Båtmagasinet Nr 7 2013
Leserbrev: Store prisforskjeller
Brev til redaksjonen
Store prisforskjeller
Jeg slutter ikke å forundre meg over hvor tilfeldig prissetting den såkalte båtbransjen opererer med. Jeg henvendte meg til tre forskjelliger mariner/verksteder i en radius på tre mil på Østlandet. Spørsmålet var ganske enkelt hva de tok for en generell overhaling av min 100-hester og stoffing av bunnen på en 15-foter. Det dyreste verkstedet skulle ha 15000 kroner for jobben, det billigste 8000 kroner.
Forstå det den som kan.
Tormod
Filtvet
Seriøs bransje?
For en som er glad i båtlivet på sjøen er det med tungt hjerte jeg gang på gang konstaterer at brorparten av leverandørene i bransjen er noen ordentlige amatører som surrer og roter med sitt. De svarer sent på henvendelser og glemmer ofte avtaler. De ber kunder sette igjen båt og motor utenfor i helgen uten å si noe om sikkerhet, nøkkeloverlevering, forsikringsansvar osv. Og når jeg insisterer på å levere i åpningstiden er det ingen kvittering å få tilbake på verdisaken de har tatt over ansvaret for.
Grunnene til at folk gir opp båtlivet er nok mange. Men at amatørskapet i bransjen er med på å forsterke denne trenden er jeg rimelig sikker på. Folk er vant til helt annen profesjonalitet i de fleste andre bransjer og bilbransjen har virkelig gjort stor forbedringer de siste årene.
Båteier
Sandvika
Laugenbåt ?
Den trebåten som eier etterlyser opplysninger om kan godt være en "Laugenbåt".
De båtene ser i alle fall ut som den båten det er bilde av i Båtmagasinet 4/2013
De ble bygget av Laugen Båtbyggeri i Nærøy i Nord Trøndelag.
Mvh
Bård Arne Arnljot
Gode forslag mottas med takk. I forrige utgave av Båtmagasinet mente Jan A. Sannem fra Moss å vite at det var en båt fra bror With. Han kjøpte en slik i mahognyutførelse midt på 80-tallet.
Red.
Test av redningsvester
Markedet bugner over at alle typer flyteplagg for tiden, fra de mest profesjonelle redningsdraktene til mangfoldige tusen kroner, til enkle flyteplagg for noen hundrelapper.
Jeg skal kjøpe nytt sikkerhetsutstyr til båten min. I den anledning har jeg tenkt å investere i nye vester til fem personer.
Jeg savner en god oversikt over hva som er tilgjengelig i markedet samlet på ett sted. Kan det ikke være en oppgave for båtmagasinet å lage en større sak på dette tema? Gjerne en test av de enkelte vestene/plaggene og ikke minst en anbefaling til en familie som bruker daycruiseren sin på solskinnsdager i skjærgården.
Her er det lett å trå feil. Vi trenger de beste rådene.
Frode T.
Grimstad
Båtmagasinets tester
Jeg er en ivrig leser av Båtmagasinet. Bladet er interessant og nyttig for oss som har båt som lidenskap. Setter stor pris på det praktiske stoffet, men er også interessert i alle vurderinger av nye båter.
Jeg innser at båtbransjen har kommet noen steg videre i løpet av de siste årene, og at stadig flere båter holder ”mistemål”. Av den grunn må kanskje mange tester bli litt like.
Jeg håper imidlertid Båtmagasinet kan bli enda flinkere til å skille de dårlige, bra og gode båtene. Bilblader ser jeg flittig bruk av poengskalaer og terningkast. Det bør også Båtmagasinet innføre.
Kalle B
Larvik
Månedens innlegg:
Så trist, så trist
Jeg begynner snart å stille spørsmålstegn ved hele båtlivet. I forrige nummer av Båtmagasinet (nr5/2013)leser jeg en skrekkhistorie om en båtkjøper som søkte lykken hos en svensk båtbygger. Han bestilte et halvfabrikat fra det som skulle være en profesjonell båtbygger. Men ut i fra reportasjen med bilder i Båtmagasinet, har han fått et hastverksarbeid fra noen skikkelig amatører. Vel, nå er vel ikke hastverksarbeid den rette beskrivelsen. Han ventet jo i sju lange og sju brede på denne båten, og ingenting skjedde til tross for at han hadde betalt inn store pengebeløp.
Jeg forstår godt at han var nervøs for om han i det hele tatt ville fått noen båt. Imidlertid viser saken enda en gang hvor viktig det er å sikre pengene sine før man betaler forskudd til mer eller mindre seriøse båtbyggere. Krever du en bankgaranti, og båtbyggeren svarer nei, da har du bare én ting å gjøre; finn en annen leverandør.
Bernt L.
Askøy
Bildet:
TRIST: Han måtte til slutt ”tvangshente” båten sin fra en båtbygger i Sverige. I forrige nummer hadde Båtmagasinet reportasje om en misfornøyd SeaKing-kjøper.
Hvor er dette?
Riktig svar i Båtmagasinet nr 5/2013 er innløpet til Egersund.
Vinnere:Halvor Helgeland,5546 Røyksund og Kevin Andreasson,
5252 Søreidgrend.
Propelljakten:
Propellen i Båtmagasinet nr 5/2013 var plassert på side 61
Vinner: Per Bjarne Værnes,
6020 Ålesund