Første Litauen-båt fra Viksund
Så gikk det ikke så mange ukene etter oppkjøpet av konkursboet før den nye eieren av Viksund flyttet produksjonen av Viksund 395 St Cruz Fly fra Strusshamn til Litauen.
Viksund var ikke mer enn så vidt i gang med bygging av de første eksemplarene av sitt nye flaggskip 395 Fly før konkursen var et faktum. Bare dager før selskapet gikk til skifteretten forlot et nokså uferdig eksemplar båtbyggeriet.
Da det ble kjent at Roar Strømsnes, mannen bak Skorgenes, kjøpte konkursboet, gikk spekulasjonene høyt om hele Viksund var på vei fra Strusshamn til Skorgenes egen fabrikk i Litauen.
- Skorgenes er og skal forbli et norsk varemerke, sa Roar Strømsnes til Båtmagasinet da. I dag er det åtte ansatte ved anlegget i Strusshamn, og de er i gang med produksjon av kundebestilte båter. Både modellene 360 og 335 skal være under bygging. Men storbåten 395 har meldt utflytting.
- Det er en stor og kostbar båt. Det er ikke regningssvarende å produsere den i Norge, spesielt ikke i den kvalitet som vi ønsker. Derfor har vi valgt å flytte den til anlegget i Litauen, hvor vi har erfaring med bygging av store båter, og hvor vi kan bruke adskillig flere timer på hver båt uten at det går ut over lønnsomheten, sier Strømsnes til Båtmagasinet.
Formene er brakt til Litauen, men mye nytt er også bygget. Blant annet vil båten få en helt ny flybridgeløsning. Den nye modellen skulle leveres med Zeus fremdriftssystem i Norge. Modellen fra Litauen får strake aksler. Båten er solgt til norsk kunde.