utgave nr 5 2002
Nyheter
ØAR AV FRIHET
Boken om den svenske seileren, vitenskapsmannen og båtbyggeren Alve Henricson kom ut på forlaget Hjalmarson & Høgberg i vinter. Forskningsjournalisten Charlotte Sjøstedt står som forfatter. Boken handler om unge Alve som flakket rundt på leting etter noe, som han mente dukket opp mens han var på New Zealand. Han bygger her om en liten seilbåt og utforsker Stillehavets jomfruelige øyer. Dette inspirerer ham til å bygge en ny båt viet forskningsarbeid. Han bygger båten Searcher hjemme i Sverige, og legger ut på sitt begivenhetsrike miljøtokt og et liv i total frihet i januar 1998. Hans mange sterke opplevelser er levende beskrevet av forfatteren som har intervjuet hovedpersonen i til sammen 235 timer over to år.
Boken er illustrert med fotografier og kartskisser og kan bestilles på telefon nr. 0046 822 6720.
www.searcher.norweb.se
Bonds båter utstilt
Vi har alle beundret James Bond, enten har beveger seg til lands, til vanns eller i luften. Nå samles hans maritime farkoster på det ærverdige National Motor Museum i Beaulieu i England.
Her vil du finne undervannsbåten Bath-O-Sub som skurken Blofeld brukte i filmen Diamonds are Forever, og båten som satte verdensrekord da den hoppet 40 meter over Sheriff J W Peppers bil i Live and Let Die fra 1973. Fra moderne tid finner du blant annet båten som ble brukt i The World Is Not Enough fra 1999. Utstillingen varer ut året.
Tømmeanlegg på hjul
Dette tømmeanlegget for septiktanker produseres i polyeten hos AB Telfa i Sverige. Det er myntet på mindre båtforeninger eller båteiere som vil gå sammen om et mottak hvor de kan kvitte seg med skiten uten å lete etter et tømmeanlegg når de er ute med båten. Tanken tar 100 liter og pumpesystemet suger fra båtens septiktank med en kapasitet på 60 liter per minutt til oppsamlingstanken. Prisen er 28.700 inkl. moms.
I tillegg til tanken på hjul finnes en bærbar pumpevariant som veier 15 kg og har fire meters sugeslange med diameter på 38 mm.
Opplysninger: LA-Sa Maskin i Asker. Tlf.: 67 80 48 60.
Thea vant båt
Thea Høyem fra Belset skole i Bærum vant hovedpremien i en stor sjøsikkerhetskonkurranse på messen ”Sjøen for alle” 2002.
Premien, en Ryds 435 med 10 hestekrefters påhenger, er verdt 55.000 kroner. Thea var en av deltakerne i konkurransen der ti åttende klasser fra Bærum var på messen og konkurrerte i båtliv og sjøvett. Elevene var også med i en publikumskonkurranse der man skulle svare på ti spørsmål om regler til sjøs. Thea Høyem hadde besvart alle spørsmålene korrekt, og var den heldige da hovedpremien ble trukket blant de riktige besvarelsene.
Ny TG-600 Flying Fish til sommeren
Finske TG (etter innehaver og tidligere verdensmester i båtrace, Tage Gustavsson) kommer med to nye modeller til sommeren. TG-600 Flying Fish er den første.
Dermed bryter TG med sin designlinje ved at de kommer med sin første modell med fordekk og køyeplasser under fordekket. TG-båtene har jo hittil vært slik vi forbinder med finske såkalte "korvkioskbåtar" med midtmontert styrhus og åpent fordekk.
Den nye 600 Flying Fish har stor dør i frontruten for ombord- og ilandstigning via fordekket, et stort selvdrenerende akterdekk med akterbenk og et styrhustak som kan åpnes helt. Den nesten 20 fot lange båten kan utstyres med påhengsmotorer opp til 70 hk. En 70 liters tank er standard. Båten veier 540 kg, er 6 meter lang og 2,1 meter bred.
