utgave nr 4 1999
Robert Myrene: Ung båtdesigner
Ung båtdesigner
FLERBRUK FOR FREMTIDEN
Maritim minimalisme, sikkerhet, spenst og flerbruk er noen stikkord for Robert Myrene. Et nytt friskt navn innen norsk båtdesign om dagen. Har har et år igjen på arkitekthøyskolen, men har allerede markert seg via den nye aluminiumsredningsskøyta og sin egen 20 foter Voyage 2000, en familievennlig utradisjonell flerbruksbåt.
AV ANNE MARIT KLOKK
Robert Myrene er fra Haddal ved Ulsteinvik. Han har vokst opp med båt og har på en måte også opplevd noen århundrer norske båttradisjoner i sitt 26 år unge liv. Den første båten han husker var nemlig farens åpne færing med seil, og siden har det gått slag i slag, både bokstavelig talt og seilmessig sett. Albin Viggen, Happy 27, Hallberg Rassys Monsun og endelig en Malø 50 er båter familien har eid, så det er seiling og motorseiling unge Robert har mest av i blodet. Samtidig er han interessert i bildesign og tegner dessuten på alt fra kjøkkenredskaper, sykler, båtdetaljer og er vel, som de fleste andre designere, fasinert av det magiske året 2000 og nye designstrategier.
-Far min driver reklamebyrå. Søstera mi er også der. Men jeg vil bli industridesigner, jobbe tredimensjonalt og skape håndfaste ting. Nå er det båt jeg former. Det begynte med at jeg valgte flerbruksbåt som frioppgave andre året på skolen, og slik ble Voyage 2000 født. En stødig 20 fots katamaran der interiør og seter kan flyttes på etter behov, sier han. Modellen ble presentert på Sjøen for alle for to år siden, og Robert holder på med prototypen innimellom studier og andre oppdrag.
Flerbruksbåt
-Ideen var å lage en åpen flerbruksbåt i flerbruksbilens ånd. En fritidsbåt for folk flest som raskt kan ”ommøbleres” for ulike bruksområder. Til transport, overnatting, bespisning, soling – ja, du kan til og med ta med deg solstolene inn på stranda eller klappe dem helt sammen eller omskape dem til bord. Når man flytter på interiøret i en båt, er det en fordel med katamaranskrog. Et-skrogs båtene er mye mer ustabile og avhengig av en konstant vektfordeling. Skroget er konstruert av Arild Overå, og han og jeg har hatt et fruktbart og for meg, lærerikt samarbeid. Prototypen er laget i spesielle glassfibermatter fra Devold AMT i Langevågen, et materiale jeg har stor tro på, sier han.
Når det gjelder design, ser Voyage 2000 unektelig annerledes ut. Linjene er forvirrende nye for tradisjonsbundne båtfolk. Hva er foran? Hva er bak, når man ser farkosten fra siden?
-Det er det som er meningen, sier Robert. -Båten skal gi inntrykk av å være omsluttende, trygg og snill. Ikke hissig peke nesa forover, ampert oppover eller bølgesprutende nedover. Båten skal ikke være noe spisst fartsuhyre, selv om det vil tåle mye fart. Den innvendige bredden er stor (2 meter), og man kan selvsagt gå gjennom hele båten ved å flytte frontruten.
Kalesjeløsningen består av tre deler som sammen med frontruten er festet til et justerbart rammeverk og kan reguleres i høyden. Denne løsningen gir full ståhøyde under kalesjen i oppslått posisjon. Rammeverket gir også mulighet for å skyve frontvinduet opp og akterover. Systemet er knappeløst og når ”camperen” ikke brukes, ligger sidedukene skjult i aluminiumsprofiler og fungerer som tetning mellom ramme og vindu.
Redningsskøyte
Robert Myrene hadde et års permisjon fra skolen, både på grunn av sitt eget prosjekt og fordi han vant en designkonkurranse om å tegne en ny redningsskøyte for Redningsselskapet.
-Dette var kjempespennende og moro å få være med på. Det begynte med at jeg laget noen skisser som antydet en mulig designretning, basert på Alusafe 1500, et kjent aluminiumsskrog fra UFAS (Ulstein Forsyningstjeneste) som nå lager aluminiumsskøyta som skal være ferdig i juni. Dette kan bli skøyta man vil bygge videre på i fremtiden. Det er et lettere, rimeligere og enklere konsept enn dagens skøyter, sier Robert.
Roberts bidrag representerte et formuttrykk som er ganske radikalt for en slik båt, men konseptet inneholdt alle funksjoner etter kravspesifikasjonene til Redningsselskapets og UFAS. I tillegg har båten fått en estetisk dimensjon, som Robert mener har manglet for de siste års redningsskøyter. Etter en del møterunder og justeringer, ble to av Roberts skisser ”fusjonert” og man bestemte å forlenge båten noe. Dette innebar flere forandringer som ble gjort av Robert og UFAS’ konstruktør, Axel Johansen. Den endelige løsningen ble raskt klar, og båten kan du se rundt Drøbak til sommeren.