaJaNeiJa (DR)Ja (DR) |
Føring av automatisk tekstloggNeiJaNeiNeiJaNeiNeiJa |
Spor (“track”)JaJaJaJaJa (*)JaJaJa |
Overføring av spor fra GPSJaNeiJaJaNeiNeiNeiJa |
“Dead Reckoning”JaJaNeiNeiJaNeiJaJa |
Flere samtidige kartvinduerJaNeiJaJa (*)Ja (*)NeiNeiJa |
Goto Waypoint (kurspunkt)JaNeiJaJaJa (*)JaJaJa |
NattskjermJaJaJaJaJa (*)JaJaJa |
AISJa (*)JaNei (***)NeiJa (*)JaJa (*)Ja |
Kan bruke BSB raster-kartJaJa (**)JaJa (*)JaJaNeiNei |
Kan bruke vektor-kartJa (*)NeiNei (***)NeiNeiNeiJaNei |
Kan bruke egen-skannede kartNeiJaJaJaNeiNeiNeiNei |
Kan også brukes på PDANeiNeiJaJaNeiNeiJa Nei |
Språk på skjermenDansk,EngelskNorskEngelskNorskNorskNorskEngelskEngelsk |
Språk i bruksanvisningEngelskSvenskNorskEngelskNorskNorsk/EngelskEngelskEngelsk |
Ca. pris (inkl mva)995 (******)0800600980 (****)1.400200 (*****)6 – 14.000 |
Våre vurderinger |
Håndtering av kart++++++++-++ |
Håndtering av kurspunkt og ruter+++++++--++ |
Brukervennlighet+-++++---++ |
(*)Ikke i den rimeligste- eller gratis-versjonen.
(**)SeaClear kan ikke bruke de nye (beskyttede) BSB4-kartene.
(***)Kun i Fugawi Marine ENC, som koster ca. 2.000 kroner.
(****)Tiki Pro koster kr. 980, Tiki Basic koster kr. 490. Tiki Planner koster kr. 295.
(*****)SOBvMax Pro koster ca kr. 1.500
(******)Chart Navigator Pro koster kr. 2.995.
SeaClear, Fugawi, OziExplorer, Tiki Navigator, WinChart Planner , SeaPro Lite, SOB og Nobeltec er tidligere testet her i Båtmagasinet i henholdsvis nr. 3/2003 og x/2007, 4/2003, 10/2003, 8/2004, 3/2005, 4/2006 og 3/2006.
Skala:
++Meget bra
+Bra
-Ikke så bra
--Dårlig