utgave nr 1 2003
Nyheter
GPS-klokke
Finske Suunto har etter et meget langt svangerskap gitt fødsel til sin nye klokke M9 som er en kombinasjon av en vanlig klokke og en GPS. Klokken er stor på håndleddet, men veier veldig lite. GPS-mottakeren har 12 kanaler med en integrert loop-antenne. Det er tilkbolingsmuligheter for PC slik at man kan laste ned kurspunkter, eller lagre de man har i klokken i PC-en.
I tillegg til GPS-funksjonen har klokken også 3D kompass med automatisk magnetisk variasjonsjustering samt barometer. Klokken kan kobles til en lader slik at man ikke behøver å åpne den for å skifte batterier. Klokken leveres også i en variant for golfere, og heter da G9.
Ytterligere opplysninger: Kellox AS. Tlf: 64 97 61 00 eller internett: https://www.kellox.no
Windy båter til Sverige?
Windy Boats i Arendal vurderer nå å flytte monteringen av en ny serie over kjølen. Nærmere bestemt til Storebro Produktion AB i Vastervik. Fabrikken har allerede begynt å klargjøre formene til den nye 58 foteren Zephyros etter at de ble skadet i England. Bedriften vurderer å montere det nye flaggskipet i Sverige og ikke gi oppdraget til de 130 ansatte i Arendal. Adm. dir. Knut Heiberg-Andersen skylder på kronekursen og mener det er vanskelig å få til lønnsomhet med dagens kronekurs. Han utelukker selvsagt ikke utvikling av andre båttyper i Arendal, men han er ikke optimist når det gjelder norsk økonomi.
Sjekker batteritilstanden
Har du lurt på hvordan tilstanden til batteriene dine er? Man kan få en indikasjon ved å måle spenning over batteripolene, eller man kan måle syrevekten. Men det som virkelig gir deg et godt svar er det som på engelsk kalles Cold Cranking Amps - CCA. Det forteller hvor mye strøm batteriet har kapasitet til å levere over kort tid (startstrøm), noe som er helt essensielt for å få start på en motor.
Det amerikanske firmaet NewMar har laget et instrument for Hvermansen som heter Digital Battery Analyzer. Med en klype til hver batteripol fra instrumentet, analyseres batteriet med hvilespenning, tilgjengelig kapasitet i CCA og gir ett av følgende 5 svar:
Godt batteri
Godt batteri, men trenger lading
Lad batteri og test på nytt
Erstatt batteri
Ødelagt celle - bytt batteri.
Man behøver altså ikke å ha et toppladet batteri for å teste kapasiteten på det. Et 12 volts batteri kan testes for CCA-verdier med instrumentet når spenningen er helt ned til 5,5 volt - noe vi karakteriserer som et paddeflatt batteri. Dermed sparer man tid fordi man ikke behøver å gå gjennom en flere døgn lang oppladingstid for å konstatere om batteriet fortsatt har livets rett. Ytterligere opplysninger: NewMar i Europa, tlf +31-35-603-2494 eller internett:https://www.newmarpower.com
Australsk weekendcruiser
Wittley Marine på den andre siden av kloden lanserer nye båter for det europeiske markedet i toppfart. Den nyeste heter 660 Cruiser og er beregnet på helgeturer for familien. 7,6 meter lang og 2,40 meter bred er den trailbar også i Norge. Skroget har en 20 graders V og skal være presist og enkelt å håndtere og samtidig gi myke sjøegenskaper.
Forlugaren har en stor dobbeltkøye. I tillegg rommer båten to enkle køyer i en slags dinetteløsning. Varmt og kaldt trykkvann, dusj og do og en fullt utstyrt bysse er standard. Kalesjeløsningen er spesiell. Den utvider båtens boflate enormt når den er slått opp og skaper et beskyttet utemiljø når været er surt og blåsete. 660 Cruiser tilbys med en rekke bensin- og dieselmotoralternativer fra MerCruiserl.
