Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.

Høytflyvende svenske

Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.

Publisert Sist oppdatert
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.

Candela Speed Boat viste frem både prototypen og den båten som kommer i serieproduksjon. Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering. Ved hastigheter fra rundt 14 knop går båten opp på hydrofoilene og får demed en fjærende, myk og lettdrevet gange. Sett med konservative øyne ser dette nesten ubehagelig ut, men ifølge de som står bak prosjektet så fungerer teknologien helt utmerket i sjøen. De rent praktiske sidene ved å kjøre med hydrofoil-båter i skjærgården er også noe som ikke er uproblematisk, men ifølge kilder vi har snakket med så skal hydrofoilene ha en bruddanvisning slik at de knekker dersom man treffer noe hardt i vannet. 

Hydrofoilteknologi

Hydrofoilteknologien har eksistert lenge, og har ikke minst vært brukt på hurtiggående passasjerfartøy både i Norge og utenlands gjennom flere tiår. Det unike med Candela-prosjektet er kombinasjonen hydrofoil og elektrisk fremdrift.

Candela Speedboat er 7,70 meter lang og 2,40 meter bred. Båten, som er bygget helt i karbonfiber, veier 1.100 kg og er designet som en klassisk daycruiser med elegante linjer. Motoren er på 55 kW og batteriene 40 kWh litium.

Suksess med el-fremdrift

De som foreløpig har hatt størst kommersiell sukess med el-fremdrift, er tyske Torqeedo som er produsent av elektriske utenbordsmotorer. Torqeedo har motorer som passer et antall ulike båtstørrelser. Også relativt store og hurtiggående motorbåter kan drives med disse motorene.

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.