Båtbransjen sliter
Etter en ikke alt for god sommer, har flere bedrifter i båtbransjen i Norge fått problemer. Nå står permitteringer for tur. I Kellox/Loxkel, Scand Boats og Ertec i denne omgang.
Av Hans Due
Ingen kan helt forklare hvorfor ikke båtbransjen i Norge har hatt bedre tider det siste året. Den norske økonomien er knallsterk, det er lave lånerenter, folk flest har generelt bedre økonomi enn på lenge, bilsalget og det generelle forbruket har tatt seg opp og husprisene øker. Men båtbransjen sliter.
Nå har Kellox/Loxkel som importerer Honda og Tohatsu påhengsmotorer, båtmerkene Sea Star, Terhi, Achilles, AMT og distributør for de norske båtmerkene River og Hansvik i tillegg til motorsykler og ATVer måttet gå til permiteringer. Åtte personer i første omgang fram til 15. januar neste år.
Scand Boats har permittert omtrent hele arbeidsstokken.
Underleverandør av vindskjermer, dører og vinduer til det meste av den norske samt mange utenlandske fritidsbåtprodusenter, Ertec i Tvedstrand har permittert 13 og sendt permisjonsvarsel til ytterligere 15 medarbeidere. Mange andre sliter, og vi vil antagelig se flere slike tilfeller i løpet av høsten og vinteren. Selv flaggskipet og lokomotivet i norsk båtindustri, Windy har liten aktivitet i produksjonslokalene.
Fasiten på hvorfor det er blitt slik er det ingen som har kunnet gi, men faktorer som tre mindre bra somre på rad, finanskrisen internasjonalt, veldig mye bruktbåter til salgs og den stadige fokuseringen på ulykker og krav om diverse restiriksjoner i båtbruk har vært nevnt. Noen tror også at det voldsomme salget av fritidsbåter fram til finanskrisen slo inn har medført at markedet for fritidsbåter begynner å bli mettet her til lands.
Dog selges det båter. Noen få produsenter og impoertører har klart seg ganske bra. Noen har flyttet produksjonen til såkalte lavkostland i øst-europa. Andre har båter eller motorer i et segment som ikke er så påvirket av fritidsbåtbransjen som for eksempel Yanmar og Steyr som også leverer en del til yrkesbåtbransjen.
Bransjen håper på oppsving neste år, mens pessimistene mener at situasjonen som er nå vil fortsette ytterligere et par år. Bruktbåtmarkedet vil ganske sikkert komme igang igjen, men prisene på bruktbåter skal først ned en del. Veldig mange må nok først innse at fantasiprisene på bruktbåter som var for et par-tre år siden ikke vil komme tilbake .
(09.09.2011)