Quality Insurance må betale båteier 3.2 millioner etter brann
Aage Ulseth fikk den noe uvanlige beskjeden om at forsikringsselskapet hans i Gibraltar var konkurs. Derfor ville han ikke få erstatning for sin Azimut som ble totalskadet i brann i Oslofjorden i 2012. Det var ikke retten enig i...
Båtmagasinet.no har tidligere omtalt den store båtbrannen i Oslofjorden. https://www.batmagasinet.no/artikkel/ante-ikke-b%C3%A5ten-var-forsikret-i-gibraltar
Quality Insurance, som formidlet båtforsikringen til det Gibraltarbaserte selskapet Lemma Insurance, ville ikke ta ansvar for forsikringsoppgjøret da Lemma gikk konkurs. De hadde bare formidlet forsikringen.
Ikke så enkelt
Så enkelt tolker imidlertid ikke Asker og Bærum Tingrett saken, i følge Asker og Bærums Budstikke. I dag, to år senere, har den fortvilte båteier fått gla´meldingen; Quality Insurance på Lysaker er dømt til å betale hele forsikringssummen på 3.2 millioner kroner, i tillegg til saksomkostninger på 400.000 kroner.
Ikke oppfylt opplysningsplikt
Bakgrunnen for rettens avgjørelse er at de norske forsikringsagentene ikke hadde gitt båteieren opplysninger om at Lemma ikke var knyttet til en norsk garantiordning da forsikringen ble plassert. Retten finner det sannsynliggjort at Ulseth ikke ville valgt forsikring hos Lemma om han hadde fått en skriftlig orientering om akkurat det. Retten påpeker også, i følge Budstikka, at forsikringsagentene på Lysaker skulle ha informert ham tidligere om at selskapet i Gibraltar hadde økonomiske problemer.
Endelig lykkelig
-Nå er jeg lykkelig. Dette har været en svært krevende sak for meg og min familie, sier han til avisen. Det er foreløpig uvisst om Quality Insurance vil anke dommen, men styreleder og eier Dan Jahnsen sier til Budstikka at de er «litt overrasket over nivået på erstatningsbeløpet».