Nytt skrog på Goldfish 23 Tender
Goldfish har laget en helt ny 23 Tender. Ny? Den ser jo akkurat ut som før. Her er det skinnet som bedrar.
Prosessen med den nye «innstegsmodellen» startet med at Mr. Goldfish, Pål Sollie, ville ha et nytt og forbedret skrog.
-Og hva var da mer naturlig enn å utnytte forskning og utvikling vi har gjort på andre modeller, sier broren, Henrik Sollie, til Båtmagasinet. Noe av det som de siste årene har materialisert seg både på militære plattformer, og på monsterbåten på 50 fot, har båtbyggerne i Son med seg til lillebror Trender på 23 fot.
Mange likhetstrekk
Vi har de første bildene av den nye 23 Tender med byggenummer 075. Likheten med sin forgjenger er først og fremst konseptet rundt dekksløsningen - og ved første øyekast slik den ser ut i sjøen.
-Visuelt har båten mange likhetstrekk med den forrige modellen, men våre båter gjennomgår en evolusjon fra et bygg til det neste, sier Henrik. Det ligger en like omfattende og samvittighetsfull prosess rundt den minste som den største båten i rangen. 23 Tender er gjerne er den første båten man kjøper fra oss og lærer å kjenne oss igjennom. Derfor er det viktig at det er et produkt helt på topp hva gjelder design, egenskaper og kvalitet, sier han.
Kunne ikke motstå...
- Det ligger mye forskning og utvikling bak RIB-serie 29 Sport og 38 SuperSport. Resultatene her var så bra at vi ikke kunne motstå å implementere mye av det til både 23- og 28 Tender. Både materialvalg og byggeprosesser som er tillært igjennom forskning og utvikling på våre militære plattformer og på vår 50 foter som gjør 98 knop, er gjenskapt i 23-foteren, sier Henrik.
-Hvorvidt dette er kommersielt forsvarlig, vet vi ennå ikke, men dette er jo måten bygger merkevare på, legger han til, og oppsummerer hva som er nytt med høstens nye 23 Tender.
Hva er nytt?
-Et nytt skrog design som absorberer enda mer av støt og slag fra bølger. Her har også tidligere både 23- og 28 Tender vært i egen klasse, og vi tror det som nå er gjort vil distansere båten ytterligere fra konkurrentene, sier han.
-Med økt sjødyktighet og forbedret stabilitet kan vi tilby større motorer uten å gå på kompromiss med sikkerhet. Vi har derfor økt høyde på akterspeil og dørk for å kunne bære en Evinrude G2 300 på 23 Tender og to Evinrude G2 300 på 28 Tender.
-Båten har fått noe høyere skrogsider og mer volum i baug for mer bæring i stor medsjø.
-For å tåle økte påkjenninger ved at skroget nå kjører igjennom og absorberer ennå større sjø har, vi endret støpeoppsett tilsvarende vår 50 Ocean. 23- og 28-skrog vakuumstøpes i Vinylester og kjernematerialet Divinycell. Dette gir stummere båter og mindre risiko for krakelering. Kvaliteten vil være der også om 20 år.
- Båtens akterspeil, dashbord, teknisk rom er bygget rundt den nye Evinrude G2-motoren. Vi mener denne motoren for tiden har distansert samtlige konkurrenter og matcher stilmessig våre båter, sier Henrik Sollie. Av mindre endringer er to nye farger på gelcoat på 2016-modellen, nye tekstiler, sort mattlakkert konsoll med logo og nye lydabsorberende gummidørker.