NYHET: Denne spenstige bobla er laget av polske Galeon, og skal fungere som tender til større yachter. Den har 160-hesters motor tilkoblet vannjet, og oppnår en toppfart på 38 knop.

Lettbåter for enhver smak

Når yacht-fiffen skal ut på tur trengs ordentlige lettbåter.

Publisert Sist oppdatert

Under båtmessa Boot i Düsseldorf ble den nye Baby Crystal yacht tenderen vist frem for publikum. Lettbåten er bygget som tilbehør til Galeon 780 Crystal, en herlig farkost som måler 24.5 meter. "Jolla" er 4,5 meter lang, og utstyrt med en 160-hesters motor tilkoblet vannjet. Farkosten, som kan oppnå en toppfart på 38 knop, sjøsettes ved å senke badeplattforma på moderskipet. Vekta er 700 kilo, og prisen er ukjent. Galeon hevder de kan bygge det aller meste på bestilling. Den tøffe bobla er et godt eksempel på det.

Heftig fra Windy

Med sine 52 fot (16,1 meter) er det ikke lett å se for seg at Windys SR52 Blackbird skal fungere som lettbåt. Men er yachten stor nok, går det fint. Båten som er tegnet av Windys husdesigner Hans Jørgen Johnsen i samarbeid med anerkjente Ed Dubois, er utstyrt med tre Volvo penta IPS600-installasjoner som gir totalt 1305 hestekrefter under solsenga akter. Toppfarta er oppgitt til 46 knop. Prisen skal ligge rundt 9 millioner kroner.

Windy SR52 Blackbird

Pris på forespørsel


En annen tøff farkost med norske aner er Fjord 36 Tender. Med to Volvo-Penta-maskiner, hver på 300 hk, oppnår Fjord-jolla en toppfart på 43 knop. I likhet med de fleste produsenter som selger tendere til de aller rikeste kan også Fjord tilpasse båten etter kundens ønsker. Prisen fås på forespørsel.

Rask Son-tender


Norske produsenter er godt representert i dette luksusmarkedet. Goldfish 28 Tender har et meget godt skrog bygget for fart. Det har også utenlandske rikinger fått med seg, noe som har ført til flere salg. Med plass til åtte passasjerer og fartspotensiale på over 60 knop ved hjelp av 400 Evinrude-hester er Goldfish 28 en båt som får VIP-gjestene raskt ut til yachten.

Fjord 36 Tender

Jetdrevet jolle


Britiske Williams lager heftige små RIB-er som gjerne brukes som tendere på både store og små yachter. Flere av de store produsentene, som Princess, Azimut og Pershing lager jollegarasjer som er spesielt tilpasset disse hurtiggående jet-båtene. Sist ut fra Williams er en serie med dieselmotor. Dieseljet 625 er største båt i serien, med sine 20 fot (6,25 meter). Denne utrustes med Yanmar-motorer fra 180 til 260 hk. Med største motor er toppfarta over 40 knop.  

Goldfish 28 Tender

100 000 kr per fot

Serbiske Art of Kinetik lager de lekreste trebåtene du kan tenke deg. Jolla som hører til modellen Hedonist er like lekker som moderfartøyet. Med vannjet og en toppfart på hele 42 knop tar båten deg raskt fra a til å. Men med mange passasjerer om bord blir det også mange turer. Det er nemlig kun plass til to passasjerer pluss fører i den lille eksklusive 12-foteren. Dessverre er ikke lettbåten til salgs uten at du kjøper Hedonist-modellen til 2.65 millioner euro. Bare jolla kommer på godt over 150 000 euro, noe som tilsvarer over 1,2 millioner kroner. Det er 100 000 kroner per fot. Totalt må du ut med like under 20 millioner norske kroner for å sikre deg både båt og lettbåt.

Vannjet fra Ålesund (video)

Williams 625 Dieseljet


Alusafe 770 RIB RB er spesiallagde ”tendere” for en engelskprodusert megayacht, kalt Vava II. En Volvo D6 med 435 hk brummer under dekselet i forkant av styrekonsollen. Sammenkoblet med en Hamilton HJ-274 vannjet nås toppfarten på over 45 knop på svært kort tid. Båten har selvsagt alle fordelene som kommer med vannjetinstallasjon, inkludert de fabelaktige manøvreringsegenskapene. Aluminiumsskroget er velprøvd. Det er offshoreredningsbåten Alusafe 770 som har fått seg en real ansiktsløftning. Skumfylte ”fenderlister” er byttet ut med hvite pongtonger og motorstørrelsen er nær doblet i forhold til standardversjonen.

Hedonist Tender fra Art of Kinetik