Opplysninger: Whittley-Europe i Holland. Tlf.: 0031 314 393 118. E-mail: stekaro@powercom.net
Trykknappdo
Håndpumper som skal brukes både før og etter og hendler som skal sjaltes fra den ene siden til den andre for å suge vann inn i potta og få dritten ut i septiktanken, kan bli en sagablott. Exaltos nye båtdo har nemlig samlet alle funksjonene utenom potta i et lite betjeningspanel som består av to knapper man skal trykke på. Den ene heter "Before use", den andre heter "After use". Enklere kan det ikke bli, og man behøver ikke instruere gjester om bord i doens funksjonsoppbygging og virkemåte. Systemet betinger at man installerer en elektrisk do, men om strømmen skulle utebli, finnes manuell nødbetjening.
Ytterligere opplysninger: Exalto B.V. + 31 184 615800 eller internett: https://www.exalto.com
Elektrisk takluke
En av de store leverandørene av takluker, vindskjermer og annet beslag til norsk og utenlandsk båtbransje er firmaet Ertec ved Tvedestrand. Nå har de kommet med en elegant og enkel takluke som er elektrisk drevet. Luken er enkel å montere. Det lages et hull i hardtopen for lukerammen og glideskinnen festes direkte i hardtopen. Luken er laget i naturelokserte aluminiumsprofiler og sotfarget 6 mm herdet glass. Den elektriske motoren drives av 12 volts anlegg og lukene leveres komplett, men uten tilførselsledninger, sikringer og brytere. Det er montert inn strømsperre og motstandssperre i lukene. Det er 3 standard størrelser på lukene, men de kan også lages etter spesialmål. Ytterligere opplysninger: Ertec AS. Tlf: 37 19 65 00.
Automatiske fendere
Er du av dem som ergrer seg over all klatringen rundt på dollbord og fenderlister for å feste fendere før tillegging? Da kan Fender Bag System være en mulig løsning dersom lommeboken din er enig. Her er nemlig oppblåsbare fendere montert inn i skrogsiden og som blåses opp ved å trykke på en knapp på dashbordet. Fenderne er montert i små rom i skrogsiden med elektrisk drevne lokk som åpner seg i løpet av 18 sekunder. En sentralt plassert trykklufttank aktiveres, og blåser opp fenderne som da kommer ut av rommet i skrogsiden. I løpet av 35 sekunder er det klart for tillegging til kai eller annen båt.
Når man kaster trossene og skal av gårde igjen, suges luften ut av fenderne som da trekkes inn i rommet sitt og luka foran stenges. Det tar like lang tid som å klargjøre fenderne. Systemet er utviklet – vi hadde nær sagt selvfølgelig, av italienere. Foreløpig kjenner vi ikke til om det finnes noen norsk importør, men ytterligere opplysninger kan fåes ved henvendelse til: Fender Bag System s.r.l. Tlf: +39 33 58 25 24 32 eller internett: https://www.fenderbagsystem.com
Foldebord i dørken
Har du noen gang lurt på hvor du skal gjøre av bordet på akterdekket? Du har kanskje brettet det sammen og stuet det vekk under dørken eller foran i en lugar. Franske Casa Mare fikk mye skryt for løsningen de presenterte på utstyrsmessen METS i Amsterdam i slutten av november. Et bord på sakseføtter med tredelt bordplate til å brette ut. Bordplaten er laget i karbonfiber, mens undersiden av de to foldeplatene på hver side er i teak. I dørken på akterdekket (eller i cockpiten på seilbåter) lages det en liten brønn som det sammenslåtte bordet passer i. Når det ikke er i bruk, er det flush med teakdørken, men bare man drar i en liten hempe/ring, løftes bordet opp og kan slås ut. Plassbesparende og smart!.
Ytterligere opplysninger: Casa Mare. Tlf: +33 493 89 05 98 eller internett: https://www.casamare.fr
Fortøy med fjernkontroll
Engbo har nylig presentert sin siste oppfinnelse; fortøyningsvinsjer som betjenes med fjernkontroll. I fjor lanserte Engbo en ny fortøyningspullert hvor trossa gikk gjennom et hull i pullerten og ned i en kasse under dekk. Nå er systemet videreutviklet slik at man ved hjelp av to vinsjer på hver side av båten og en fjernkontroll som ser akkurat ut som en liten båt, kan hale båten inn til brygge eller annen båt uten å ofre en eneste liten svetteperle eller risikere ryggproblemer eller bli dratt på sjøen ved tillegging i sterk vind.
