utgave nr 7 1991
Saga 32 og Skilsø 950 Arctic
Skilsø 950 Arctic og Saga 32
TO HYTTEBÅTER
Testteam: Ingvar Johnsen og Hans Due
Disse båtene er flytende hytter som kan brukes i en meget lang sesong. Sagaen har to fot mer enn Skilsøen, men innredningsmessig er de bygget opp over noelunde samme konsept. En vesentlig forskjell er at Skilsøen har et planende skrog, mens Sagaen er halvplanende. Prismessig skiller det knapt 30.000 kroner.
Du slipper å kneppe kalesjer, du har køyeplass til seks personer, separat dusj/toalettrom, bysse, styrhussalong og stort, selvlensende akterdekk med port ut til badeplattform. Likhetspunktene er mange. Men det finnes også vesentlige forskjeller, både i utførelse og kvalitet.
Begge båtene er utstyrt med Volvo Pentas 200 hk. dieselmotor. Skilsøen har drevversjonen, og med det planende skroget målte vi en toppfart på 27 knop. Sagaen har kjøl og strak aksel, og halvplanerskroget ble målt til en toppfart på 19,6 knop.
Begge båtene er behagelige å kjøre, men har ganske forskjellige egenskaper. Skilsøen er myk i alle fartsområder på flatt og småkruset vann, mens det planende skroget møter sin begrensning i takt med økende bølgehøyde. Sagaen derimot er lettkjørt og behagelig i alle fartsområder, selv når bølgehøyden øker til godt over halvmeteren. Men Sagaen er "våt". Det skal ikke mye sidesjø til før vindusviskerne går for full maskin, og åpne takluker frarådes. Skilsøen er tørr under de fleste forhold. Skilsøen er enkel å manøvrere i havn, takket være duopropdrevet, mens Sagaen med sin dype kjøl skriker etter baugpropell.
Innredningen er stort sett bygget over samme lest, med en vesentlig forskjell. Skilsøen har en fast dobbeltlugar og en dobbelt stikkøye, mens Sagaen har en dobbeltlugar og to enkle stikkøyer. Hva man foretrekker, avhengiger av behovet.
Finishen er jevnt over bra på begge båtene. I Sagaen fant vi noe "smågrums", mens Skilsøen var nær hundre prosent feilfri. Støynivået er lavt i begge båtene. Alt i alt er det blitt meget hyggelig å teste norske båter nå sammenlignet med for 10 år siden.
SKILSØ 950 ARCTIC
KjøreegenskaperBåten er myk. Konstruktøren Rolf Roland har gjort en god jobb. Vi klarte ikke å bringe båten ut av fatning selv ved de mest provoserende manøvreringer. Duoprop-drevet holdt godt, og kaviterte kun (trakk luft) en smule ved fullt rorutslag på maks fart. Båten er tørr! Finmanøvrering var grei selv i den trangeste havn.
FørerplassRiktig plassering av instrumenter (i synslinjen) og bryterpanel.Det er dessuten plass til ekstra instrumentering som navigator, ekkolodd og radar. Smart kartbord til å vippe opp i skrå vinkel. Kartlampe hendig plassert, men den hvite pæren bør skiftes ut med en rød (ødelegger ikke nattsynet).
To vindusviskere er standard, men de mangler selvparkering. Defrostervifte er standard. Bra! Vi savnet glass/flaskeholder ved førerplass. Det er god sikt horisonten rundt. Du kan stå og kjøre med hodet opp av takluken hvis du er 180 cm. eller høyere. Er du lavere, må du stå på tå. Det er satt av bryter til vindusspyler, men den følger ikke med som standard. Det er et lite sidevindu til å åpne på hver side. Dashbordet bør få en mattere overflate. I sterk motsol er refleksene i frontruten meget generende.
Ryggen på det doble førersetet kan vippes forover, og blir en del av spiseplassen som rommer fire mennesker. Bordet kan senkes, og hele arrangementet gjøres om til en dobbeltkøye. Det er en stor skuff som trekkes ut på skinner under hvert dobbeltsete. I den ene skuffen er det montert kjøleboks.
Byssa er velutstyrt med ett skap og fire skuffer, hvorav den ene er innredet for bestikk. Den ene skuffen er stor og dyp for matvarer. Vipper man fram passasjersetet, kommer man til kokeapparatet (Wallas Safeflame). Over vasken er det en lem som vippes akterover og gir god avsettingsplas. Både vask og armatur er i meget bra kvalitet. Blandebatteriet er av ettgreps-typen. Ikke ofte man ser det i norske båter.
