Ikke la den synke

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.

Publisert Sist oppdatert

Alarmen bør gå hos alle båteiere som har båter liggende på sjøen om vinteren. Nå opplever vi alt fra minusgrader med store snømengder den ene uken til mildvær og kanskje regn uken etter. Store snømengder som smelter blir til vann og vann er en djevelsk ballast. Stabiliteten blir fort truet og hvis mengdene er store nok, kan vann finne veien inn og båten kan gå ned.

Vann finner veien 

    Vannets veier er uransakelige og kan fort ta seg inn over eksempelvis akterspeilet eller inn gjennom et utløp for lensepumpe som sitter så lavt at det skapes en hevertvirkning når at båten tynges ned og stabiliteten trues. Selvdreneringen eller selvlensingen fungerer bare når den er 100 prosent i orden. Et overliggende høstløv eller frost som hindrer utløpet, kan være årsaken til forlis i havn.

Frostsprenging

Vannet finner sine egne veier i mildvær, fryser til is og utvider seg når kulda kommer. Dette kan føre til frostskader som igjen kan fører til øyeblikkelige skader eller senskader. Du vet når de førstnevnte skjer. Da er det ofte for sent. Senskadene kan være usynlige og har en tendens til ikke å avsløre seg før du minst venter det.

Trebåter

Store snømengder kan være katastrofale for trebåter som ligger ute og katastrofen kan komme fort. Når en trebåt tynges ned, synker båten ned til  tørre og ikke trutnede bordganger. Når vannet da finner veien inn, er virkningen akselererende. Veien til trebåtens våte grav er mye kortere enn du tror.

Mye kan sies om temaet, men som vanlig: Den enkle løsningen er den beste: Du sikrer både båten og nattesøvnen med jevnlige «sjekketurer» til havna. Når uhellet er ute, kan diskusjonene med forsikringsselskapet bli både vanskelige og dyre.