FORBEDRET: AMT 190HT har fått luke i vindskjermen. Dette gjør ombordstigningen langt enklere.

Ny hardtop-båt fra AMT

Finske AMT har gjort en del forandringer på 185HT. Blant annet har den fått nytt navn, og enklere ombordstigning.

Publisert Sist oppdatert

AMT hadde et stort lanseringsår i 2012, med flere helt nye modeller. Blant annet skjærgårdsjeepen 150R, den store daycruiseren 230 DC og styrhusbåten 215PH.

HØY PULPIT: Rekkverket på fordekket var praktisk ved ombordstigning, men kanskje ikke spesielt pent.

Denne gang er det mindre forandringer som er gjort på en eksisterende modell. 185HT har blitt til 190HT. Og forandringene ser tilsynelatende vellykkede ut. Den høye pulpiten på fordekket er fjernet (se bildet under). Selv om den kanskje var praktisk, vil den neppe bli savnet. I alle fall om man skal legge det rent visuelle til grunn.

Den nye båten har fått en lavere pulpit, som ser bedre ut, og ikke minst har vindskjermen fått ei praktisk luke på midten, som gjør ombordstigning fra fordekket langt enklere. Man er ikke lenger avhengig av å balansere på smale dollbord for å komme til salongen.

-Dette er samme skrog som vi har på 185 modellene, og disse går fabelaktig med vår eminente Honda BF90, sier markedssjef i Kellox, Olav Olstad

INTERIØRET er det samme som på forgjengeren, men to stoler i fartsretningen, og en liten sovesalong lengst forut.

Kellox er den norske Honda-importøren, som foruten AMT, blant annet fører merkenavnene Silver, Theri og River.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Finland

Lengde (meter): 5.50

Bredde (meter): 2.24

V-bunn (grader): 20.00

Vekt (kg): 750

Max. antall personer: 7

Motoreffekt fra (hk): 75.00

Motoreffekt til (hk): 115.00

Opplysninger: www.kellox.no