Under dørken er det et stort stuerom med plass for varmeapparat og tanker. Aktenfor byssa er det et skap inn under dollbordet. Det er to lys i taket, hvorav det ene er et lysstoffarmatur over byssa. Døren til uteplassen er i glass med aluminiumkarmer. Den er solid og har låsemuligheter i flere posisjoner. Taket er helstøpt, og innredningen er bygget på en innerliner. Ved nedgangen til lugaravdelingen er det en foldedør med plexiglass skyveluke over.
Det er en dobbelt stikkøye inn under førerplass. Den er skilt fra mellomgangen med en fortrekksgardin. Lys kommer inn fra et lite vindu mot salong/styrhus. Skott, skrogside og tak er polstret med skai, og det er én langsgående hylle samt ett lys i taket. Av- og påkledning foregår i mellomgangen der det er et stort hengeskap og tre små skap og et barskap. Her er det også inngang til toalett/dusjrom og sovelugar med dobbeltkøye i forpiggen. Det er et 12 volt-uttak over barskapet.
Dobbeltkøya i forpiggen er skråstilt langs den ene skrogsiden. Under køya er et enormt stuerom. I hode-enden av køya mot toalettet, er det også et skap pluss et på styrbord side ved døra.Dette skapet har benkeplate, og ved siden er det en sittebenk og på skottet mot forpiggen et speil. Skrogsider og tak er polstret med skai. Det er kantsydde tepper på alle dørker. I taket to lamper pluss en leselampe på skottet. Det er 12-volt uttak her også. Lugaren er lys og trivelig med vinduer langs sidene og en luke i dekket. Luka er hengslet i akterkant. Til produsenten: snu den!
har nesten full ståhøyde. Skottene er i treverk, taket skaipolstret. Selve doen er i vanlig bra kvalitet med trelokk og ramme. Vi savnet håndrekke eller gripehåndtak.
Vasken er helstøpt og utstyrt med armatur i samme toppkvalitet som i byssa. Under vasken er det et skap til toalettsaker, og det går også an å stable noe i en hylle bak doen. Fire støpte tannglassholdere noterer vi også på plussiden. Rommet har elektrisk vifte for utlufting, og i bryterpanelet for utluftingen sitter også bryter til elektrisk lensepumpe dersom man monterer dusj. Hverken dusj eller lensepumpe følger med som standard. Det er ikke mye vi har å utsette på toalettrommet, men skulle vi pirke på noe, måtte det bli plasseringen av lyset i taket. Du får nemlig lyset i nakken dersom du ønsker å speile deg.
Uteplassen akterut er ren og ryddig og drenert. I borde er det ett skap på hver side under dollbordet. Det ene rommet er tomt og kan brukes til fortøyningsutstyr. Det andre rommet inneholder hovedstrømbryter. Lensepumpene er felt inn i borde, og er lett tilgjengelige. Rundt hele uteplassen er det solide håndrekker, og det er ett bredt stigtrinn på hver side. Dollbordet er bredt og greit å bevege seg på. Det er antisklimønster på fordekket og dollbordet. Pulpiten er passe høy, og det er griperekker på styrhustaket. Det er solide kryssholt på baugen og akterut, samt midt på båten. I baugen er det to drenerte bokser, en for dreggtau og en for fortøyningsgreier. I nebbet er det et hull for baugrulle.
Ut til badeplattformen kommer du via en port i akterspeilet. Plattformen har to drenerte bokser, bade-/redningsleider og hånddusj. Det er ikke inspeksjonsluke til drevet, men på denne båten byr det ikke på problemer siden propellene er lett tilgjengelige når drevet er vippet opp. Vi gir pluss for håndrekkene rundt uteplassen som bøyes av og går helt ned til badeplattformen på hver side av akterporten.
Motorrommet er stort og ryddig. 200-hesteren til Volvo virker nesten puslete i det store rommet, og serviceadkomsten er upåklagelig. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Det er to batterier i separate kasser ved siden av motoren. Det er tilstrekkelig med 12-volts uttak ombord, og adkomsten til tanker er bra (under stuerommet under dørken i styrhussalongen). Ladespenningen målte vi til 14,1 volt, og det er nesten til-fredsstillende. En skikkelig laderegulator ville gjort underverker (minimum 14,4 volt). Men batteriet var toppladet.
Fart/støyFarten er målt med en mann ombord, ingen last, ca. 260 lt. diesel og tom vanntank. Støyen er målt ved førerplass med dør til uteplassen lukket.
