STAFF-KLASSEN: Slik blir de nye redningsbåtene som Bård Eker (t.h.) har designet, her sammen med donator Einar Staff. (Foto: Redningsselskapet).

Fra Elias til ekte redningsfartøy

Hydrolifts Bård Eker er mannen bak de nye Eliasbåtene i Redningsselskapet. Nå har designeren også fått et langt større oppdrag; designe den nye hurtiggående redningsbåten i STAFF-klassen.

Publisert Sist oppdatert

Redningsselskapet går nye veier med redningsfartøy i STAFF-klassen. Dette er tolv meter lange hurtiggående fartøy, beregnet på mer lukkede farvann, og den er slett ikke ulik Hydrolift i design. Så er det sa også Hydrolifts Bård eker som har designet den nye klassen.

Einar Staff

Redningsbåter som er oppkalt etter donator Einar Staff. Han har gått inn med brorparten av beløpet som skal til for å få bygget den første redningsbåten.

Prisen er ventet å havne på rundt 5,5 millioner kroner per båt, og Staff-klassen vil bli bemannet av frivillig besetning på tre personer. Redningsbåtene i Staff-klassen skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement til de kraftigere skøytene.

Bygges av Hyrolift

Det er ikke avgjort hvem som skal bygge båtene, men Bård Eker håper å få bygge dem selv. Innen tre år vil redningsselskapet ha 10 slike fartøy på vannet.

Skøytedonor Einar Staff håper flere vil være med på spleiselaget for å kunne bygge flere båter i denne klassen. Båtene skal være med å tette «hullene» langs kysten, altså dekke områder der beredskapen per i dag ikke er god nok.

 

- Å støtte opp under en slik frivillighet er egentlig en gave. Det er mange som har muligheten og burde gi bort en båt, sier Staff til Finansavisen.

 

Fakta - Staff-klassen

Lengde: 11-12 meter

Motor: 2x 300 hk

Fremdrift: vannjet

Materiale: Glassfiber Sandwich

Toppfart: Ca 35 knop

Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar