Nr 5 2013
Pass deg, regningen kan bli stor: Obs, der satt ankeret i kabelen!
Det ligger mer på sjøbunnen enn du tror. Derfor er det viktig å holde seg oppdatert på sjøkartene og skiltingen langs land. Det kan fort bli dyrt å ankre på en sjøkabel.
AV AMUND RICH. LØKEN
I gledens stund kan det være fort gjort å kaste ankeret uten å ta nok hensyn. Som skipper har du mye ansvar. Dessuten kan det koste deg flesk å påføre sjøkabler skader. Er du riktig uheldig, kan du jo avskjære hele øysamfunn med både telefon strøm og vann.
-Dette er nok en sak først og fremst kommunene og de lokale vann-, el-, og teleoperatører har med å gjøre. Det er ikke ofte vi i Kystverket er involvert i slike saker, sier havne- og farvannssjef Harald Andreassen i Kystverket. Men han legger til at etter mange år i jobben kjenner han til flere saker der kabler er ødelagt av uforsiktige fritidsbåtskippere.
- Det er fint dere tar opp temaet, for det er lett å komme opp i slike situasjoner, sier han. Aktsomhet, det er det som gjelder på sjøen.
Som regel godt merket
De fleste ”offentlige kabler”, små som store er som regel merket på sjøkartet. Da gjelder det å lese kartet ekstra når du vil droppe ankeret. Et blikk på land er en del av aktsomheten, for er det sjøkabel i vannet, står det et skilt på hver side av bukta eller sundet, der kabelen går ut og der den kommer opp. Kystverket er for tiden i ferd med å lage nye skilt langs kysten, skilt som er tilpasset en EU-standard.
Etter en ringerunde til kommuner og elverk får Båtmagasinet opplyst at det hvert år skades en del kabler, men skadene blir sjelden rapportert av skipperen selv. Mange forsøker nok å komme seg unna, i håp og tro om å være uoppdaget. Det er sjelden slike skader får vitale konsekvenser, for det skal noe til å kutte en kabel.
Ansvaret er ditt
- Men har skipperen et erstatningsansvar? Vi retter spørsmålet til Båtmagasinets båtjurist, Pål Jensen?
- Det er åpenbart at en person som forvolder slike skader har et ansvar, så fremst installasjonen, i dette tilfelle sjøkabelen, er merket i sjøkartet eller at det er tydelig merket med skilt på land. Man vil fort kunne hevde at en slik skade da oppstår som en følge av uaktsomhet, sier Pål Jensen.
Saken kan stille seg annerledes om sjøkabelen er privat og ikke merket av i kartet eller med annet tegn, men generelt er det å si at en skipper uansett må vise aktsomhet når han lar ankeret gå, sier Båtmagasinets båtadvokat Pål Jensen. Han har selv aldri hatt slike saker på bordet, og kan derfor ikke si noe om hvor vanlig slike saker er.
I sjøkartene finnes det en lang rekke symboler og forkortelser. Sjøkartverket har gitt ut ”symboler og forkortelser i norske sjøkart”, som bør ha sin plass om bord.
I sjøkartene er kablene ofte merket som røde symboler, i form av en bølgestrek. Undervannskabler og rørledninger er ensbetydende med ankring forbudt. Hvor kablene er, fremgår av skilt på land, og i kartet tegnes de ofte med rødt, slik at det skal være lett å se dem.