Omdr. Fart i knopStøy i dba
390027,081,0
360023,081,6
330018,978,4
300015,480,5
270011,976,9
2400 9,577,9
2100 8,074,2
1800 7,673,4
1500 6,671,7
1200 5,469,5
900 4,666,2
650(tomg.) 2,967,8
Lengde inkl. badeplattform og nebb:9,54 m.
Lengde uten badeplattform:9,12 m.
Bredde:3,20 m.
Dypgående:0,90 m.
Vekt:3300 kg.
Drivstoff:450 lt.
Vanntank:180 lt.
Septiktank:150 lt.
Pris m/ Volvo Penta AD41DP.Kr.749.400,-
Produsent:Skilsø Baatbyggeri A/S, 4818 Færvik. Tlf: 041-85611.
SAGA 32
KjøreegenskaperHalvplanerskroget er konstruert av Eivind Amble og trives best rundt 15 knop, selv om toppfarten ligger godt opp mot 20 knop. Med motoren på ca. 3000 omdreininger hadde vi det svært så behagelig ombord, og kunne gjerne kjørt i time etter time. Propellen burde imidlertid vært slipt, for på turtall mellom 1100 og 1400 omdreininger noterte vi generende hyling. I motsjø og medsjø gikk båten fortrøstningsfullt gjennom en drøy halvmeter sjø, men i sidesjø gikk vindusviskerne for fullt. Da var båten våt! Både i høy og lav hastighet.
Manøvrering akterover er tungt med halvplanere og deplasementsbåter, og Saga 32 var intet unntak. Hjerteaktivitet og transpirasjon hos båtføreren settes på en alvorlig prøve uten baugpropell. Heldigvis hadde vår testbåt både baugpropell og trimplan, slik at testteamets helse er intakt.
Førerplassen er meget konvensjonelt bygget opp. Ratt og instrumenter er plassert ved siden av hverandre. Oppå dashbordet er det kartbord, glass/flaskeholder og bryterpanel. Kompasset er i siktelinjen. Tidligere modell har en konsoll foran kartbordet med plass til kompass og instrumenter, men vi skjønner godt at man har gått bort fra denne løsningen fordi konsollen stjeler mye av utsikten forover. Imidlertid er det et savn at ikke instrumentene også er i siktelinjen.
Det er bra sikt horisonten rundt. Gass/gearspak sitter riktig plassert. Kontrollen for baugpropellen var montert aktenfor gass/gearspaken, og er av Sleipners nye type med trykk-knapper. Vi liker fortsatt det gamle systemet med "joystick" best. Den er lettere å håndtere fordi du slipper å måtte kaste et blikk ned på panelet for å finne knappene hver gang du skal skifte dreieretning på baugpropellen.
Førerstolen har regulering for vinkel på sete og rygg, men ikke regulering i lengderetning. Det ville det heller ikke vært plass til fordi kjøleskapet står i veien. Tre vindusviskere med selvparkering er standard. Bra! Men vi savnet vindusspyler, særlig ombord i en båt som er såpass våt i sidesjø. Det tar ikke lang tid før frontrutene er tilgriset av salt. Kartlampe glimret med sitt fravær. En ren forglemmelse fra produsentens side?
Dobbel styreposisjon er standard, hvilket gir plusspoeng i protokollen. Det samme er tilfellet for Suuntos kompass som er meget oversiktlig og lettlest.
Innredningen i Saga 32 er speilvendt i forhold til Skilsøen. På Sagaen er salongen på babord side, og organisert som en L-sofa med bord aktenfor passasjersetet. Passasjersetet er en trang toseter med kartbord foran. I L-sofaen er det bra plass til fire personer. Under sofaen er det et stuerom og under dette igjen befinner drivstofftanken seg. Bak ryggstøet er varmeapparatet som er standard. I hjørnet av L'en er et barskap. Det er et skap med hyller under passasjersetet (plass til karter) og i kortenden av L'en er det to skuffer. Bordet kan senkes og blir en del av L-sofaen som dobbeltkøye.
På motsatt side er byssa. Den er komplett! Et lite minus gir vi innredningen i det store skapet under oppvaskbenken. En nettingkurv som stanger i slanger til armatur og oppvaskkum, er for dumt. Forøvrig inneholder byssa alt man trenger. Tilstrekkelig med skuffer, skjærefjøl, valgfritt gass- eller Safeflame kokeapparat, 42 liters kjøleskap, skikkelig rørleggerarmatur, overskap og oppbevaringsskap bak oppvaskbenken. Siden kokeapparatet står like ved døren til uteplassen. skal vi ikke pukke for mye på ventilasjons-mulighetene. Men har du døren lukket, er en mekanisk ventil over byssa eneste utlufting.
