DRACO: Windys Jens Frivoll og Frank Grosvold legger siste hånd på den nye Draco 26 RS. Båten har verdenspremiere på båtmessen i Düsseldorf lørdag. (Foto: Hans B. Eidstuen).

Siste hånd på verket

Windys Jens Frivoll og Frank Grosvold legger siste hånd på verket i formiddagstimene fredag. Det er klart for verdenspremiere pä den nye Draco 26 RS på verdens største båtmesse, Boot i Düsseldorf.

Bätmagasinet kan presentere de første bildene av verdensnyheten. Den offisielle avdukingen fant sted på båtmessen i Düsseldorf lørdag. Det er en synlig stolt adm. direktør Knut Heiberg-Andersen som viser oss nyheten sin, en båt det tradisjonsrike båtverftet har store forhåpninger til. Draco 26 RS settes i produksjon om noen få uker. Det betyr at de første båtene vil være på vannet allerede denne sommeren.

Det er det velrenommerte Dubois Naval Architects i Hampshire i England som står for linjene i den nye serien som totalt skal omfatte tre båter. Bowrideren vil få en teltlignende kalesjeløsning over sitteplassene foran, og dermed er det tilrettelagt for et par overnattingsplasser, selv om dette først og fremst er en romslig dagsturbåt.

FØRTE BILDENE: Her er de første bildene av den nye Draco 26 RS, tatt på båtmessen i Düsseldorf fredag form,iddag. (Foto: Hans B. Eidstuen).

Nytt design

Draco-båtene lå i forkant av designen i sin storhetstid. Med den nye Dracoserien er en av båthistories best bevarte og mest klingende båtnavn vekket opp fra dvale. Men likevel er det ikke mulig å finne genetiske arvestoffer mellom gamle Draco. Båten sikter inn mot hyttefolket i skjærgården som vil ha en bruksbåt over middels. Den skal bli praktisk, med plass til mange mennesker og med et dypt og trygt forskip.

Den nye Dracoen utrustes som standard med Yamaha utenbordsmotor. 26 RS er bygget for å takle påhengere fra 200 til 300 hk, noe som vil gi en toppfart på over 40 knop.

Blant de største

De fleste har et forhold til Draco-båtene som hadde sin storhetstid på 70- og 80-tallet. Draco-båtene ble produsert på Loga i Flekkefjord fra 1966 og var en av de største fritidsbåtprodusentene i Europa fra 1970-årene og frem til bedriften gikk konkurs i 1992. Gründer Kåre Drangsholt druket i en alder av 41 år i 1983. Ett år seinere kom Trygve Hegnar med på eiersider, da han kjøpte 44 prosent av aksjene. Navnet er fortsatt i Hegnars eie gjennom Windy-konsernet han kontrollerer.