REDUSERT AKTIVITET: Det er særlig politibåtene i Mandal og Risør som rammes av kuttene denne sommeren. (Foto: Amund Rich. Løken).

Blir valget fem eller 30 knop?

Kystverket vil ha bort 15 knops fartsgrense og vil at kommunene velger mellom 3, 5, 8 eller 30 knop. Gjett hva Bærum valgte?

Publisert Sist oppdatert

Det skal ikke bli lett for båtføreren å orientere seg om gjeldene fartsgrenser på sjøen fremover. Det er opp til kommunene å bestemme. I Bærum har politikerne gått inn for å innføre maksfart på fem knop over alt i bassenget innenfor øyene, ikke bare nærmere enn 150 meter fra land som gjelder i dag. Utenfor denne sonen har fartsgrensen vært 15 knop.

I nabokommunen Asker gikk en politisk komité inn for fem knop, mens formannskapets flertall vil ha 30 knop utenfor 150-meters grensen.

Asker ikke bestemt seg

I utgangspunktet var nabokommunene Asker og Bærum enige om ensarte fartsgrensene i den lokale skjærgården, men Asker har sendt saken ut på en ny høring. Bærums vedtak vil trolig sette fortgang i den politiske behandlingen.

Mange reaksjoner

Lokalavisen Budstikka hadde ikke mer enn så vidt meddelt vedtaket fra sektorutvalget for miljø, klima og kommunalteknikk i Bærum, før leserinnleggene strømmet på.

 

 «Håpløst å innføre padlefart overalt». «Det vil ta 40 minutter fra Langåra til Sandvika». «Glem vannskisport». «Dette blir tufsete for alle som bruker sjøen til transport». «Den nye farten gjelder vel også fergene?» «Politiet vil aldri klare å håndheve denne bestemmelsen». «Nå blir det slutt på regattaene, de seiler jo fortene enn fem knop».

Regionen må snakke sammen

-Et slikt vedtak blir uten tvil litt av en utfordring å håndheve, sier Reidar Kjelsrud i KNBF i en kommentar til Båtmagasinet. Han vil med det første ta initiativ i håp om å få hele regionen til å samsnakke og fartsgrenser til sjøen. Her må sunn fornuft og praktisk tankegang komme til uttrykk, sier han.

Bærums politiske vedtak vil trolig ikke bli iverksatt før neste år.