Sammen for båtfolket
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet, og Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen fra første utgave i 2020.
Vi slår oss sammen fordi både lesere og bransjen har ytret ønske om et godt båtmagasin med mange lesere og gode annonsemuligheter.
Båtliv og Båtmagasinet utfyller hverandre svært godt: Båtliv har godt besøkte nettsider og apper, mens Båtmagasinet har stort papiropplag. Kunnskapen om båt er stor i begge redaksjoner, og Båtliv har i tillegg god digital kompetanse.
Vi fortsetter under navnet Båtmagasinet, som hadde 112.000 lesere og nå får tilført 79.000 lesere fra Båtliv (Gallup-tall 2016).
Leserne vil få et enda bedre journalistisk produkt både i magasin og på nett, og annonsørene vil nå de samme leserne. Redaktør Atle Knutsen i Båtmagasinet fortsetter etter overtagelsen, som finner sted første februar. Ole Henrik Nissen-Lie fortsetter i rollen som publisher (ansvarlig redaktør og utgiver).
Ni av ti
Få båtmagasiner i hele Europa kan måle seg med nye Båtmagasinet i antall abonnenter og løssalgskjøpere. Båtmagasinets lesere i snitt over en time på bladet. Ni av ti lesere av Båtliv og Båtmagasinet er interesserte i annonser for båter og utstyr.
Nye Båtmagasinet vil videreføre det beste fra både Båtliv og Båtmagasinet. Troverdig journalistikk har brakt oss i Europatoppen i antall betalende lesere. Nå vil vi satse enda mer på kvalitetsinnhold.
Vi gir med dette våre annonsører muligheten til å nå ut til enda flere engasjerte lesere gjennom en rekke kanaler. Annonsørene når leserne der de er når de ønsker det: I godstolen med magasinet, på båttur med iPaden, på kontoret med PC-en og på slippen med smarttelefonen.
Bærekraftig
Våre annonsører kan vise seg fram med annonser i magasinet (som også finnes som PDF i app), på nettsiden batmagasinet.no (batliv.no), og ukentlig nyhetsmail.
Vi gleder oss til å fortsette samarbeidet om å få båtlivets glade budskap ut over hele landet, og inspirere stadig nye nordmenn til å kjøpe båter og utstyr. Og vi håper at bransjen ser verdien i en levende båtjournalistikk, som er med å sette båtlivet på dagsorden i konkurranse med Syden-reiser, golfferier, bobilturer og andre fritidsaktiviteter.
I våre naboland er det ene båtmagasinet etter det andre blitt borte de siste årene. Vi har investert mye i en digital forretningsmodell, som skal gi leserne godt innhold i alle kanaler, og bransjen markedsføring i alle kanaler. Det er to profesjonelle, og økonomisk sunne, aktører som nå går sammen om å skape en bærekraftig forretningsmodell for framtiden.
Mer informasjon om annonsemulighetene finner du her (nettsidene vil bli slått sammen i løpet av neste år):