Båtmagasinet Nr 7 2013

Kjør smartere i sommer: Finn økonomifarten

Den absolutt dyreste farten, er halvplan. Kom deg opp av gropa, eller reduser til deplasementsfart, og spar drivstoff. De fleste motorprodusentene har nå instrumenter som hjelper deg å finne den meste effektive farten.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

For en planende V-bunnsbåt kan fartsområdet mellom 8 og 10 knop være det absolutt minst effektive med tanke på drivstofføkonomi. Alle målinger viser nemlig at forbruket går kraftig opp når båten kjemper seg frem i konstant “oppoverbakke” og man presser vannet foran seg fremfor å klatre over egen baugbølge.

Vi har gjennomført en enkel test med en 300-hesters utenbordsmotor på akterpseilet. I 9 knop er forbruket (1,55 liter) per nautisk mil høyere enn ved 40 (1,30 liter). Senker man farten fra 9 til 6 knop, så har man redusert forbruket med ca 25 prosent. Dette regnestykket er det samme for alle planende båter, uavhengig av motorstyrke. Men det er gjengs at den mest økonomiske farten ligger rundt 25 knop. Eksempelvis hadde testens 300-hester kun et forbruk på 0,93 liter per nautisk mil ved 25 knop.

Forbruk på plotteren

Om man legger motordata inn på kartplotteren via NMEA 2000, kan man lett holde oversikt over drivstofforbruket og finne den optimale hastigheten med tanke på drivstofføkonomi. De fleste moderne utenbordsmotorer med elektronisk bensininnsprøytning fra 40 hk og oppover presenterer også forbruksdata i motorinstrumentene. Alle data som kan leses av via motorens instrumenter, kan også vises på kartplotteren. Den eneste informasjonen som ikke kan overføres er alarmer og feilkoder. Tilkoblingen er som oftest enkel, og krever kun en kabel mellom motor og plotter.

 

DYR FART:

Den minst gunstige farten med en V-bunnsbåt er halvplan. Både forbruk og hekkbølger er på topp. Ved 9,1 knop er forbruket hele 1,55 liter per nautisk mil, og det er det samme forbruket som ved 45 knop.

 

SENK FARTEN:

Reduserer man farten til rundt 6 knop, sparer man hele 25 prosent bensin. Dessuten lager båten langt mindre hekksjø og man får bedre sikt forover.

 

ØKONOMIFART:

Med testbåtens motorstyrke (300 hk), kjører man mest økonomisk i 25 knop. Da bruker motoren 0,93 liter per nautisk mil. Her har vi trimmet ut motoren med ca 20 prosent og får perfekt gange og bra sikt forover.