GODT VALG: Nordkapp Noblesse 660 er kåret til European Powerboat of the year.

Men vinneren glimret med sitt fravær...

DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.

Publisert Sist oppdatert

Han har grunn til å smile, designer Espen Thorup. I år dro han i havn sin fjerde seier i den prestisjetunge prisen European Powerboat of the Year, denne gang med Nordkapp Noblesse 660. Et seiersintervju bør som seg hør og bør gjennomføres i båten, men der kom selv designeren til kort og måtte innrømme med beklagelse at båten ikke befinner seg på messeområdet i det hele tatt.

-Den skulle jo ha vært her...

-Den skulle så absolutt ha vært her, sier han og slår ut armene. Etter hva Båtmagasinet erfarer bakket den tyske forhandleren ut etter at fristen for plassbestilling var ute. Selv om Nordkapp gjorde iherdige forsøk på å finne en ny løsning, var dessverre ikke det gjennomførbart.
-Men det til tross, denne prisen setter jeg faktisk aller høyest av alle priser jeg har fått her nede, sier han. Thorup har vunnet to år på rad, fire tilsammen, og han har vært nominert hvert år de siste syv årene.
-Det viser jo at selv en liten aktør kan gå hen å vinne prestisjetunge priser fremfor gigantene i Europa. Det er moro, smiler han bredt.

Imponerte juryen

Nordkapp 660 Noblesse konkurrerte med Boston Whaler 170 Montauk, Glastron GTD 220, Nuva M 6 Open og Sting 730 FT. Sistnevnte modell er faktisk også̊ en Thorup-båt.
Den norske baten, som blir bygget i Augustow i Polen, imponerte juryen med smarte løsninger og at den utmerker seg som en særdeles god sjøbåt Ser vi på̊ designet er også̊ båten i klasse for seg selv. «Her har ikke designer Espen Thorup spart på̊ noe», slår juryen fast.

Lyttet til båttestere

DYP: Nordkapp noblesse 660 er romslig, dyp og fulle av smarte løsninger. Juryen falt for alt sammen.


-Jeg har jo lyttet litt til på tilbakemeldinger fra journalister om at vindskjermen på enkelte av modellene mine kan være litt for lave. Denne gang har jeg gjort noe med det ved å lage båten dypere. Med denne dype konstruksjonen har båten et effektivt elektrisk/mekanisk dreneringssystem, ikke en tradisjonell selvlensing.
Det er jeg godt fornøyd med, likens løsning under dekk, der toalettet befinner seg, og som med et enkelt grep kan forvandles til en fullverdig køye, sier Thorup.Med denne dype konstruksjonen har båten et effektivt elektrisk/mekanisk dreneringssystem, ikke en tradisjonell selvlensing.Han er videre klar på at en slik båt ikke blir til uten et tett og entusiastisk samarbeid med eierne.
-Dette har vært en inspirerende oppgave, og nå ser jeg frem til nye modeller og utfordringer.
- Som hva, for eksempel?
-Du får vente å se, smiler han. Kanskje vi kan se den på messen til neste år? Den som lever får se...