1509207f451dc28c3132642b08e3f3544c1cf5

Sammen for båtfolket

Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet, og Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen fra første utgave i 2020.

Publisert Sist oppdatert
REDAKTØR: Atle Knutsen

Vi slår oss sammen fordi både lesere og bransjen har ytret ønske om et godt båtmagasin med mange lesere og gode annonsemuligheter.

Båtliv og Båtmagasinet utfyller hverandre svært godt: Båtliv har godt besøkte nettsider og apper, mens Båtmagasinet har stort papiropplag. Kunnskapen om båt er stor i begge redaksjoner, og Båtliv har i tillegg god digital kompetanse.

Vi fortsetter under navnet Båtmagasinet, som hadde 112.000 lesere og nå får tilført 79.000 lesere fra Båtliv (Gallup-tall 2016).

Leserne vil få et enda bedre journalistisk produkt både i magasin og på nett, og annonsørene vil nå de samme leserne. Redaktør Atle Knutsen i Båtmagasinet fortsetter etter overtagelsen, som finner sted første februar. Ole Henrik Nissen-Lie fortsetter i rollen som publisher (ansvarlig redaktør og utgiver).

Ni av ti

Få båtmagasiner i hele Europa kan måle seg med nye Båtmagasinet i antall abonnenter og løssalgskjøpere. Båtmagasinets lesere i snitt over en time på bladet. Ni av ti lesere av Båtliv og Båtmagasinet er interesserte i annonser for båter og utstyr.

Nye Båtmagasinet vil videreføre det beste fra både Båtliv og Båtmagasinet. Troverdig journalistikk har brakt oss i Europatoppen i antall betalende lesere. Nå vil vi satse enda mer på kvalitetsinnhold.

Vi gir med dette våre annonsører muligheten til å nå ut til enda flere engasjerte lesere gjennom en rekke kanaler. Annonsørene når leserne der de er når de ønsker det: I godstolen med magasinet, på båttur med iPaden, på kontoret med PC-en og på slippen med smarttelefonen.

Bærekraftig

Våre annonsører kan vise seg fram med annonser i magasinet (som også finnes som PDF i app), på nettsiden batmagasinet.no (batliv.no), og ukentlig nyhetsmail.

Vi gleder oss til å fortsette samarbeidet om å få båtlivets glade budskap ut over hele landet, og inspirere stadig nye nordmenn til å kjøpe båter og utstyr. Og vi håper at bransjen ser verdien i en levende båtjournalistikk, som er med å sette båtlivet på dagsorden i konkurranse med Syden-reiser, golfferier, bobilturer og andre fritidsaktiviteter.

I våre naboland er det ene båtmagasinet etter det andre blitt borte de siste årene. Vi har investert mye i en digital forretningsmodell, som skal gi leserne godt innhold i alle kanaler, og bransjen markedsføring i alle kanaler. Det er to profesjonelle, og økonomisk sunne, aktører som nå går sammen om å skape en bærekraftig forretningsmodell for framtiden.

Mer informasjon om annonsemulighetene finner du her (nettsidene vil bli slått sammen i løpet av neste år):

Båtliv