Greenline satser i Norge
De miljøvennlige båtene fra Greenline får ny importør i Norge. SOL marine overlater agenturet til Kragstad AS.
Se bildeserie neders i artikkelen
Kragstad AS, ved Marius og Sverre Kragstad, og Per Olaf Rosland fra Hanabryggene Båtservice, tegnet denne uken avtale med Greenline. Kragstad driver fra før av Oslo Båtsenter, med båter som Boston Whaler, Nimbus og Paragon i porteføljen. Kragstad overtar agenturet fra Sol marine ved Lars Erik Solvang. Solvang ønsker å konsentrere seg om Bavaria-båtene, gjennom sitt selskap Bavaria Motorbåt Norge.
Greenline 33 ble for første gang vist under Düsseldorf-messen i 2010, og har siden den
gang tatt markedet med storm og vunnet mer enn atten priser - samt blitt kåret til årets båt
flere ganger. Foruten 33-foteren består modellprogrammet i dag av en 40-foter og en 70-foter. Sistnevnte går før øvrig går under norsk flagg, med Stein Erik Hagen som eier. Bare siden oppstarten høsten 2009 har det gått ut over 300 båter fra fabrikken.
Lydløs seilas
– Greenline kjennetegnes ved moderne serieproduksjon som er miljøvennlig både i
produksjon og ved bruk, og ikke minst at de er tilpasset norske forhold. De sklir gjennom vannet uten støy og hekksjø - med minimale drivstoffutgifter, skriver Marius Kragstad i en pressemelding.
At den er lydløs er vi enige i. Bare se vår video fra 2010:
Med elmotor går det stille og rolig for seg. Samtidig kan du kjøre i 15 – 20 knop ved hjelp av dieselmotoren, som også lader el-motoren.
Greenline 33 vises på Båter i Sjøen i september, og i høst kommer 40-foteren til Norge, en båt den nye importøren har stor tro på.
– Boarealet er veldig stort, og prislappen blir lav takket være nye interiørløsninger og moderne produksjon. Du får båten med full- eller halvhybdridsløsninger, og selv med standardløsningen uten hybrid så er båtene meget miljøvennlige.
-Vi har stor tro på slike miljøvennlige cruisingbåter for det norske markedet, og
merker en klar etterspørsel blant våre kunder etter båter med mer fokus på bokvalitet og
komfort enn på toppfart, sier Kragstad.
Les vårt førsteinntrykk av Greenline 33 hybrid.
-Velger du solarpakke med litihum batterier kan du nærmest ligge flere dager i uthavn uten å være avhengig av generator eller landsstrøm på
grunn av solcellepanelene på taket, forteller Kragstad videre, som regner med å selge mellom i og femten båter i året.