Fjernkontrollsystemet gir adgang til i alt 6 vinsjer, og det er frikontroll på fjernbetjeningen slik at man kan hale ut trossa uten motstand. Innvinsjingen kan kjøres i to hastigheter, og med en 1000 watts vinsj har man en drakraft på 500 kg.
Ytterligere opplysninger: Engbo AS. Tlf: 33 00 31 50 eller internett: https://www.engbo.no
Lekre hengsler
Det italienske firmaet Versari & Delmonte lager lekre hengsler, beslag og pullerter/kryssholt. Blant annet fant vi nylig dette hengslet som både er smart utført, tar liten plass og virker veldig solid. Dette spesielle hengslet er ment for porter i akterspeilet og større dører. Det er laget i forkrommet messing. Åpningsvinkelen på døren med dette hengslet er 180°.
Ytterligere opplysninger: Versari & Delmonte. Tlf: +39 185 263004 eller internett: https://www.versaridelmonte.com
Moro med pølser
Vi forbinder rib`er med fart, kjøreglede og ekstreme kjøreegenskaper. At det også er fellesnevnere for Hydrolift S-24 RIB bør ikke overraske noen. Spesielt ikke siden den er tuftet på den vellykkede S-24. Med unntak av pølsene er nemlig båtene identiske, selv om kjøreopplevelsen er hakket råere i S-24 RIB. Grunnen er pølsene som sørger for mer oppdrift enn hva det glatte skroget på S-24 gjør. Dermed flyr S-24 RIB i større grad enn hva en standard 24 gjør. Dessverre var ikke havet i rett lune for ekstrem RIB kjøring denne dagen. Uten så mye som antydning til en krusning på overflaten er det vanskelig å uttale seg om hvordan båten takler det når det blir humpete. Hydrolift hevder imidlertid at den skal være bedre enn S-24, hvilket jo sier en hel del.
Med en 6,2-liters V8er er det ikke noe galt med fartsressursene til S-24 RIB. Båten gjør 60 knop, og kjøreegenskapene er gode. Selv når du provoserer båten sitter skroget godt, og kjøreegenskapene forblir forutsigbare. Det eneste skåret i gleden var at prototypen vi kjørte hadde feil propell. Resultatet, spesielt i lav hastighet, var at propellen hadde sterke tendenser til å suge luft fremfor å skyve vann. Det er imidlertid et problem som er løst på båtene som skal i produksjon i løpet av vinteren.
Om bord er det ikke mye som skiller RIB fra en vanlig S-24. Løsningene og instrumenteringen er den samme. Selv nisjene til å oppbevare fenderne i er identiske, og det på en båt som er omgitt av en eneste stor fender.
Hydrolift S-24 RIB skiller seg fra andre ribber. Så mye at Hydrolift har valgt å ta ut patent på båten. Her finner vi ikke en pølse som strekker seg rundt hele skuta. På S-24 RIB smalner pølsen inn mot baugen, og er lagt rundt akterpartiet. Den store fordelen med S-24 RIB sammenliknet med artsfrender, er høyden på fribordet. På ordinære ribber er det ikke mye fribord å snakke om, men siden Hydrolift har bygget denne båten på basis av S-24, er fribordshøyden den samme som på en vanlig S-24. I tillegg oppnås full bredde fordi pølsene henger på utsiden og ikke bygger innover. Ønsker du en Hydrolift med pølser koster det deg 65.000 kroner i tillegg til hva en standard S-24 koster.