Innredningen er i lakkert teak, - mye treverk som er godt skrudd sammen. Gir et solid og ekslusivt preg. Døren til uteplassen er i aluminiumprofiler med glass, låsbar i flere posisjoner og av god kvalitet.
I taket er det to store skyveluker (ekstrautstyr) av bra kvalitet. Imidlertid kan hele taket fjernes for at motoren skal kunne heises fritt ut av båten ved service og reparasjoner. Smart!
Båten har en separat lugar med dobbeltkøye i forpiggen og to enkle stikkøyer inn under førerplass og passasjersete. Dobbeltlugarern har køye på skrå langs den ene skrogsiden med en sittebenk ved siden av i forpiggen. På skrå langs den andre skrogsiden er et hengeskap som ikke rommer allverden. Under køya er et stort stuerom samt to skuffer. Skrogsider og tak er polstret med skai. Det kommer dagslys inn gjennom sidevinduer og dekksluke. Luken er hengslet i bakkant, men burde vært snudd.
Fra begge stikkøyene har man adgang til mellomgangen. Ønsker man å være i fred, må man montere gardinskinner i taket og få opp forheng. Ventilasjon skjer via ventiler i overbygget. På den ene siden er det også et klesskap og en skuffseksjon. Under køyene er det stuerom. Skrogsider og tak er skaipolstret, men polstringen i den ene stikkøya hadde løsnet og hang i bukler.
En dobbelt stikkøye eller to enkle, blir en smaksak. Selv foretrekker vi en dobbeltkøye, for det er gjerne her skipperen sover. Da er han nærmest til å rykke ut når noen skriker på VHF'en eller når vinden uler natterstider og fortøyninger og ankre skal sjekkes uten at andre ombord blir forstyrret i nevneverdig grad.
Dørkene er belagt med kantsydde tepper.
er gjennomtenkt og funksjonelt. Kun to mangler: Håndrekker eller gripehåndtak og slingrekant rundt vasken. Ellers er det greit. Helstøpt vask, drenert dørk med trallverk i plast, stor hylle med plexi-glassdører for oppbevaring av toalettsaker, elektrisk avtrekksvifte, lys over speil med 12 volt-uttak, Skikkelig armatur med hånddusj. RM-toalett av billigste utgave med lokk og skål i plast. Tannglass-holder, såpekopp, håndkleholder og dorullholder er i aller enkleste kvalitet. Rommet hadde vunnet på bedre kvalitet i toalett og holdere.
U
teplass/dekk/overbyggAkterdekket er selvlensende. To store luker går ned til et digert stuerom. En solid port i akterspeilet går ut til badeplattformen. Det er kraftige håndrekker i rustfritt stål rundt hele akterdekket. Håndrekkene fortsetter ned til badeplattformen som er trappet ned. Øverste del av badeplattformen inneholder to store stuerom for ankere og fortøyningsgreier. Dusj med kaldt og varmt vann er standard.
Som ekstrautstyr kan du får benker med stuerom på akterdekket. Dekket har antisklimønster.
Dollbordet er bredt og godt å gå på. Det er solide griperekker på styrhustaket og på fordekket. Sistnevnte griperekke fortsetter på siden av overbygget. Der kommer den i konflikt med takskjegget, og har liten funksjon til annet enn som feste for fendere. Pulpiten er passe høy, men kanskje litt for smal i åpningen mot baugen.
I baugen er det to luker til stuerom for anker og fortøyningsutstyr. En egen kjettingkasse har fått plass i dette rommet, først og fremst ment for ankervinsj som det er satt av egen plass til i forkant av hyttetaket.
Det er tre kryssholt på hver side av båten, i baugen, akterut og midtskips. Bra! Over hyttetaket er en bøyle med plass for lanterner, lyskaster, horn, radar og antenner.
Motoren som ligger under dørken i styrhussalongen, er meget godt støyisolert. Men lukesystemet til motorrommet er som et puslespill der brikkene garantert kommer til å falle som et korthus hvis du får motorstopp på fjorden i litt ruskevær og må avduke den grønne eller grå klumpen.
Men når det er sagt, iler vi til med å forsikre om at det er rimelig bra plass i motorrommet for service og vedlikehold. Under motoren er en motorsump som samler opp oljesøl, slik at dette ikke forsvinner ned på kjølsvinet. Imidlertid noterte vi manglende drenering gjennom den langsgående balken ned til kjølsvinet.
