Sjøreise i 50 knop
Et nytt hurtigbåtkonsept er på tegnebordet. Det blir rute fra Stavanger til Trondheim med fem avganger om dagen og i over 50 knops fart.
Det er HRF (Hurtigbåtforbundet) som har utfordret Eker Sandvik AS til å komme opp med et nytt hurtigbåtkonsept for strekningen Stavanger - Trondheim i forbindelse med prosjekteringen av Stadt skipstunnel. Svaret på utfordringen, en helt ny måte å tenke persontrafikk til sjøs, ble presentert, og meget godt mottatt på Hurtigbåtkonferansen 16 april, skriver Petter Martens, Head of Small Craft Design i EkerSandvik AS i en pressemelding.
”Vi ser for oss en rute med åtte stopp mellom Stavanger og Trondheim, og en frekvens med fem avganger om dagen. For denne frekvensen vil et fartøy som tar 180 passasjer være hensiktsmessig.”
Som på fly
Form følger funksjon og designet falt raskt på plass. Fartspreget design, logistikk og planløsning henter inspirasjon fra tog og fly. Vi har strippet ned designet, med hensyn til optimal funksjon og minimal vekt. For eksempel er den tradisjonelle kiosken fjernet, erstattet av en mer personlig service, som på fly.
Langt og smalt skrog
For optimalisere forholdet mellom hastighet og lengde, har vi strukket skroget til hele 60 meter. Vi har designet et ekstremt langt og slankt skrog som skjærer seg igjennom bølgene med svært liten motstand. Sideveis stabilitet er ivaretatt ved hjelp av to stabilisator skrog. Skrogdesignet har derfor mer til felles med det vi ser på raske multiskrog-seilbåter enn tradisjonelle hurtigbåtskrog. Det nye designet har fått det passende navnet KLØYV.
For 50 knop-konseptet har vi skissert vribare overflateskjærende propellere. I slike høye hastigheter gir disse den beste kombinasjonen av manøvreringsegenskaper, akselerasjon og høyvirkingsgrad. Et annet alternativ kan være å bruke tradisjonell vannjet.
Redusert forbruk
Et spennende aspekt i konseptet er hvordan den nye skrogformen reduserer drivstoff-forbruket. Dersom en sammenlikner et 40 meter KLØYV design med en tradisjonell katamaran hurtigbåt på rundt 30 meter med samme passasjerantall og hastighet på 30 knop , vil en få en estimert reduksjon på over 30% i drivstoff-forbruket, sier Petter Martens
.
DATA:
Konsept: KLØYV
Lengde: 60meter
Bredde hovedskrog: 3 meter
Total bredde: 13.5 m
Passasjerer: 180
Toppfart: 50 knop+
Motorer: 4 x MTU 8V 2000 M72, 720 kW @ 2250 rpm
KLØYV sammenlignet med Boeing 737-800