TEST: Skroget på den nye "Staff-klassen" er allerede testkjørt.

Norges raskeste redningsskøyte til Lillesand

Norges raskeste redningsskøyte er planlagt stasjonert i Lillesand fra og med sensommeren 2017. I 45 knops fart har den stor rekkevidde langs sørlandskysten.

Publisert Sist oppdatert

I en pressemedling sendt ut av Redningsseksapet lørdag sier en fornøyd president Nicolai Jarlsby at han er sikker på at Lillesand kommune, med ordfører Arne Thomassen i spissen, kjenner sin besøkelsestid og stiller gode havnefasiliteter til disposisjon for det nye sjøredningskorps. Det betyr at skøyta, på lik linje med RS «Bendt R. Rasmussen» i Kristiansand, skal bemannes av frivillige.

-Derfor er det viktig at vi raskt kommer i gang med rekrutteringen til et nytt sjøredningskorps, sier President Nicolai Jarlsby i Redningsselskapet.
Videre i meldingen heter det at skøyta er «den hypermoderne gaven til 125-årsjubilanten Redningsselskapet». Redningsskøyta fra den nye ”Staff-klassen”, som fullfinansieres av selskaper i  Steensland-gruppen, skal etter planen settes i tjeneste sensommeren 2017. Redningsselskapet har bestemt at skøyta skal stasjoneres i Lillesand hvis de lokale forutsetningene kommer på plass. Det er lagt opp til dialog med både kommunen og Hovedredningssentralen i prosessen med å etablere den nye stasjonen.

LYNRASK: Den er velutstyrt, bemannet med et mannskap på tre og lynraskt, den nye redningsskæya i "Staff-klassen" som er på plass i Lillesand neste år.

RS «Askeladden»

I forbindelse med Inge Steensland AS’ 50 årsjubileum i 2010 har Steenslandfondet tidligere donert RS «Inge Steensland» som er en fast bemannet skøyte stasjonert i Arendal. Nå bidrar selskaper og etterkommerne til krigshelt og skipsmegler Inge Steensland ytterligere med å bedre sjøsikkerheten i Norge.

– Vi liker at denne moderne skøyta skal bli en del av aktivitetene til Redningsselskapet på Sørlandet. At den får vår forrige donasjon, RS «Inge Steensland» i Arendal som nabo og «fadder», synes vi er ekstra hyggelig, sier barnebarn av Inge Steensland,  Melanie Steensland Gotteberg. Videre forteller hun at skøyta vil bli døpt RS «Askeladden,» som var et av flere dekknavn Inge Steensland benyttet da han som Linge-mann opererte i Norge under krigen.

Tetter hullene i beredskapen

Fartøyet er utviklet av Redningsselskapet sammen med Eker design, som også bygger Hydrolift, og blir blant landets raskeste redningsskøyter. Med en toppfart på 45 knop, vil skøyta bli et effektivt tilskudd til sjøsikkerheten og båttrafikken langs sørlandskysten.

–Den nye skøyteklassen er svært hurtiggående og kan derfor dekke et stort område, sier Nicolai Jarlsby i Redningsselskapet.

-Vi setter pris på at Redningsselskapet tar ansvar langs kysten. Denne raske skøyta vil være med å styrke beredskapen ut fra behovene Redningsselskapet definerer, og vi ser jo helt klart verdien av at den skal operere i et av sommer-Norges mest besøkte fritidsbåtområder, sier daglig leder Botolf Sundby i skipsmeglerselskapet Inge Steensland AS.

Med etableringen i Lillesand tettes et hull i beredskapen og gjør ferdsel på og ved sjøen tryggere, slår Redningsselskapet fast i dagens melding.

Staff-klassen bygges i glassfibersandwich som lette, raske vannjetdrevne redningsskøyter. I tillegg til å være svært hurtiggående har klassen slepekrok og mulighet for å frakte vannscooter. Skøyta har en totalkostnad på drøyt seks millioner kroner.

Frivillig mannskap

Redningsselskapet har i dag 1200 frivillige fordelt på 25 sjøredningskorps over hele landet. Nå skal det søkes etter frivillig mannskap på RS «Askeladden»:
– Ved å bygge fremtidens redningsskøyter ser vi også for oss at vi mye enklere kan rekruttere mannskap blant de yngre. Vi ser en tydelig økning i antallet som er interessert i å være med å gjøre en forskjell som frivillig besetning, og flere steder har vi lange ventelister for å få være med, sier Jarlsby. Han håper mange vil melde sin interesse til etableringen av et nytt sjøredningskorps i Aust-Agder.

Fakta om RS «Askeladden»        

EKER DESIGN: Hydroliftsjefen Bård Eker og hans team i Fredrikstad har designet den nye "Staff-klassen".

                                                                                   

Klasse: Staff

Lengde: 12 meter

Motor: 2x 500 hk

Fremdrift: Vannjet

Materiale: Glassfiber Sandwich

Toppfart: 45 knop

Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar

Besetning: 3 personer fra frivillige sjøredningskorps

Pris: 6 millioner