Den andre nye modellen har vi ikke fått så mye opplysninger om ennå, men det er en større båt som baserer seg mye på en eksisterende modell av "korvkioskbåt"-varianten. Norsk importør: Kalnes Båtagentur. Tlf: 69 14 37 96 . Internett: https://www.kalnes.no
Hold myggen ute
Om du er på sjøen eller andre steder, er myggen like plagsom når sommervarmen kommer. Tesa Insektnett passer til ulike behov og holder plageåndene på avstand. Produktene er tilpasset dører og vinduer og skal være enkle å montere med såkalt Powerstrips. De kan brukes igjen år etter år og etterlater ingen limrester eller lignende. Nytt i år er et insektsnett til senger som henges over for eksempel køyene om bord. Det festes oppunder dekk og faller rundt sengene inspirert av 1001 natt. Insektsnettene leveres i sort eller hvitt. Den hvite versjonen begrenser innsyn og den sorte er nesten usynlig.
Prisene ligger mellom 119 og 299 kroner og produktene fås i byggevarebutikker og bok- og papirhandlere.
Opplysninger: 0045 45 99 81 00.
Elektrisk sparkesykkel
Her kommer leketøyet som selv Bellona vil nikke anerkjennende til. Den elektriske sparkesykkelen FX1 fra Whalinger frakter deg bryggelangs i opptil 15 km/t, og du kan kjøre inntil 10 kilometer eller i 40 minutter mellom hver opplading av batteriet. Skulle det være noen meter igjen til båten når batteriet går tomt, kan strømmen slåes av og FX1 brukes som vanlig sparkesykkel.
Hovedkonstruksjon i aluminium gjør sykkelen både sterk og lett, og de tekniske finessene er løfterike: ”Spark start” for sikker kjøring, patentert bremsesystem med hånd- og fotbrems, Ni-Cd batteri med kvalitetslader, hoveddeler i aluminium, beltedrift, luftdekk, m.m.
Moroa koster veiledende 4.990,- og importør er Fastener AS i Oslo. Tlf.: 24 11 89 00.
Sveriges best bevarte
Arrangørene av Hanseboot-messen varslet allerede tidlig i fjor høst en tilbakeskuende trend for høstens og vårens utstillinger. Også under Stockholmsmessen i Älvsjö kunne publikum oppleve båtliv og båter fra mange epoker. En egen avdeling var viet Sveriges rike organisasjonsliv innenfor klassiske båter, og både plast og tre var representert, blant annet en gammel restuarert Linge-konstruksjon.
Godbiten i denne avdelingen var Anders Værneus’ fantastiske motorbåt ”Solavæ” som er allment akseptert å være Sveriges best bevarte motorbåt. Værneus-familien har eid båten siden 1921, da Albert Værneus kjøpte båten fra Andros-verftet i Åbo, Finland. ”Solavæ” er en 23 fots såkalt ”expressmotorbåt” med den originale, firesylindrete Andros L41 bensinmotoren intakt. I likhet med alle båtens komponenter, er også motoren bygget ved verftet. Med sine 16 hester og 1.000 omdreininger skyver den båten frem i 18 knop.
I dag er det fjerde generasjon Værneus som eier den lille motorbåten, som er resultat av et eksepsjonelt godt vedlikehold og sterk entusiasme fra eierne. ”Solavæ” har nemlig aldri vært restaurert og inngår nå i samlingen til det private museet Museihuset Motorbåtmuseum ved Linköping.
Simrads siste serie
Basert på lang tids undersøkelser av båteieres behov har Simrad utviklet en ny instrumentserie med store karakterer (4 cm) for mellomstore seil- og motorbåter. Alle skjermene viser informasjonen digitalt, men man kan også lese opplysninger om vind og kurs analogt. Et nettverk resulterer i at instrumentene enkelt kan koples sammen med kabler som har smale plugger som er lette å trekke. Hvis du bygger opp et system og begynner med å kjøpe et instrument, får du med nødvendig nettverkskabel mellom instrumentene når du kjøper det neste. Serien heter IS12 og skal være meget brukervennlig og enkel bygget opp.
En fjernkontroll resulterer i at man kan stille instrumentene uten å være tett innpå dem og den har også en egen alarm. Denne lille boksen fjernstyrer instrumentene og har du den for eksempel i lommen, vil du høre alarmen over motordur og bølgestøy.
