Prestisjepris til Sleipner
Sleipner Motor i Fredrikstad gikk til topps med sin stabilisatorteknologi på utstyrsmessen METS i Amsterdam i dag.
- Veldig moro og veldig overraskende, utbryter en strålende fornøyd Arne Skauen i Sleipner Motor da Båtmagasinet gratulerte ham i formiddag. Sleipner dro av gårde med den prestisjetunge Over All DAME-prisen på METS i Amsterdam i dag.
4 års utvikling
I 4 år har Sleipner Motor i Fredrikstad utviklet sin stabilisatorteknologi. Opprinnelige bygget de en rett finne for å stabilisere større yachter og fritidsbåter, nå er den krummet og den oppnår opptil 50 % demping når båter ligger for anker og duver i bølgene.
-Vi har jobbet lenge med denne teknologien. Egentlig er det jo bare litt avansert matematikk. Hvordan skal stabilisatorene se ut og oppføre seg for å holde båtene mest mulig i ro? Vi har funnet svaret på det, smiler Skauen. Spesielt i verdensdeler med varmere klima og stor tetthet av luksusyachter er det stigende etterspørsel etter Sleipners stabilisatorer. Mange skippere velger å ligge for anker, fremfor å betale dyre havneavgifter. Da er det viktig at båtene ligger mest mulig i ro.
- Og der kan vi bidra, smiler Arne Skauen. Han trodde ikke at Sleipner ville stikke av gårde med den overordnede DAME-prisen, men ville vært fornøyd bare med hederlig omtale.
- Nå gikk vi til topps, og det er vi mektig stolte av, sier han.
I sine kommentarer uttalte juryen at ”denne konkurransen har, helt fra starten av, fremhevet glimrende eksempler på hvordan et helt vanlig element innen båtutstyr kan få en helt ny fremstilling og en helt ny design til å forbedre både form og funksjon. Ved å utpeke vektor stabilisatorfinnen til vinneren av DAME-prisen videreføres denne tradisjonen.” Juryen sier videre;
-Sleipner Motor har brukt nytenkning for å produsere en finne som passer bedre til mange av de mer moderne skrogene og som bruker stabilisatorer som standard passform. Finnens elegante krummede form kan med fordel dirigere kraft og kan på denne måten dempe rulling og kan redusere både siderotering og duving i båtens lengdeakse. Det øker det rettende momentet rundt båtens rullepunkt og reduserer drag. Dette er en uhyre enkel løsning som gjør opplevelsen mer behagelig både for båteierne og deres gjester.”
Juryen merket seg også den smidige formen til vektorfinnens SPS55 aktuator, en velkommen designfunksjon som vil gagne både designere og båtbyggere.