Mer informasjon: https://www.hydrolift.com
Gjennomsiktig informasjon
Synes du det av og til er plagsomt å måtte vende blikket bort fra frontvinduet og farvannet foran deg for å studere motorinstrumenter eller om du har riktig kompasskurs? I så fall kan C-View være en mulighet. Det er et apparat som projiserer dataene opp på en gjennomsiktig skjerm som man kan sette opp foran frontruten i båten. Dermed har man både god utsikt til en hver tid samt oversikt over viktige instrumentverdier. Kompass er innebygget i enheten. Man kan også legge inn vitale alarmer som da vil blinke opp i frontruten, og man kan justere lysstyrken på dataene slik at de tilpasses dagslys/nattkjøring. C-View vil bli tilgjengelig på markedet fra august 2003.
Ytterligere opplysninger: Wheelhouse Marketing Inc. Tlf: 001 954 229-2460
Vanntett uten batterier
En vedlikeholdsfri lommelykt laget spesielt for maritimt bruk. Det er hva Weems & Plath nå kaster inn på markedet. Nightstar heter lykten som ikke har batterier som skal skiftes ut, men der det i håndtaket er montert en spole, mens en sylinderformet magnet glir gjennom spolen (den eneste bevegelige delen i lykten) når den ristes eller vendes. Ved hver passering induseres en strøm som lader opp et lite batteri.
Hele lykten er hermetisert i et solid, klart, polykarbonathus. Lyspæren er ikke en pære , men en lysdiode med en levetid på 100.000 timer. Hvis lykten ristes i 30 sekunder, lyser den i 10 – 15 minutter av gangen og kan lyse opp en diameter på 1,5 meter på 15 meters avstand. Lykten er vanntett ned til 142 meters dyp, men den flyter i vannskorpen med lyktedelen opp og er operativ i temperaturer mellom -40°C og +55°C. Den tåler også fall i bakken fra mer enn en meters høyde. Lykten veier 318 gram, og anbefalt utsalgspris i USA er ca. 50 dollar, eller ca. 375 norske kroner.
Ytterligere opplysninger: Weems & Plath. Tlf: +1 800 638 0428 eller internett: https://www.weems-plath.com
Amerikanske arbeidshester
Mercury og Mariner har lansert en ny 25 hesters utenbordsmotor beregnet for mindre arbeidsbåter. Motoren har et slagvolum på 429 kubikkcentimeter og veier 48 kilo. Den to-sylindrede motoren har snorstart, og leveres med en stammelengde på enten 381 eller 508 mm.
Motoren vil i Mercurys farger heter Sea Pro, mens Mariners utgave heter Marathon. Motorene koster 30.044 kroner med lang stamme. Mer informasjon: https://www.marinepower.no
Fiskebåt på amerikansk
Aquasport i Florida har bygget mindre båter for amatørfiskere i 40 år og lanserte sin nye modell 201 Osprey under båtutstillingen i Fort Lauderdale i november. Båten er en videreutvikling av den populære 200 Osprey og tilpasset de nye firetakts utenbordsmotorene. Nyheten skal i følge produsenten være tøff nok til å gå offshore til tross for at den er konstruert for smulere vann.
Med en Evinrude 150 FFI skal toppfarten ligge på 40 knop og den marsjer bra på 31 knop. Den er raskt oppe i plan. 2,55 sekunder tar det og jakten på den beste fiskeplassen kan begynne! Fordekket skal være en meget stabil plattform for de som skal hale inn de største beistene. Om bord finnes en isolert fiskebrønn for sjøvann med innebygget lys, godt med stueplass for lange stenger og solide håndrekker. Det er fire stangholdere i rustfritt stål og dekksflatene skal være skikkelig antisklibehandlet.
Føreren er beskyttet bak en vindskjerm i plexiglass og har komfortabel tilgang til alle instrumenter. Her er dessuten to 12 V uttak og en kjøleboks til forfriskninger under et av setene. I USA kjører man gjerne slike båter på henger og båten leveres med en trailer med aluminiumsbremser.
Data:
Lengde | 6,20 m |
Bredde | 2,60 |
Vekt | 1179 kg |
Drivstoff | 292 liter |
Motoralternativer fra: | 115 – 200 hk |
Opplysninger: | www.aquasport.com |
Norskengelske diesler
Sabb Motor A/S i Bergen inngikk samarbeide med engelske Lister-Petter for noen år siden, og nå har de sammen utviklet en helt ny motorserie som får betegnelsen "X Series". Den første motoren i serien er en 50-hesters firesylindret motor med et sylindervolum på 2.290 ccm. Motorens tørrvekt er 205 kg. og toppturtall er 3.000 omdreininger.