Fender i metervare
Parma Plast as har lansert et ny patentsøkt fendersystem som kan klamres rundt stål utriggere uten behov for spesialverktøy. Systemet består av en kontinuerlig lenke av tykkveggede luftfylte segmenter, dimensjonert for 1 bar statisk trykk. (Standard PVC blåser fylles normalt med ca. 0,2 bar trykk). Luftfylling skjer via en ”standard bilventil” i lenkens ende, eksempelvis med en sykkelpumpe eller lignende.
Til å feste fenderen benyttes værbestandig spesialstrips med hele 1200 N strekkstyrke, som monteres etter samme prinsipp som ordinære ”elektrikerstrips”. På trebrygger m.m. kan fenderen boltes, skrus eller spikres fast til underlaget etter ønske.
Fenderen kan også monteres inne i båtens stuerom m.m., eksempelvis som beskyttelse for tekniske installasjoner og generell støtsikring. Den kan også benyttes til å stemple av løst gods m.m., og til dette formålet kan det leveres spesialventiler for enkel utluftning av systemet.
Lenken leveres med tilpasset lengde for det enkelte bryggeanlegg sammen med festemateriell. Til båtforeninger og marinaer kan fenderen leveres i form av storkveiler på 100 meters lengde som deretter kappes ned til ønskede lengder på monterings- eller salgsstedet.
Fenderlenken produseres av polyurethane som er svært slitesterkt og fleksibelt selv i streng kulde, og anvendes i stor grad ved offshore applikasjoner med høye krav til slitestyrke i kombinasjon med dempende egenskaper.
Ytterligere opplysninger: Parma Plast as, tlf.: 55 93 24 00.
Stilfulle hummere
Det er ikke tvil om hva verftet Austin Parker forsøker å oppnå med sine sjøgående hummere. Både Lobster 39 og 42 oser nemlig av luksus og vakkert treverk. Eksklusivitet er du også sikret, verftet produserer nemlig ikke mer enn ca 20 båter i året - og treffer du en likemann, skulle de 880 hestene fra de to dieselmotorene i Lobster 42 gi deg 30 knop til å rømme unna med. Fullt så prangende motorisert er ikke Lobster 39, men to 270 hesters dieselmotorer burde definitivt kneble de verste klagene.
En ting er likevel sikkert. Italiensk klasse på sjøen er ikke billig. Lobster 39 begynner på 2.507.000 kroner, mens storebror koster 3.636.000 kroner.
Mer informasjon: Scandinavian Yacht Service Tlf.:66 76 49 49.
Kul jekk skrudd fast
Denne gammeldagse typen øl-og brusåpner til å skru fast på passende steder kan være praktisk å ha om bord hvor den slags småting har en tendens til å skli rundt og forsvinne. Festet i forbindelse med bysse eller uteplass gjør den nytten sin når tørsten melder seg. Jekker av denne typen har vi bare sett på hoteller de siste årene og det er morsomt at slike produkter kommer tilbake igjen.
Opplysninger: Artista i Oslo. Tlf.: 22 11 02 44.
Kikkerens drøm
En god kikkert setter de fleste sjøfarende pris på, og Steiner Commander V skal være det. I følge importøren skal spesielle prismer sørge for god lysstyrke, hvilket skal gjøre bildene lyse og med gode kontraster.
Kikkerten er dessuten vanntett ned til fem meters dyp, og optikken er beskyttet mot støt. Importøren lover også at glassene skal være helt duggfrie.
Den gummibelagte kikkerten kan fåes med og uten kompass. Uten kompass er prisen 6.995 kroner, mens kikkerten koster 9.995 kroner med kompass. Mer informasjon: www.aronsen.no
Klassisk i kontraster
Fritidskolleksjonen fra klesprodusenten H2O har nostalgisk preg. Teamaet er regatta og Oxford College (!) I tillegg til sort og hvitt er sommerfargene lysblå, vinrød, sandfarget og grå. Collegegenseren med krage er tilbake. Det gjelder dessuten den klassiske stripete seilergenseren og T-skjorter og gensere med klare kontrastfarger.
Denimbuksene har fått lyse kontraststikninger som på seil. Fleecegensere og windbrakers er både i ensfarget og flerfarget seilerstil. Surferne er sterkt i bildet med frotteplagg og badetøy i spreke mønstre i kontrastrike farger.
