utgave nr 8 201

Nyheter august 2010

Nye kartplottere, nye båter og annet maritimt utsyr. Her er nyhetene fra august 2010.

Publisert Sist oppdatert

Multimaskin

Kappløpet om den mest attraktive navigasjonsenheten raser videre, og nå har Simrad opparbeidet en liten ledelse med sin NSE-serie. Litt odiøst sagt er det snart bare å steke egg og bacon til frokost du ikke kan gjøre på denne maskinen.

Av Hans Due

Vi har tidligere testet bredbåndsradar-, plotter- (Nr. 4/2010) og structure-scan ekkoloddfunksjonen (Nr. 6/2010) på denne maskinen. Men Simrad har også lagt inn andre funksjoner som integrert autopilot, elektrisk kontrollstyring og overvåking av så vel det elektriske som tanknivåer samt tilkobling til dockingstasjon for Ipod eller MP3-spiller med FM/AM-radiodel som kan styres fra instrumentet. Man kan saktens lure på når man skal få tid til å nyte naturen og holde utkikk gjennom frontruten med egne øyne dersom man skal betjene og holde kontroll på alle funksjoner på skjermen til en hver tid.

    

Men imponerende er det at man har klart å pakke så mange funksjoner inn i ett enkelt instrument. Overvåkingssystemet kaller Simrad for C-Zone Digital Switching. Her kan man få opp en rekke skjermbilder som forteller hvordan batteristatus er, om hvor mye strøm som brukes i øyeblikket, tankkapasitet både på drivstoff, ferskvann og septik, og man kan slå strøm av og på til de forskjellige kretsene via skjermen og man kan også slå av- og på alle kretser samtidig.

    

Autopilotfunksjonen kan integreres i instrumentet slik at man ikke lenger behøver å ha en egen enhet på dashbordet for å styre piloten. Dette gjøres ved å aktivisere autopiloten med et menyvalg, og så popper en rute opp på skjermen som viser autopilotfunksjonene. Denne ruten kan man ha oppe som et valg ved siden av hovedskjermbildet, enten det er kartplotter, radar eller ekkolodd. Velger man å ikke ha denne ruten oppe, vises autopilotfunksjonen i et lite horisontalt bånd øverst på skjermen.

    

En dockingstasjon koblet til apparatet gjør at man kan putte inn et minnekort, en Ipod eller en MP3-spiller og styre den fra skjermen, alternativt styre FM/AM-radio fra skjermen også. Dermed er behovet for et eget radiopanel på dashbordet også borte. Systemet kaller Simrad for SonicHub marine audio server.

 

Liten forandring, stor forbedring

 

AMT 200 DCC er en videreutvikling av AMT 200 DC. Skrogbredden er økt med seks centimeter i forhold til sin forgjenger. Tilsynelatende en minimal forandring, men likevel en stor forbedring av sjø- og kjøreegenskapene.

  

Båten har tidligere vært utstyrt med trimflaps, men dette er droppet på den nye utgaven, av den enkle grunn av de ikke lenger har noen funksjon. Det er stor stabilitet i det nye skroget.

  

Båten er blitt rettere i forpiggen, og dermed er kabinen under dekk blitt noe større. Den lille utvidelsen har gjort det litt enklere for to mennesker å dra på overnattingstur.

  

Båten leveres både med Hondas 115 hk og 150 hk. Med fire voksne om bord anbefales det største motoralternativet. Vindskjermen gir god beskyttelse. Akter har båten en sosial u-sofa som kan slås ned til å bli en stor solseng. Kalesjen er skjult i en kalesjegarasje bak sofaen. Under dekk er det i soveplass til to - og et skjult portabelt toalett. Det er godt med stuveplass.

 

Største lengde i meter: 6.05 m

Største bredde i mter: 2.31 m

Fart i knop: 40

Motor fra-til i hk: Honda BF 115-150 hk

Pris: 410.000 (150 hk)

 

www.kellox.no

 

 

Minstemann

 Aqaudor 22 C er en ny liten hyttebåt fra den finske båtprodusenten, den minste innelukkede båten i modellserien. Hytta har en dør i begge ender, slik at du kan vandre gjennom hele. I tillegg er det grei adkomst utsiden av overbygget.

Båten egner seg godt til småturer. Den har spyletoalett og soveplass til fire personer, to under dekk forut og to i salongen.

Selv om dette er en innelukket båt, har den gode solforhold, både på dekket bak og foran. Godt med lys slipper igjennom de store taklukene.

Båten er beregnet for motorstørrelse fra 135 til 250 hk.

 

Største lengde i meter: 6.65

Største bredde i meter: 2.68

Dyptgående i meter: 0,78

Vekt tørr båt i kg: 1870

Drivstoff i liter: 220

Motor fra-tili hk: 135-250 hk

Vanntank i liter: 13

 

 

www.aquador.fi

 

Finsk offshore
Finske Minor har nylig lansert en 28-foter i sin offshoreserie. Den legger seg midt i utvalget mellom 25 og 37 fot. Designet skiller seg ikke ut fra de øvrige båtene. Det er lagt vekt på god finish og praktiske løsninger. Båten har to lugarer, en stor u-sofa til seks personer og en stor takluke. Det er skyvedører ut til stort dekk fra begge sider. Dekket går rundt hele båten i ett plan.

Båten er utstyrt med en Volvo Penta D6-370. Toppfarten skal ligge rett i underkant av 40 knop.

 

Største lengde i meter: 8.80

Største bredde i meter: 2,98

Dyptgående i meter: 1,00

Dieseltank i liter: 375

Vann i liter: 100

Septik i liter: 40

CE-klasse. B

www.norskbatsenter.com

 

Småbåt for storfiskere

 Hansvik nyhet 550 proff er - som navnet sier - bygget for de proffe, de som har fisken som lidenskapelig hobby eller levebrød.