Omkobling fra hoveddrivstofftank til reservetank var lett tilgjengelig gjennom en liten luke i den aktre delen av motorrommet. Vi gir også plusspoeng for den elektriske lensepumpen som både var utstyrt med nivåbryter og manuell bryter fra bryterpanelet på dashbordet. Pumpen var, som riktig er, koblet direkte på batteriet utenom hovedstrømsbryteren. Forøvrig var slanger og kabler riktig oppklamret i motorrommet.
Det store stuerommet under akterdekket inneholder også batterier og hovedstrømsbrytere, styremekanisme (Tenfjord hydraulisk), motorpumpe for trimplan (ekstrautstyr), manuelle lensepumper (to for bunnvann og en for septik) og smørekopp.
Som standard følger det med et 110 amp/t. startbatteri og et 140 amp/t forbruksbatteri, begge plassert i en egen kasse under dørken på styrbord side. Vår innvending mot denne løsningen er for det første at vi ville byttet ut batteripakken med et startbatteri på 70 amp/t og to forbruksbatterier på 110 amp/t. Strømforbruket ombord i fritidsbåter av denne typen er formidabelt, mens startmotoren trekker minimalt med strøm for hver start.
Ladespenningen målte vi til 14,2 volt. Det er godkjent, men heller ikke mer. En skikkelig laderegulator ville holdt ladespenningen på minimum 14,4 volt. Batterikabler har tilstrekkelig tversnitt. Under førerstolen er det et eget sikringspanel for det elektriske, og ved siden av dette panelet er det en luke inn til de elektriske koblingene. Imidlertid er det her et sant virvar av kabler som det ikke er tilrådelig for ukyndige å tukle med.
Vår andre store innvending er batterikassen som er meget vanskelig tilgjengelig. Den må trekkes ut for å få ut batteriene, og det skal mer enn et brevkurs i bodybuilding til for å få til det. Montér kassen på skinner og hjul, eller lag en luke i dørken rett over kassen!
Nødstyring følger med. Å styre båten alene på den måten er omtrent håpløst. Du trenger assistanse fra en person som holder utkikk. En lengre rorkult, vinklet som en "Z", ville hjulpet betraktelig.
Farten er målt med to mann ombord, ca. 100 lt. diesel og en del ferieutstyr. Støyen er målt ved førerplass med døren til akterdekket lukket. Vi målte også støyen med åpen dør, og den lå jevnt over 2-3 decibel over målingene med lukket dør. Eksosen var ikke ført ut under vann.
Omdr.Fart i knopStøy i dba
380019,680,0
350016,679,3
320013,975,4
290011,774,6
260010,072,5
2300 8,872,3
2000 8,170,7
1700 6,768,6
1400 6,067,2
1100 4,865,4
800(tomg) 3,367,7
Lengde eksl.badeplattform:9,70 m.
Bredde3,15 m.
Dypg.:1,15 m.
Vekt:ca. 3800 kg.
Drivstoff:400 lt.
Ferskvann:200 lt.
Septik:100 lt.
Varmtvann: 30 lt.
Pris m/Volvo Penta TAMD 41B( 194 hk):Kr.722.000,-
Pris m/Yanmar 4LH DTE (165 hk):Kr.679.300,-
Produsent:Saga Boats A/S, 6740 Selje. Tlf: 057-56303.
PostivtNegativt
Dashbord+kartbord.Reflekser i frontrute.
Tilstrekkelig 12V-uttak.Vindusviskere mangler selvparkering.
Gode kjøreegenskaper.Mangler vindusspyler.
Topp finish.Mangler håndrekke på toalett
Armatur.Lys på toalett.
Mange skap og stuerom.Feil hengslet luke i fordekk.
Lensepumpenes plassering.Volvos trimknapper.
Griperekke ned på badeplattform.Trimplan er ekstra.
Ryddig motorromEl. lensepumpe ekstra.
Kompass.Dobbel styrepos. ekstra
Defroster standard.
Kjøleboks standard.
Kokeapparat standard.
Lavt støynivå.
Lett å manøvrere.
PostivtNegativt
El. lenspumpe riktig koblet.Mangler vindusspyler.
Rikelig med stuerom.Lemmer til motorrom.
Antall skap i byssa.Ett skap i byssa m/ nettingkurv og slanger.
Motorsump.Mangler drenering gjennom balk til kjølsvin.
Demonterbart tak.Håndrekker toalett.
Defroster standard.Våt i sidesjø.
Varme standard.Batterikasse.
Kompass.Tungmanøvrert uten baugpropell.
Varmtvann standard.Takluker i styrhus ekstra.
Kokeapparat standard.Feil hengslet luke i fordekk.
Dobbelt styreposisjon.
Lavt støynivå.
Kjøleskap standard