Superrask Cormate til Lillestrøm
Ny båt i Cormate-serien er på vei, denne gang en superlett 23-foter som skal ha ytelser på respektable 80 knop. Den har verdenspremiere på Sjøen for alle.
Det strømmer fortsatt mye fartsblod i årene til den gamle Hydrolift-gründeren Egil Ranvig. Etter at han trakk seg ut av Hydrolift har han blant annet bygget opp Cormate fra bunnen av, en båt som omkranses av en stadig større menighet og som har blitt et kurant varemerke. Den første båten, Cormate T-27, ble allerede ved premierevisningen i 2006 kåret til Årets båt på Sjøen for alle. I dag består Cormate-rangen av modellene T-24, T-27, Sportmate 21,24 og 27.
Superbåt på 23 fot
Nå er han fredag med en ny og spennende modell. Denne gang en superrask 23-foter som skal være god for 80 knop. For første gang blir den vist på Sjøen for alle fra 9.-13. mars. Ranvig planlegger tre båter på samme skroget. I tillegg til farsbåten skal det også bygges en nøktern familiebåt og en mer påkostet utgave. Det betyr motorisering fra 115 hester og opp til den nye utenbords Mercury Verado på 400 hester.
Utility 23
skal også levers med Mercruiser innenbords. SL står for superlett. På båtspråket betyr det karbon. Båten får et skrog med 24,5 garders V-bunn. Den skal utstyres med dobbelkøye under dekk, toalett og en bysselsøning.
"Simplify, then add lightness”
-
"Simplify, then add lightness” Colin Chapman’s kjente mantra har vært inspirasjonen til den ny Cormate Utility 23, sier Egil Ranvig
Målsetningen har vært å lage en enkel og minimalistisk båt, men med kvalitet, finish og detaljer som hører hjemme på øverste trinn i premium klassen. Dette er ekte Cormate kvalitet i alle detaljer, sier Egil Ranvig.
Avansert skrog
Selv om forenkling har vært prioritert er selve skroget svært avansert. Aldri tidligere har Cormate båtenes racing gener vært mer tydelige. Ekstremt lav vekt og et nytt og revolusjonerende sentralventilert ”Monostep” gir en effektivitet som til nå har vært umulig å oppnå med en 23 fots Daycruiser/Walkaround båt. Den aggressive delta formen med hele 24,5 graders V-bunn sikrer sporty sjøegenskaper og komfort langt utover det som er vanlig i klassen (se detaljert beskrivelse på neste side).
Kostnadseffektiv produksjon kombinert med et lett og effektivt skrog gjør båten svært prisgunstig og økonomisk i drift. Også ut fra et miljø og utslippsperspektiv er Utility 23 i en klasse for seg.
I tillegg til to store solsenger har Utility 23 en hyggelig kabin med overnatting for to, mulighet for spyletoalett/septik og en rask og effektiv kalesjeløsning. Den vil bli levert i både outboard og inboard versjon. Båten er konstruert av Egil Ranvig og er den første båten han har tegnet i samarbeid med sønnen Stian Ranvig.
Påkostet
Utility 23 vil først leveres i en mer påkostet ”Super Utility” utgave, med den nye generasjonen V6 og V8 Mercruiser inboard motorer på 250 og 350 hk. Senere vil outboard modellen ”Utility Pro” med den nye Mercury 115 PRO XS og standard utgave med Mercury F115 og F150 introduseres. Det er også planlagt en high performance utgave, ”Sport Utility”. Denne utgaven er ytterligere lettet og forsterket ved bruk av vinylester/carbonfiber og leveres med en kompressormatet Verado motor på 250 eller 300 hk. Det vil på bestilling også kunne leveres en R-23 utgave med en Verado 400R fra Mercury’s racing avdeling. Denne vil ha en toppfart på ca 80 knop, men vil kun leveres til godkjente kjøpere med nødvendig høyhastighets erfaring.
Innstegsmodell med 115 hk
Innstegsmodellen Utility 23 Pro er spesielt bygget for den nye Mercury 115 Pro XS og vil kunne oppnå en hastighet på over 40 knop med denne moderate motoren. Forbruket vil være ned mot 0,55 l/nm i planingshastighet, unikt for en 23 fots DC/WA båt med kabin og overnatting for to. Dette har vært mulig ved å forenkle og lette absolutt alle deler av båten, det finnes ingen unødvendige paneler og alle kvadratcentimetre er forsøkt redusert til et minimum. Likevel er utearealene større enn på mange andre båter i klassen.
”Design gimmick” er helt fraværende
-Unødvendig pynt og ”design gimmick” er helt fraværende, sier Ranvig.
Her handler alt kun om effektivitet og funksjon. Som et eksempel er innerlineren limt direkte inn i skrogsidene og danner et kompakt og stivt 40 mm sandwich panel. Videre er arealene brukt til step og steglister redusert til et minimum ved å konstruere båten med kun en steglist og et ”Monostep”. Ved å sentralventilere steppet via selvdreneringssystemet (en av mange dobbeltfunksjoner) var det mulig å konstruere et langt smalere step enn normalt. Monostep konstruksjonen reduserer også faren for overstyring og ”Spin Out” i høye hastigheter, en av ulempene man kan oppleve med steppede konstruksjoner.
Ved å gjøre siste delen av baugen rettere har man økt skrogets vannlengde, men ikke så ekstremt at baugens angrepsvinkel ikke gir nok hydrodynamisk løft ved kjøring i høy sjø eller at ilandstigning på svaberget vanskeliggjøres. Utility 23 har også en aggressiv delta-bunnkonstruksjon (skrogbredden reduseres skarp mot baugen), men man har valgt en relativ moderat bunnvinkelprogresjon i forhold til mange andre moderne skrog. Kombinasjonen gir en presis og myk gange i sjøen uten å gi en uheldig ”dobbeltror” effekt. Dette reduserer ytterligere faren for at baugen overstyrer i medsjø og for ”Spin-Out” i høye hastigheter.
Tekniske data
Lengde: 715/719 cm (avhengig av fenderlist type) Bredde: 226/234 cm (avhengig av fenderlist type) Dyptgående: 60 cm Vekt fra: 725 kg (uten motor) Bensintank: 150 - 200 l Toppfart fra 40-80 knop Sitteplasser: 8 Soveplasser: 2