Det kommer flere motorer i denne serien, antagelig med større effekt. Motoren er basert på Lister-Petters industrimotor og med Sabbs mariniseringsteknologi.
Ytterligere opplysninger: SABB. Tlf: 55 34 88 00 eller på internett: https://www.sabb.no
Norsk instrumentpanel
Alle motorinstrumenter i ett lesevindu med touch-screen som gjør at man også kan slå av- og på lanterner og andre elektriske installasjoner, er hva det norske firmaet Navigo i Porsgrunn har utviklet for østerrikske Steyr Motor. Meningen er å levere instrumentpanelet som standard på alle Steyr-motorer etter hvert.
Sportline har Navigo kalt panelet sitt som kommuniserer med flere protokoller som NMEA 0183, Can 2.0, USB og brukeroppsatte kanaler. Dermed kan man få informasjon fra motorens ECU, fra GPS, kommunisere med PCer og tankmålere samt kontrollere lamper, pumper osv. fra panalet. Motorinstrumenteringen vises analogt, men man kan veksle mellom flere vinduer og tilknytte en rekke alarmer fra både motor og annet utstyr om bord til den lille skjermen.
Ytterligere opplysninger: Univa AS. Tlf: 37 06 20 50 eller internett: https://www.univa.no
Stormanker i pose?
For oss norske båteiere fra Norge med dreggkasser for-og akter, reagerte vi med skepsis på denne løsningen – å stue stormankeret- eller dreggen i en bag. Okke som, har amerikanske Fortress Marine Anchors lansert sin Stowaway Bag med tanker om at har man alt samlet i denne sekken, er det kjapt og sikkert å gjøre klart når de mørke skyene nærmer seg faretruende og vinden begynner å piske opp sjøen.
Bagen er konstruert for alle ankermodellene fra Fortress og Guardian og den rommer et sammenslått anker, to meter kjetting og sjakler. Nødvendig verktøy har fått plass på innsiden i lommer. Det følger også med et hefte om hvordan bagen skal pakkes når den ikke er i bruk. Sekken er produsert i et robust og solid materiale og lukkemekanismen og stroppene er i supersterk Velcro.
Opplysninger: Fortress Marine Anchors i Fort Lauderdale. Tlf.: 001 954 978 99 88
Smart trakt
Det var da Roy Karlsen fikk motorstopp midt på havet med vann og rusk i bensintanken og fikk tilkalt assistanse at han ble introdusert for Smart Teck trakten. En lokalmann på Thule på Grønland viste ham trakten og hvordan den virket. Karlsen er på jorda-rundt reise med en Uttern skjærgårdsjeep med 50 hk. Mercury påhengsmotor, og ligger i skrivende stund landfast på grensen til Russland der han foreløpig ikke har fått lov å passere.
Trakten som Karlsen fikk låne kunne han imidlertid ikke glemme, og reiste tilbake for å få agenturet på den. Trakten er av plast i to varianter, en vanlig plastkvalitet og en som også leder strøm slik at man eliminerer gnister som følge av statisk elektrisitet. Men mest interessant er silen i trakten. Den er en vertikalt montert sylinderformet, finmasket stålnetting som er teflonbelagt. Maskingen er så fin at kun bensin, diesel eller oljeblandet bensin slipper gjennom, mens vann og smuss holdes tilbake. Dermed kan man benytte trakten i høljeregn uten at vannet slipper ned på tanken, og man behøver ikke være redd for kondensvann eller rustpartikler fra tanken man heller fra. Trakten selges i fire forskjellige størrelser.
Norsk importør: Hovdan-Poly AS. Tlf: 23 14 12 60. Internett: https://www.hovdan-poly.no/
Nok en oblat
Suzuki forbereder seg på utslippskravene EU2004 med å tilpasse sine 60, 70, 90 og 115 hesters firetaktere. I følge Suzuki skal disse motorenes utslippsverdier ligge omtrent 30 prosent under de verdiene som er nedfelt i EU2004.
