utgave nr 3 2011

Førsteinntrykk Finnmaster 52 SC

Gjennomtenkt: I den nye Finnmaster 52 SC har produsenten tenkt på de små viktige detaljene. Den er derfor blitt en meget praktisk skjærgårdsjeep.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: LARS K. LARSEN FOTO: ATLE KNUTSEN OG LARS K. LARSEN

Finske Finnmaster ligger ikke på latsiden og lanserer flere nye modeller i 2011. Vi har prøvekjørt den minste av nyhetene, 52 SC (17 fot). SC står for side consol, og innebærer at styrekonsollen er plassert på styrbord side. Det blir stadig vanligere å plassere styreposisjonen i SC-båter i midten, og gjøre plass til en passasjer til høyre for føreren. Selv om Finnmaster har plassert førerposisjonen helt til styrbord i båten, er skroget godt balansert når en person sitter her. Dette fordi batteriet er plassert i det største stuverommet på babord side for å kompensere for ujevn vektfordeling. Under vår prøvetur i Tanumstrand, en frisk høstdag i oktober, fikk vi testet hva skjærgårdsjeepen er god for. Skroget har en moderat planingsterskel som tillater et bredt fartsregister uten at man mister sikten forover. Vi registrerte ingen sjenerende skrangling fra interiøret under gange, noe som vitner om en kompakt og godt sammenskrudd konstruksjon. Toppfarten på 33 knop er der den burde være med Yamahas nye 70-hester, som for øvrig passer båten perfekt. (mer om kombinasjonen 52 SC og Yamaha F70 på side 38) 80 hk er maks motor, men 70 holder i massevis, og er det fornuftige valget til denne båten.

Stort stuverom

Lengst akter har Finnmaster plassert en badestige som er lett å få ut selv for en person som har havnet i vannet ufrivillig. Ombordstigning etter et forfriskende bad er meget enkel. Fra badeplattformen er det lagt til rette med tre solide steg opp til uteplassen. Til tross for sin beskjedne størrelse, kan Finnmaster 52 SC leveres med kalesje, og har derfor kalesjegarasje bak ryggstøet på akterbenken. Under sittebenken, som holdes oppe av en gassløfter, finnes et stort todelt stuverom. I den minste avdelingen er batteriet plassert. Hovedstrømsbryteren er plassert i det største av de to avdelingene. Siden løse gjenstander i stuverommet lett kan komme i kontakt med bryteren, kunne produsenten med fordel funnet en mer hensiktsmessig plassering til denne.

Kompromiss for fører

I 52 SC sitter du på akterbenken. Det gir i mange tilfeller en litt ubehagelig sittestilling. Løsningen blir et kompromiss som fungerer greit nok for de fleste. Finnmaster har i alle fall tatt høyde for at enkelte er over 180 centimeter i lengden. Dette gjør at de minste vil måtte sitte foroverlent for å nå frem til rattet, uten tilstrekkelig ryggstøtte. Førerkonsollen er ellers meget god, med en riktig vinklet fothviler, god plass til en liten kartplotter i siktlinjen, to koppeholdere og et hanskerom med 12V-uttak. Selve lokket på hanskerommet ser litt billig ut og har skarpe kanter.

Enkel ombordstigning

Små detaljer som derimot betyr noe er de praktiske trinnene som vi finner ”over alt” på båten, som gjør det lett å bevege seg om bord og i land uten å måtte trå på putene. Som nevnt har du en solid trapp opp lengst akter. Den samme løsningen har du for ombordstigning fra brygga både styrbord og babord midtskips. Også lengst forut har Finnmaster klart å lage praktiske trinn. Men de smarte løsningene stopper ikke der. Alle stuverom er drenerte og putene er tilpasset slik at lukene kan åpnes uten at man trenger å fjerne putene. Også fenderne har sin faste plass i et stativ på styrbord side foran konsollen. Dette er den minste båten vi har kjørt som har denne enkle, men geniale løsningen. Låsebeslagene på stuverommene er noe skarpe i kantene og blant de enkleste på markedet.

Noe dyr

Finnmaster har laget en solid skjærgårdsjeep der de viktige tingene er på riktig plass. Løsningene er gjennomtenkte og båten er trygg. Med prisen på snaue 195 000 kroner med 70-hester på hekken tilhører Finnmaster det øvre prissegmentet. Den er likevel fortsatt noe rimeligere enn tilsvarende Yamarin- og AMT-båter, men dyrere enn Bella og Ryds. Kalesje, fast tank og teaklaminat på trinn og dørk er ekstrautstyr. ”Med alt” lander båtens prislapp på et sted like over 200 000 kroner.

FAKTA: Finnmaster 52 SC

CE-Kategori: C
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 5,20
Bredde i meter: 2,00
Vekt tørr båt kg: 580
Drivstoff i liter: 60
Maks antall personer: 6
Motoreffekt fra-til hk: 50-80
Motor i testbåt: Yamaha F70
Toppfart i knop: 33
Pris fra kr: 193 000
Pris testbåt kr: Ca 209 000
Opplysninger: www.finnmaster.fi