Båtmagasinet Nr 7 2013
Førsteinntrykk: Yamarin Cross 60 C Sikker og behagelig
Finske Yamarin har alltid vært i førstedivisjon hva kvalitetsbåter i sitt segment angår. Cross-serien som har aluminiumsskrog produsert av Fiskars istedenfor glassfiberskrog, følger godt opp. Den nye styrhusbåten tipper vi blir veldig populær blant hyttefolket.
Tekst: Hans Due Foto: Hans Due og Lars Kristian Larsen
Finnene har vært storprodusenter av båter med midtmonterte styrhus, med en liten sittebrønn forut og et lite akterdekk. Svenskene kaller det for ”korvkioskbåtar”. Båttypen har fått god innpass her til lands også, og importørene og produsentene av disse båtene sier at de dominerer salget, spesielt i nord. Det er praktiske bruksbåter som egner seg godt for litt rufsete skjærgårdsvær.
Yamarin Cross 60C er ny av året. Med aluminiumsskrog og glassfiber innredning og styrhus, egner båten seg godt for helårsbruk, spesielt om man spanderer ekstrautstyr som varmeapparat, enten Wallas 1800 eller Webasto. Det var det i vår testbåt, og det fikk fram smilet hos oss på en vindfull og litt gustrig aprildag.
Sittebrønnen forut kan man bruke på solfylte sommerdager. Om man åpner takluke, dør i front av styrhuset og i akterkant, har man et luftig styrhus, men man kan også få ekstra styreposisjon på akterdekket som ekstrautstyr slik at man kan stå ute og kjøre. Neppe lurt å ha alle sluser åpne i god fart, men på en fin varm sommerdag og i putrefart er det helt ypperlig, og takluken gjør det enkelt og greit å komme inn og ut av førerhuset. Det er godt om stuverom både i benk i forpiggen og under benkene i styrhuset. Her ligger også et par ekstra ileggsplater med puter som gjør at man kan gjøre om de langsgående sittebenkene til en stor dobbeltkøye som dekker hele styrhuset. Det er vel helst en nødovernattingsplass, men vi er imponert over hvor mye plass det er i denne 20-foteren. På akterdekket kan man fint stå og fiske, eller om man vil bade fra badeplattformene på hver side av motorbrønnen. Denne er omgitt av et fint rekkverk og med fenderholdere på innsiden. Akterdekket er i samme nivå som plattformene på hver side av motorbrønnen.
Båten er fin å kjøre. Den oppfører seg helt greit i sjøen. Vi målte 31 knop på topp med en 100-hester, og det er en passende motor til denne båten. Den rir godt på bølgene, og selv om det skvetter litt i hard vind og sjøen skrått forfra, er det ikke sjenerende. Både førerplass og passasjerplass har vindusviskere på frontruten. Skroget er helt stumt, og man merker at det er isolert godt mellom aluminiumsskroget og glassfiber-innerlineren. Ingen slamring og sjenerende lydnivå.
Førerposisjonen er behagelig med gass/gir og ratt riktig montert. Vår testbåt var utstyrt med en 8 tommers kartplotter, og rattet skjulte litt av skjermen når vi satt godt tilbakelent. Man sitter også godt i passasjersetet, og det er plass til en på hver benk bak disse stolene – to om man er veldig gode venner og kan sitte trangt. Om man har ekstra styreplass ute, sjalter man om på gass/gir-kontrollen med et håndtak ved førerplass inne.
FAKTA:
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Finland |
Lengde i meter: | 6,05 |
Bredde i meter: | 2,32 |
Dyptgående i meter(m/ to personer og motor): | 0,35 |
V-bunn i grader: | 18,5 |
Vekt tørr båt i kg: | 960 |
Drivstoff i liter: | 116 |
Max antall personer: | 6 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 80 - 150 |
Motor testbåt: | Yamaha F100 |
| 1 596 cc |
| 4 i rekke |
| 100 (73,6) |
Toppfart i test i knop: | 31 |
Pris fra i kroner: | 393.391 (m/70 hk) – 459.477 (m/115 hk) |
Opplysninger: | www.yamaha-motor.no |