Suzuki er imidlertid ikke de eneste som jobber med utslippskrav om dagen. De fleste større motorprodusenter er allerede i gang for å tilpasse motorer til normene EPA2006 og CARB2008. EU2004 er imidlertid en strengere norm enn EPA2006 og CARB2008, fordi utslipp av CO2 også er regulert. Dermed har selgerne nok et klistremerke å henvise til i sine bestrebelser etter å få deg til å velge en Suzuki-motor.
Mer informasjon: www.erling-sande.no
Fleksibel vaierlås
En vaierlås fåes som regel i fikserte lengder. Enten er den for lang eller så er den for kort. En ny type vaierlås fra Python virker slik at vaieren er festet i låsen i den ene enden, mens den andre enden træs gjennom låsen etter at man har ført vaieren rundt det man vil låse fast. Så er det bare å stramme til og vri om nøkkelen på låsen. Vaieren er 10 mm tykk stålvaier støpt inn i ABS-plast. Vaieren leveres i lengder fra 1,20 meter til 9 meter.
Ytterligere informasjon: Masterlock: https://www.masterlock.com/
Ventnor for nostalgikere
I forbindelse med 100 års jubileet til det legendariske båtbyggeriet Ventnor i New Jersey har bedriften tatt fram 40 tallets runabouts, og under båtutstillingen i Fort Lauderdale i november presenterte de Ventnor 20. Båten henvender seg til nostalgikere som ønsker seg en annerledes farkost som blir skapt ut fra kundens ønsker innenfor visse rammer. Men parolen er at båten skal være inspirert av fortiden og dedikert til fremtiden.
Ventnor på linje med en rekke andre firmaer i ulike bransjer hadde tidlig en futuristisk ånd og eksperimenterte med svært så radikale former. De lå forut for sin tid med en del produkter og klarte ikke helt å få den fortjente anerkjennelsen før i 1940 årene. I dag er båter bygget hos Ventnor i disse årene perler hos dedikerte samlere. I denne gullalderen for bedriften var de spesielle finnene produsenten benyttet egentlig en ren snobbeeffekt. Båtene gikk nemlig ikke fortere, men de så absolutt slik ut.
Den nye Ventnor Vagabond er bygget i moderne materialer og etter de nyeste metoder for et lengre liv, mindre vedlikehold og bedre prestasjoner. Båtens form er "striking" og fastslår at førtitallets former er bevart. Materialvalget i alt utenom skroget er som før med gedigen mahogni, seter i mykt hanskeskinn og rustfritt stål eller solid forkrummet messing.
Uttalelsen fra båtprodusenten om at fine farkoster ikke bygges i en fart, får en til å gruble litt. Bestiller man en Ventnor Vagabond, vil man i løpet av fire måneders samarbeid med bedriften gjøre alle valg angående fremdrift, innredning og detaljer.
Opplysninger: Ventnor Boat Works, Box 456 Harrison, TN 37341. Tlf.:001 423326 1600
Godkjent babyvest
Det er ikke store utvalget i redningsvester for babyer og barn under 15 år. Regatta har laget en fin vest som de har fått godkjent i Sjøfartsdirektoratet etter de nyeste målemetodene. Regatta Thermo Cruise Baby heter vesten som taes på som en jakke og som har en rekke justeringsmuligheter for å sikre at vesten sitter trygt på barnet. I tillegg har vesten hette og ermer for at varmetapet skal bli minst mulig. Det er jo en kjent sak at hodet til små barn er proporsjonalt mye større enn hos voksne, og nettopp gjenom hodet er varmetapet hos et menneske meget stort. Vesten har også en kraftig bukseringsline i ryggen slik at man kan fest barnet til foreldrenes vest ved en eventuell evakuering.
Vesten blir å finne om bord i en rekke av ferjene langs kysten , samt for salg i vanlige båtutstyrsforretninger. Ytterligere opplysninger: Regatta AS. Tlf: 70 17 69 00 eller internett: https://www.regatta.no/