Ny diesel fra Hyundai
Aktuell for remotorisering
Hyundai SeasAll lanserer en helt ny 2,2, liters dieselmotor med betegnelsen R200. Den nye 200-hesteren leveres enten med Mercruiser-drev, ZF-gearkasse eller adapter for vannjet, eller eksisterende Volvo Penta eller Mercruiser-drev.
I følge en pressemelding er motoren godkjent i henhold til gjeldende utslippskrav, og skal gi kraftfull akselerasjon allerede fra lave turtall. I forhold til forgjengeren D170, har R200 18 prosent mer effekt og 22 prosent høyere dreiemoment. Maksimalt dreiemoment er drøye 430 Nm fra 1.800 omdreininger.
Akselerasjonen i R200-modellen skal være forbedret ved hjelp av intercooler og turbo med elektronisk variabel geometri (E-VGT), noe som sammen med piezoelektriske injektorer, firventilsteknikk og 2.000 bar common rail drivstoffinnsprøyting (CRDi) gir maksimalt dreiemoment under store deler av turtallsregisteret fra 1.800 til 2.800 omdreininger.
R200 har en lettvekts sylinderblokk i støpejern og topplokk i aluminium med fire ventiler per sylinder. I følge Hyundai er motoren lett å vedlikeholde takket være blant annet fargekodede servicepunkter, alarm for vann i dieselen og lett adkomst til sjøvannspumpe.
Motoren har et diagnose- og overvåkningssystem som kalles SeasLink (NMEA2000 og canbus J1939-kompatibelt) med mulighet til å overføre data via en smarttelefon med egen app (både Android og Iphone) som blant annet viser motorens turtall, fart over grunn, kjølevannstemperatur, ladespenning, drivstofforbruk og eventuelle feilkoder. R200 kan dermed også installeres med en eller flere elektroniske hendler.
Motoren har Norden-premiere under båtmessen i Stockholm i neste uke.
FAKTA HYUNDAI SEASALL R200
Toppturtall | 3.800 |
Maks dreiemoment | 432 Nm |
Antall sylindre | Rekke 4 |
Slagvolum | 2,2 liter |
Tørrvekt | Ca 280 kg |
Opplysninger |