Opplysninger: 67 55 46 62.
Farvel glassfiber?
Siden glassfiberarmert polyester gjorde sitt inntog i båtbyggebransjen har lite skjedd på materialsiden. Skrog etter skrog bygges i dette etter hvert kjente og kjære materiale. Men glassfiber er tungt. Derfor var det forfriskende å hvile sine øyne på den 4,35 meter lange katamaranen Go Cat. Med en skrogvekt på 60 kilo er den nesten 90 kilo lettere enn hva den ville vært dersom tradisjonelle byggematerialer skulle vært brukt.
Men tradisjonelle byggematerialer glimrer med sitt fravær i Go Cat. Fra Formel 1 har vi nemlig fått karbonfiber, et materiale som både er lett og ekstremt sterkt. Vanligvis bakes karbonfiber i vakuum for å presse ut luftbobler, i Go Cat er det håndopplagt.
Setene er heller ikke glemt i denne ekstreme båten. De er laget i kevlar, og det eneste som demper sjøens slag mot skroget er et fire centimeter tykt lag med skumplast.
På akterspeilet henger to spesialimporterte Yamaha "V-Max" motorer med 9,9 hester. På fullt turtall skal de kunne skyve båten gjennom sjøen med en beregnet toppfart på 35 knop.
Både styrke og vekt taler med andre ord for å bruke karbonfiber i båtbygging, men hva med prisen? Cato Annweiler, som er primus motor og mannen bak Go Cat, tror ikke at pris blir noe problem. - Karbonfiber er selvsagt mer kostbart enn glassfiber, men man trenger mindre og med masseproduksjon vil prisene gå ned.
Dermed er det bare å vente.
Forbinas flaggskip
Familiecruiseren Forbina 40 ble presentert første gang under Gøteborg-utstillingen i vinter, og det svenske verftet jobber på spreng for å få sju båter ferdige til sesongen. Forbina 40 fremstår som en lekker og komfortabel bobåt av meget høy standard. Flybridgen er romslig og har en buet solid leider opp til utvendig førerplass og solseng. Akterdekket er delvis tildekket av flybridgen og har stor sofa helt akterut.
Innvendig er det salong/styrhus med u-formet dinett til babord. Byssa er velutstyrt og et par trinn ned. Forenom finnes rederlugar med stor dobbeltkøye og med tilhørende toalettrom. Det er ytterligere to doble sovelugarer under salongen og i motorrommet akter sitter alternativt 2 x Volvo Penta AQ41 200 hk. Med denne montasjen skal båten i følge produsenten gjøre 31 knop. Det er Gøran Forsberg som står for konstruksjonen og båten er kategorisert i klasse B. Standardlisten er meget omfattende og prisen begynner på 2,5 millioner.
Opplysninger: Høvik marine AS. Tlf.: 67 10 59 99.
Flash lighter i vinden
Windmill heter denne lighteren for jakt, fiske, båt og friluftsliv. Modellen bygger på den lille ZAG modellen, men har i tillegg en kraftig og strømgjerrig LED lykt på 2800 milli candela.
Z-Flash er for øvrig en turboflamme versjon og er både vanntett og vindsikker. Leveres i 6 nye friske farger. Pris kr. 350,-.
Opplysninger: Fastener A/S i Oslo Tlf.: 24 11 89 00.
Elegante hengsler
Hengsler og beslag er nødvendige om bord, men de kan ofte forringe linjene i en lekker båt. Accon Marine i Florida har spesialisert seg på rustfrie stålbeslag og hengsler hvor du ikke ser festene. De har ingen synlige skruehull og fremstår med en flat blank overflate. Beslagene festes fra innsiden og kan dermed ikke skrus opp av uvedkommende, noe produsenten anser som en viktig sikkerhetsdetalj.
Størrelsen på hengslene er 4,14 cm x 6,99 cm med 180 graders vinkel. De festes med fire skruer fra innsiden som følger med i pakken.
Norsk importør: Telmo Control A/S i Oslo. Tlf.: 22 67 23 60.
