utgave nr 3 2006

Leserbrev - mars 2006

Publisert Sist oppdatert

Fra Båtplassen

Hver måned plukker vi ut ett innlegg fra Båtplassen på www.batmagasinet.no. Forfatteren får en T-skjorte hvis han/hun tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no.
"Jagad svensk" mener dette:
Hej på er. Under sommaren 2005 var vi några svenska båtar som tog oss en liten tur upp i längs Er fina kust några dagar. Det som inte kändes riktigt bra var att vi inte kände oss riktigt välkomna. Här är fullt, Här är privat, Här är bara plats till våra landsmän o.s.v.fick vi höra flera gånger. Detta var vi något fundersamma över då vi försöker att samsas med Er längs Bohuskusten och alltid göra plats om det överhuvudtaget är möjligt.

Fritak for HK-avgift

Jeg er - som privatperson - i ferd med å bruktimportere en båt fra USA. Båten importeres uten motor. Samtidig har jeg kjøpt to brukte industrimotorer, som tidligere har vært brukt til å drive pumper på et skip. Motorene er kjøpt i Norge. Motoren skal jeg selv marinisere og sette inn som fremdriftsmotorer i båten. Jeg mener å ha lært/sett/lest/hørt at motorene i slike tilfeller er fritatt for HK-avgift. Stemmer det?
Jøran Brennum

Svar:
Ja, det stemmer. Motorene er ikke belagt med HK-avgift, etter forutsetningene som stilles i spørsmålet. HK-avgiften omfatter kun båtmotorer og motorer som markedsføres til marinisering. Dersom en brukt industrimotor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Jf. forskrift om særavgifter § 3-15-1. Mer om dette på våre hjemmesider, toll.no. Snarvei til side med info om dette: https://turl.no/ud
mvh Kristin Krog Eriksen
Seniorrådgiver
Toll- og Avgiftsdirektoratet

Hilsen til flotte venner

Vi vil hilse til familiene Tom Arntzen og Gunnar Buer fra Ytre Enebakk, som vi var så heldige å bli kjent med i Perleporten (Risør). Siden har vi reist både til syden og på hytteturer sammen, de er bare kjempeflotte. Sender med et bilde av alle sammen når vi hadde baka boller og laga bollefest.
Klem fra Anne-Lise og Co fra Arendal

- Bytt mekaniker

Båtmagasinet er et godt blad for oss båtfolk, det er de fleste enig om. Men "Vinterklar motor" i oktoberutgaven holder langt fra standard.
Bilde nr. 6. Helle olje inn i sylinderen på en totakter med mindre sylinder og stempel er rustet fast har ingen hensikt, da oljen går rett i utløpskanalen ved første passering. Oljen - vanlig motorolje eller konserveringsolje (IKKE totaktsolje) skal sprutes inn i forgasseren mens motoren går på middels turtal slik at oljen legger seg som et tykt belegg på rammelager, veivlager og krysspinne samt at fjærpakka blir soaket i olje helt til neste start (våren). Motoren stoppes når det ryker som verst. Bilde nr 9. Hva er dette for noe? Tegning av øvre del av motor og lokket til ei Jabscopumpe? De siste 35 år har - meg bekjent - vannpumpa på en outboard, bestandig sittet øverst i undevannshuset horisontalt på vertikalakslingen på alle kurante motorer. Erfaringsmessig holder disse impellerne i mange år med mindre motoren startes uten vann, da den da brenner øyeblikkelig. Har sett outboard med samme impeller etter 11.000 timer (politibåten i Fr. stad), Min egen forrige motor hadde jeg i 17 år og mer enn 1.000 gangtimer med samme vannpumpe. Mine venner: Bytt mekanikker!

John R. Aicher

- Bravo, Engbo

Dårlig service overfor båtfolk er det nok av eksempler på. Når jeg har opplevd det motsatte, og i to tilfeller med samme firma, er det hyggelig å kunne dele opplevelsen med andre:
Jeg hentet min nye elektriske ankervinsj hos Engbo en lørdag i mai i år og kjørte hjemover. På veien hjem kolliderte jeg. Det ble ganske skader, både på person og materiell. Da jeg noen uker senere var kommet såpass til hektene at jeg kunne inspisere det jeg hadde hatt i bilen, så jeg at dekslet til vinsjen var sprukket – den hadde nok fått en noe hardere medfart enn den var beregnet for. Jeg dro så til Engbo for å få dekslet skiftet, og forklarte omstendighetene om hvorfor skaden hadde oppstått. Jobben ble gjort så og si omgående. Da jeg ville betale fikk jeg vite at siden jeg hadde vært så uheldig skulle sannelig Engbo spandere nytt deksel. Veldig hyggelig gjort. Enkelte omstendigheter rundt ulykken gjorde denne ekstra tung, og da var en slik hyggelig gest ekstra velkommen.
Siden, da jeg skulle ha båten på land for vinteren, etter bare ca 4 måneder i sjøen, så jeg at mitt nye syrefaste blanke og fine (og dyre) anker verken var blankt eller fint lenger. Det hadde faktisk rustflekker. Telefon til Engbo: Lurer på om ikke jeg har en reklamasjonssak? Joda, svarer vedkommende umiddelbart, hvis ankeret er kjøpt i aktuelt tidsrom er det riktig at vår leverandør har levert ankere med feil. Vi sender deg et nytt anker så snart de nye kommer til lager.
Ingen problemer, bare en løsning. Bravo igjen! Engbo kan kundebehandling, og kan anbefales på det hjerteligste.
Hilsen Knut Joachimsen

