Båtmagasinet Nr 7 2013
Førsteinntrykk: Windy 29 Coho
Nytes temperert: Windy 29 Coho’s sjøegenskaper, kjørekomfort og byggekvalitet står i en klasse for seg.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Med 29 Coho har Windy fornyet innstegsdelen av sitt modellprogram. Både 26 Kharma og den nye 29-foteren har fått tilnærmet samme dekkslayout, er strukket i lengden og uttrykket er blitt mer moderne. Dermed går også Windy 28 Ghibli over i historiebøkene, men det gjør ikke konstruktøren Hans-Jørgen Johnsens herlige skrog – som også ligger til grunn for 29 Coho.
Utrolig skrog
Windys sportsbåter byr på noen av de mest fornemme sjøegenskapene innen sin sjanger. Det er utfordrende å kombinere egenskaper som sosial uteplass og en viss bokomfort som krever bredde, med et skarpt V-bunnskroget på hele 24 grader. I 29 Coho er dette løst på en utmerket måte. Ved stilleligge har båten god sideveis stabilitet, mens den i planende fart er en fullblods sportsbåt med en helt marginal planingsterskel og myke gangegenskaper. At sprutlistene også fungerer perfekt fikk vi bekreftet i en god bris rundt Torungen fyr utenfor Arendal. Båten går tørt. Men vi fikk også bekreftet at trimflaps er nødvendig utstyr på båten, som på grunn av sin skarpe V-bunn lett krenger mot vinden og dermed må korrigeres med noen trykk på panelet. Det er imidlertid en uunngåelig konsekvens av kombinasjonen.
Med en Volvo Penta D6-400 under solsengen akter, smyger 29 Coho seg elegant opp i plan og man trenger ikke engang strekke på halsen for å se over dekket. Marsjfartregisteret er bredt, og i 25-30 knop går denne herlige kjøremaskinen uanstrengt og med et forbilledlig lavt støynivå. Men vil man ta ut båtens fulle potensiale, skal det ikke mye overtalelse til før marsjfarten når 40 knop, og toppfarten 46. Skrog, dekk og innredning er ytterst kompakt og byr på høy grad av opplevd kvalitet.
Godt tenkt
Dekkslayouten på 29 Coho følger de samme hovedlinjene som på 28 Ghibli, men linjene er strammer, overgangene rettere og interiøret nytt. Førerplassen er førsteklasses, med ypperlig komfort. Det eneste vi kunne sette fingeren på, var plasseringen av bryterpanelet for trimflapsene. Det bør flyttes bort fra motorkontrollspaken.
Flyten fra badeplattform til fordekket er meget god, selv om trinnene opp til fordekket er rimelig smale. Uteplassen er meget sosial og fleksibel, og det er romslige stuverom i benkene, samt i to praktiske nettingkurver på hver side av motoren. Windy 29 Coho har dessuten fått den samme kalesjeløsningen som 26 Kharma og 31 Tornado, med et meget brukervennlig bøylesystem og elektrisk stramming.
Under dekk har båten fått en kingsize køye som erstatning for U-sittegruppen i 28 Ghibli. De nye skrogvinduene gir både mer lys, og en herlig utsyn til sommerskjærgården. Nede under dekk er det også en byssebenk som gjør deg fullt i stand til å lage en god frokost. Toalettrommet inn på styrbord side i forkant av førerplassen, romslig nok til at man uanstrengt kan bruke det på en weekendtur.
Alt i alt er 29 Coho både en estetisk og praktisk forbedring i forhold il 28 Ghibli. En weekendcruiser med et uforlignelig skrog og en svært komfortabel uteplass.
FAKTA:
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Norge |
Lengde i meter: | 8,85 |
Bredde i meter: | 2,70 |
Dyptgående i meter: | 0,90 |
V-bunn i grader: | 24 |
Vekt tørr båt i kg: | 3.250 |
Drivstoff i liter: | 400 |
Max antall personer: | 8 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 250-418 |
Motor testbåt: | Volvo Penta D6-400 |
| 5.500 Ccm |
| 6 |
| 400 (294) |
Toppfart i test i knop: | 46 |
Pris fra i kroner: | 1.375.000,- |
Opplysninger: |