Brukt Nidelv 320 Cruiser -mye båt til under halv pris
Vår brukte testbåt har ramlet fra en nypris på ca 2,3 millioner i 2007 til en bruktpris i dag på rundt én million. Men det er fortsatt veldig mye båt igjen.
Med snaut 40 produserte båter, er ikke Nidelv 320 Cruiser den vanligste båten i norske havner. Det gjør den ikke mindre aktuell som familiebåt.
Den første Nidelv 320 ble satt på sjøen 19. april 1996. Modellen var Nidelvs flaggskip og basert på skroget til Riviera 925 som igjen bygger på skroget til Hui 900. Det ble totalt produsert 36 eller 37 Nidelv 320 i perioden fra 1996 til 2008. Båten kom i flere versjoner: En med kalesje og targabøyle og en med hardtop. Langt på vei de fleste båtene hadde halvplanende skrog med kjøl (som vår testbåt), men det ble også laget noen relativt få båter i en planende versjon med aksel uten kjøl. De fleste Nidelv 320 som ble solgt på det norske markedet, hadde en stor dobbeltkøye forut i kombinasjon med en liten L-salong, men det finnes også båter med bysse nede under dekk i stedet for salong. Også i akterkabinen er det ulike varianter ute og går. Den mest vanlige er to separate køyer som i testbåten, men i enkelte båter er den minste køya ofret til fordel for skap. Også motoriseringen varierer mellom Yanmar og Volvo Penta. De tidlige modellene har ofte Volvo Penta TAMD 63-motorer og Yanmar-motorer opp til 400 hk, mens nyere Nidelv 320 har Volvo Penta D6 eller Yanmar 6LY3 på 369 hk, som vår testbåt.
Hva får du for pengene?
Når denne testen skrives, er det ingen Nidelv 320 til salgs på www.finn.no. Vår testbåt ble sist omsatt for rundt 1.000.000 kroner, hvilket er et godt stykke under hva man bør kunne forvente å få for nettopp denne båten med tanke på utstyr og årsmodell. Avhengig av byggeår og utstyrsnivå, vil Nidelv 320 ligge i prisleiet fra 800.000 og opp til 1.300.000 kroner. Med tanke på at vår testbåt kostet 2,3 milloner da den var ny i 2007, er altså denne båten omsatt for langt under halve nyprisen.
Båten vi har testet, var meget velutstyrt; dieselvarmer, landstrøm, vinsj forut og akter, 12’’ Simrad kartplotter og radar, autopilot og rorindikator, baugthruster, varmtvann og dusj på badeplattformen, for å nevne noe. Rent teknisk var båten preget av minimal bruk, med tekstiler og innredning som fremsto som henimot nytt. Kalesjen var derimot dårlig vedlikeholdt og hadde en del jordslag. Den var dessuten kraftig falmet og sto for utskiftning.
Bruksegenskaper
Nidelv 320 henger designmessig igjen på 90-tallet, med sine runde former, men med en praktisk og rimelig velfungerende dekkslayout. Det er lett å bevege seg rundt på dekk takket være brede dollbord, og båten har en høy og kraftig rekke.
Interiørlayouten skiller Nidelv 320 fra den store mengden. Den fremsto som en moderne akterkabinbåt da den kom på markedet. Testbåtens salonggruppe under dekk forut, i tillegg til dobbeltkøya, er en original variant, men det er neppe en sittegruppe som blir mye brukt. Til gjengjeld er U-sofaen på uteplassen romslig og komfortabel. Det er rikelig med stuveplass, blant annet i skap oppunder dekket. Det er også hengeskap på babord side i forbindelse med hovedlugaren, samt et grandiost stuverom under køya. Salonggruppen og hovedlugaren kan separeres med en foldedør.
Nidelv 320 har en romslig bysseløsning på styrbord side aktenfor førerplassen. Her er det rikelig med avsettingsplass, skuffer og skap. I testbåten var et det et to bluss safeflame kokeapparat og et romslig kjøleskap. Akterlugaren i testbåten hadde en dobbel og en enkel køye, samt en servant mot akterskottet. Denne lugaren fungerer like godt som hovedlugar for de voksne.
Båtmagasinets vurdering
Nidelv 320 Cruiser har en dekkslayout og en planløsning med familieappell. Den er ikke den romsligste 32-foteren på markedet, men den er har flere relativt komfortable oppholdssoner som gjør at flere generasjoner kan leve i harmoni om bord. Badet er stort, og akterlugaren passer for et par, eventuelt to til tre barn. Uteplassen er dessuten sosial, men det er likevel ikke plass til mer enn fire personer i U-sofaen på uteplassen. Utnyttelsen av stuveplassen om bord er meget bra. Rent teknisk er den også samvittighetsfullt bygget.
Les fullstendig bruktbåttest i Båtmagasinet nr 12 2013.