Fjernstyrt anker

Vi mennesker er rare. Vi kan ha et uproblematisk liv på land, med kjente og kjære maskiner til å gjøre livet lettere for oss. I stedet drar vi ut i båt. Da kan det gå som det (nesten) gikk på en av sommerens båtturer, med nymontert Engbo elektrisk ankervinsj med radiofjernstyring på min Marex 280. Etter bading setter vi kurs innover i fjorden for å få et litt roligere ligge for kaffen. Med radiofjernstyringen i snor rundt halsen bøyer jeg meg fram over kartbordet og kikker etter det rette stedet. Jeg finner det, hever blikket framover og aner helgefred og ingen fare.
- Du har ankeret ute, onkel, ytrer min unge nevø, som ikke er helt båtvant.
- Ja, det skal være sånn, svarer jeg, sikker på at han mener at ankeret henger litt ned i vannet.
- Du, det henger langt ut etter oss, altså., bekrefter morens hans et par sekunder etter.
Brått vet jeg hva som har skjedd, og trykker på stoppknappen for ankervinsjen. Så går jeg bak og sjekker ankertaukassen. Der er det noe under en meter igjen.
Så lærte jeg et par-tre ting på denne turen også: 1) Hør etter - og undersøk - når noen i båten melder om noe de tror er feil, selv om de er unge og ikke båtvante. 2) Engbo har minst tre måter å sikre at ankeret ikke drar ut uten ditt vitende og vilje. Bruk i hvert fall minst én av dem. Ingen av dem er særlig arbeidskrevende, så man kan like gjerne bruke alle. 3) La fjernstyringen ligge når du ikke bruker den. La den i alle fall ikke henge mellom magen og kartbordet når systemet er usikret.
Hilsen Knut Joachimsen

Middelhavsfarere

Vi har med stor interesse lest reisebrevene fra Fenris og dens ferd mot Middelhavet. Mye av interessen skyldes nok at vi i et års tid har hatt planer om samme tur. Vi startet vår tur i juli i år og farter nå langs Spanskekysten med en Libra 33 motorbåt.
Av reisebrevene fra Fenris ser vi at de har hatt både medgang og motgang. Motgangen som beskrives i reisebrevene kan kanskje ta motet fra potensielle middelhavsfarere. Vi vil derfor fortelle om våre opplevelser fra turen vår, og håper med det å gjøre bildet noe mer nyansert.
Første etappe av turen gikk fra Stavanger til Scarborough. Vi hadde egentlig planlagt Stavanger/Dover, men været over Nordsjøen ble såpass ruskete at vi snudde vi mot land da vi kom til Doggerbank. Fra Scarborough til Portsmouth hadde vi en del ruskevær, men fra Portsmouth til Guernsey, ca. 100 nm over åpent hav, hadde vi sol og speilblank sjø. Neste etappe fra Guernsey, rundt Kapp Finisterre inn Biskaya og til Bordeaux (ca. 440 nm) gikk på 2 ½ døgn med samme flotte vær.
Det er mulig rutinene i Canal du Midi er endret siden Fenris reiste, for da vi ankom første sluse ved Castets betalte vi rutinemessig kanalavgiften og fikk utdelt diverse brosjyremateriell samt et klistermerke til å ha på båten som kvittering. Vi gikk gjennom kanalen i løpet av august. Det er mulig dette er en mer gunstig tid enn da Fenris gjorde samme reise, for vi hadde ingen negative opplevelser i forhold til andre båter. Vi opplevde det heller ikke som noe problem å kun være to i båten i slusene. Etter de første 2-3 slusene fant vi en grei arbeidsfordeling, og følte aldri behov for å være flere.
Ute i Middelhavet snudde vi mot Spania, og så langt har alt vært positivt. Mange flotte havneanlegg og hyggelige mennesker. For øyeblikket ligger vi i La Manga, og håper å få med oss en tur til Afrika før vi møter våren på Mallorca. Om turen videre blir like positiv vet vi ikke, men så langt har turen mer enn svart til forventningene vi hadde før vi reiste.
Med hilsen Mannskapet på Amanda Karoline LK8948
Karin Bjønnes og Kristian Velle

Propellvinner i London

Øystein Grønbech ble trukket ut som vinner av Båtmagasinets propelljakt i 2005. Dermed ble det tur til båtmessen i London i januar for ham og kona Kristin.
- Spennende. Det var mye fint å se for en båtentusiast der, sa de to etter turen.

Abonnement ble tur

Ketil Størdahl ble Båtmagasinet-abonnent sist oktober, måneden bladet fylte 20 år. Det lønte seg: Størdahl ble trukket ut blant de nye abonnentene, og fikk en tur til båtmessen i London.

Til Southampton

Som et ledd i markeringen av Båtmagasinets 20 år, trakk vi også ut en vinner blant alle bladets abonnenter. Vinneren fikk en tur til London Boat Show. Jarle Valberg ble den heldige vinneren. Han hadde ikke tid til å reise i januar, og får i stedet en tur til båtmessen i Southampton til høsten.

Vant kartplotter

Erling Strøm fra Kristiansund ble den heldige vinner av abonnentpremien i 2005, en Magellan kartplotter fra Semitronic. Vi gratulerer!