Seks proffe ekkolodd
Sleipner Motor As lanserer seks nye ekkolodd fra Eagle som har en mengde funksjoner som tidligere bare var forbeholdt store profesjonelle lodd. Ekkoloddene har nå 1500 Watt sendereffekt som gjør at man ser ned til ca 300 meters dyp. Skjermoppløsningen på 240 punkter er vertikalt, noe som skal gi et klart og detaljert bilde. De fire gråtonene på skjermen gjør det enklere å skille fisk og andre gjenstander fra hverandre, i følge importøren. Det finnes alarmer på fisk og dybder. Et innebygget batteri skal huske alle innstillinger på ekkoloddet slik at det bare er å trykke inn på-knappen når man kommer om bord.
De fleste modellene leveres med svinger og innebygget temperaturgiver slik at vanntemperaturen leses fra skjermen.
Opplysninger: Sleipner Motor As i Fredrikstad. Tlf.: 69 30 00 60.
Cummins og Mercury sammen
Et nytt navn innenfor marinedieselverdenen ble skapt her forleden, nemlig Cummins MerCruiser Diesel. Det er Mercury Marine og Cummins Marine som inngår et 50/50 samarbeid på verdensbasis. Førstnevnte går inn med sine 7.3, 4.2, 2.8 og 1.7 liter dieseler og drev og Cummins bidrar med motorer fra 15 liter og nedover. Hovedkontoret skal være i Sør Carolina.
Kjøl, frys eller vinskap
Isotherm lanserte sitt nye Cruise 130 kjøleskap under Sjølystmessen. Det er en 130 liter som leveres i tre ulike varianter. Vanlig kjøleskap med fryser, 130 liters vinskap med spesialhyller eller 90 liters fryser med ekstra tykk isolering. Skapene har like utvendige mål og kan settes ved siden av hverandre i forskjellige kombinasjoner. De er basert på målene til den gamle 120 modellen, så det er enkelt å skifte om noen ønsker seg en nyere modell.
Innredningen er bygget opp og tilpasset dagens boks- og flaskestørrelser og har en grønnsaksskuff dekket av en glasshylle. Lys er standard og skapene går på enten 12 eller 24 volt. En 230 volts tilkobling er ekstrautstyr og skapene kan leveres med ASU. Det vil si at når båtmotoren er i gang, startes kjølekompressoren automatisk og går på maksfart for så raskt som mulig å fylle opp det innebygde kjøleelementet. Målene er: 755 mm høyde, 525 mm bredde og dybden er 500 mm.
Opplysninger: Termomarin AS i Sandefjord. Tlf.: 33 42 00 90. www.indelmarine.com
Trendy til båtshaken
Trenden i dag er at alt båtutstyr skal kunnes felles inn eller ned, om det er snakk om pullere, kalesjebøyler og beslag til det meste. Og bra er det at man ikke skal kunne snuble i noe som helst på dekk og ute ellers. Holderen er produsert i rustfritt stål og hardplast av Accon Marine i Florida og målene er 6,35 cm x 12,07 cm. Meningen er å bruke tre holdere og at den midterste er montert motsatt vei. Montering gjøres med fire skruer.
Så da er det bare å huske på å dytte holderne ned når man er ute med båtshaken!
Norsk importør: Telmo Control A/S i Oslo. Tlf.: 22 67 23 60.
Sportslig fra Wellcraft
Amerikanske båttradisjoner er ikke som de norske. Heller ikke i den nye 20 fots store sportsbåten Wellcraft 210 Excalibur Sport.
Her finner du ikke høyglanspolert teak eller mahogny. Derimot ønskes du velkommen av en høyst fiskefiendtlig teppedørk. Motorutvalget er på amerikansk vis stort, med ytelser fra 190 til 260 hestekrefter. I følge Wellcraft skal båten være god for om lag 40 knop med største V8er under akterbenken.Plassmessig burde den 6,24 meter lange og 2,51 meter brede båten oppfylle manges behov. To vendbare bøtteseter, en akterbenk og sitteplasser i baugen gir god plassutnyttelse. Utstyrsmessig mangler det heller ikke på noe. Her finner du servostyring, justerbart ratt og radio med CD-spiller. Til Norge kommer Wellcraft 210 Excalibur Sport ikke. Mer informasjon finner du på internettsidene til Wellcraft: www.wellcraft.com