  

Båten er meget romslig til å være så liten. Godt med plass på dørken og en god høy griperekke. Samtidig har den sitteplass til hele fiskarlaget, syv i alt, inkludert to nedfellbare stoler på hver side akter.

  

Dørken er hevet såpass at båten lenser godt selv med mye last. Båten bygger på Hansviks velprøvde 18-fot skrog som er solgt i tusenvis av eksemplarer.

  

Som produsenten sier selv; kanskje ikke en båt til å vise seg frem i, men til gjengjeld for en som vil ha en solid og stabil bruksbåt med enkelt vedlikehold og praktiske løsninger.

 

Største lengde i meter: 5.50

Største bredde i meter: 2.10

Dyptgående i meter: 0,40

Antall personer: 7

Maks motor: 60 hk

www.kellox.no

 

Pioner ”individual”
Ønsker du å kjøre rundt i en Ferarrirød båt, eller er du kanskje mer glad i Solgul? Eller hva med å ta den helt ut å med barske ”Commandor sort”? Pioner åpner for individuelle fargevalg.

-Ideen bak konseptet er å gi kunden valgfrihet.
Båtene leveres i standard farger, men i tillegg til har vi mulighet til å produsere i gul, oransje, koksgrå, sort, blå, grønn eller hvit, sier Mette Sauge hos produsenten Cipax AS.

Pioner båtene har vært produsert av Cipax AS siden starten i 1959 og er ett av Europas mest kjøpte båtmerke gjennom alle tider. Pioner båtene rotasjonsstøpes i Polyetylen - et sterkt materiale som er tilsatt UV stabilisator. Båtene støpes i ett stykke og tåler store påkjenninger som støt og slag, streng kulde, høye temperaturer og sollys – alt uten å ta skade.

www.kellox.no

 

 

Finn sjøveien på internett
Gule sider har nå lansert sjøkart som dekker hele den norske kysten og Sverige. Kartløsningen gir deg ikke anbefalte ruter fra en destinasjon til en annen, men lar deg tegne opp egne farleder, som du så kan dele med venner via mail eller sosiale medier. Kartene kan du se på flere måter. Enten som rene sjøkart, skråfoto eller som flyfoto. På den måten får du et bedre bilde av land- og havneområdene langs kysten.

 

 

To nye i Squadron-serien

Den britiske luksusbåtprodusenten Fairline lanserer nå to nye modeller i Squadron-serien. 41-foteren med flybridge skal vises frem for publikum for første gang under høstens båtmesse i Cannes. Vil du ha den nye 50-foteren i samme serie må du vente til 2011. I begge modellene har Fairline lagt vekt på å utnytte den innvendige plassen maksimalt. Både 41- og 50-foteren blir levert med motorer fra Volvo Penta eller Catepillar.

 

Ny Nor Dan tar form
Entusiastene på Moelv som vil føre Nor Dan-navnet videre har gjort grundige forberedelser til lanseringen av sin nye Nor Dan 780 DC.

 

AV AMUND RICH. LØKEN

 

Litt forsinket, men etter en omfattende utviklingsperiode, blir daycruiseren fra Moelv-baserte Nor Dan presentert for første gang på ”Båter i Sjøen” i Sandvika i høst.

-Her har vi lagt stor vekt på praktiske og smarte løsninger. Vi som har et brennende hjerte for Nor Dan-båtene har lang erfaring på sjøen, derfor vil vi også vise det når nyhetene kommer, at dette er gode bruksbåter med glimrende sjøegenskaper, sier Dag W. Cappelen på Moelv, som er styreleder i det nye selskapet.

 

Ferdig med Polen

Mens Nor Dan tidligere ble produsert i Polen, blir de nye 100 % norske produkter. Det er nor Dan båtbyggeri AS på Evje som skal støpe båtene, mens det er Jahn Vestli ved Jali produkter i Arendal som skal sette båtene sammen. Pluggen er utviklet i Arendal.

  

Båten vil få en sto L-sofa bak og en praktisk bysse med god arbeidshøyde på babord side. Adkomst til båten blir via trapp ved siden av førerplassen med luke i vindskjermen. Nor Dan 780 DC blir en voksen dagsturbåt, men den vil ha overnattingsmuligheter for fire personer. V-bunnen er utviklet på 22.4 grader.

  

På førerplassen er det lagt stor vekt på å gi plass til alle nødvendige instrumenter, inklusive en god plass til både sjøkart og plotter.

  

Standard båt vil bli levert med 200 hk, men vil uten problemer bære en 350 hesters motor. Nor Dan knytte seg til et etablert forhandlernett i Norge, hvem er i skrivende stund uklart.

Pris er ennå ikke fastsatt, men det er grunn til å tro at en pakke vil ligge fra 800.000 kroner og oppover, alt avhengig av utstyrsnivå og motorkraft.

www.nordanboats.com

 

Største lengde i meter: 8.20

Største bredde i meter: 2,65

Tekt tørr båt i kg: 2300

V-bunn i grader: 22.4

Motor fra-til: 200-350 (utenbords).

 

Kraftig nyhet
Perkins lanserer nå sin kraftigste dieselmotor noen sinne.
M300C er en sekssylindret motor på 6.6 liter. Den yter 300 hk ved 2400 o/min. Det hevdes fra produsenten at turbo-motoren med intercooler er blant de mest støysvake på markedet. Den skal også være svært gjerrig på dieselen. Motoren er basert på Perkins 1100-serie, og har serviceintervall på 500 timer.